اطلاع‌رسانی دیرهنگام و غیرشفاف درباره اتفاقات دو شب گذشته پایتخت باز هم دردسرساز شد آژیر، جنگنده و بازار داغ شایعات


باز هم شبانه شوکی تازه به ساکنان پایتخت وارد شد. این بار نور شدید و انفجار نبود که خبرساز شد، بلکه صدای آژیر خطری بود که ساکنان غرب تهران را نگران کرد. با وجود گذشت ساعت‎ها از حادثه هنوز دقیقا معلوم نیست چرا آژیر خطر تهران به صدا در آمد.
به گزارش فرارو، شامگاه جمعه دهم بهمن ماه ابتدا برخی کاربران در رسانه‌های اجتماعی از شنیده شدن صدای آژیر برای دقایقی در غرب تهران خبر دادند.
بنابر گزارش‌ها، صدای آژیر در مناطق شهرآرا، ستارخان و مرزداران در غرب تهران برای دقایقی شنیده شد و بسیاری از ساکنان این مناطق ویدیوهایی از شنیده شدن صدای آژیر را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.
فرضیه‌ها و شایعات زیادی دراین‌باره مطرح شد.


تا مدتی هیچ نهادی در‌این‌باره توضیحی نداد تا اینکه حمید رضا گودرزی، معاون امنیتی استانداری تهران گفت که «سیستم صوتی یکی از سازمان‌ها در شهرک آزمایش دچار اختلال شده که همین موضوع موجب شنیده شدن آژیر در غرب تهران شده است.»
اما درجاتی مدیرکل مدیریت بحران استان تهران هم در تماس با شبکه خبر گفت: “نفوذ آب پس از بارش شدید باران به یک مجموعه‌، باعث فعال شدن صدای آژیر آنجا شده بود. چیز خاصی نیست و مردم خیال‌شان راحت باشد.”
شهرام آدم‌نژاد، جانشین وزیر راه در ستاد مدیریت بحران این وزارتخانه نیز گفت: «نمی‌داند آژیر مربوط به کدام مجموعه» بوده، ولی مربوط به وزارت راه نبوده است.»
در همین حال اتفاقات دیگری بر نگرانی‌ها در این باره افزود. هواپیمای ترکیش ایرلاین که از استانبول به مقصد تهران در حرکت بود با رسیدن به حریم هوایی فرودگاه امام، مسیر خود را تغییر داد و با خروج از آسمان ایران به سمت باکو رفت.
شایعات اولیه حاکی از آن بود که مشکل فنی هواپیمای A321-271NX ایرلاین ترکیش‌ایر بر فراز مناطق غربی تهران و احتمال سقوط علت فعال شدن آژیر هشدار بوده است.
با این حال مدیر روابط عمومی فرودگاه امام خمینی(ره) دراین‌باره توضیح داد که احتمال سقوط پرواز ترکیش ایر به هیچ وجه صحت ندارد و خلبان این شرکت هواپیمایی تصمیم به فرود نیامدن در این شرایط جوی نامساعد گرفته است.
او افزود: «در چنین شرایطی تنها خلبان است که می‌تواند بر اساس قانون تصمیم بگیرد که می‌تواند فرود بیاید یا خیر و به دلیل شرایط جوی نامساعد و وجود ابرهای خطرناک CB این خلبان تصمیم گرفته که به سمت باکو برود و اعلام کرد که پس از مساعد شدن آب و هوا دوباره به فرودگاه امام خمینی(ره) باز خواهد گشت.»
فرودگاه امام خمینی(ره) تاکید کرد که پس از فرود نیامدن هواپیمای ترکیش ایر دیگر پروازها در این فرودگاه نشسته‌اند.
انفجار ترانس برق شایعه دیگری بود که دراین‌باره منتشر شد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ انفجاری در ترانس‌های پایتخت رخ نداده است.
فرضیه دیگر درباره آژیر خطر تهران این بود که یک جنگنده اسرائیلی وارد حریم هوایی پایتخت شده است. ایدی کوهن تحلیلگر اسرائیلی که سابقه فعالیت در دفتر نخست‌ وزیری اسرائیل را نیز دارد در توئیتی نوشت که «جت‌های مخفی اف-۳۵ بر فراز تهران پرواز داشته‌اند.»
به گزارش تسنیم یک مقام آگاه در نیرو‌های مسلح نیز، شایعه ورود جنگنده‌های اف35 اسرائیلی در آسمان کشور را تکذیب کرد و گفت ماجرا هیچ ارتباطی با تهدیدات هوایی که منجر به فعال شدن سیستم پدافند هوایی کشور بشود نداشته است.
این خبرگزاری افزود: «شعاع عملیاتی جنگنده اف‌ ۳۵ - در حالت عملیاتی - حدودا ۱۲۰۰ کیلومتر است که این میزان بُرد - حتی اگر هواپیما در بالاترین ارتفاع به منظور کاهش مصرف سوخت حرکت کرده و مسیر کاملا مستقیم را هم طی کند - کفاف رسیدن به مرکز ایران را نمی‌دهد.
به نوشته تسنیم، این جنگنده باید برای این عملیات یا بر فراز آسمان یا روی زمین در یکی از کشورهای همسایه باید سوختگیری کند که در این صورت امکان پنهان نگاه‌داشتن عملیات مقدور نیست.
احتمال حمله سایبری مورد دیگری است که به آن اشاره شده است. دراین‌باره گفته می شود ظاهرا سایت فرودگاه امام خمینی(ره) و سایت چند مرکز دیگر برای مدتی از دسترس خارج شده بود.
هیچ مقام مسئولی درباره دلیل از دسترس خارج شدن سایت‌ها توضیحی نداده است.
به هر ترتیب متاسفانه باز هم یک اتفاق بی‌سابقه در تهران نگرانی‌های فراوانی ایجاد کرده است. در این مورد هم مانند مورد مشابه انفجار شرق تهران اطلاع رسانی دیرهنگام، غیرشفاف و نامناسب بر شایعات دامن زده است.
تا زمانی که مقامات مسئول دقیقا توضیح ندهند چه اتفاقی رخ داده است به نظر نمی رسد شایعات و گمانه‌زنی‌ها پایان یابد.
سایر اخبار این روزنامه
کمپین واکسیناسیون کووید در ایران با ورود اولین محموله آغاز می‌شود پاسخ وزارت بهداشت به شائبه‌های واکسن روسی رضا دهکی از «امید» تا «آرزو» رئیس جمهوری مطرح کرد هشدار برای موج چهارم کرونا دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در دومین نشست خبری به برخی حواشی پاسخ داد رنگ جشنواره فیلم فجر بر پرده‌های نقره‌ای دروغ‌هایی که مسیر سیاست‌ورزی را تغییر داد حقیقتِ پساترامپ اطلاع‌رسانی دیرهنگام و غیرشفاف درباره اتفاقات دو شب گذشته پایتخت باز هم دردسرساز شد آژیر، جنگنده و بازار داغ شایعات «ابتکار» تاثیر منتفی شدن واردات خودرو بر بازار داخلی را بررسی کرد هجوم سیگنال‌های منفی به بازار شکننده خودرو اسحاق جهانگیری: هدف از ارز ۴۲۰۰ تومانی پیشگیری از آسیب به زندگی و معیشت مردم بود خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات رئیس‌ جمهوری فرانسه: تسلیحات کشورهای غربی عامل اصلی بی‌ثباتی در خلیج فارس است گفت‌وگوی آمریکا با روسیه درباره بازگشت به برجام سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: پرونده عنابستانی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع شد موج چهارم کرونا و به هم خوردن توازن اجتماعی