غلبه واکسن ایرانی بر کرونای انگلیسی

سرویس جامعه جوان آنلاین: در شرایطی که جهش‌های مداوم کرونا و به‌خصوص نوع سرکش‌تر این ویروس موسوم به کرونای انگلیسی ابهامات فراوانی را پیش روی اثرگذاری واکسن‌های کرونای تولید شده در نقاط مختلف دنیا قرار داده، واکسن ایرانی «کووایران» برکت از آزمایش در برابر کرونای انگلیسی سربلند بیرون آمد. به گفته حسن جلیلی، مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام آزمایش‌های انجام گرفته نشان داد که واکسن ایرانی با موفقیت کامل، توانسته ویروس جهش‌یافته را به طور کامل خنثی کند. مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت نیز با تأکید بر موفقیت واکسن ایرانی در خنثی کردن اثر کرونای انگلیسی گفت: «این خبر خوب خستگی را از تن ما و همه تیم اجرایی واکسن و تیم درمان و سلامت کشور درآورد.»
جهش‌های مداوم ویروس کرونا و به خصوص ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس موسوم به کرونای انگلیسی می‌توانست تمام محاسبات و معادلات ساخت واکسن علیه این ویروس را بر هم بزند، واکسن کرونای ایرانی کووایران برکت توانست سرکش‌ترین نوع ویروس کووید یعنی کرونای انگلیسی را هم رام کند. این در حالی است که ویروس کرونای انگلیسی به مراتب کشنده‌تر از سایر انواع ویروس کرونا بوده و قدرت سرایتش ۷۰ درصد بیشتر است.
ویروس کرونای انگلیسی مقهور واکسن ایرانی
نگرانی از جهش‌های ویروس کرونا و راه‌یابی و انتشار وسیع ویروس کرونای انگلیسی در کشور یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران و سیاستگذاران جامعه است. در همین راستا وزیر بهداشت، در نامه‌ای به معاون بهداشت این وزارتخانه، بر ضرورت افزایش و تقویت واحد‌های نمونه‌گیری تست کرونا در تمامی مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی تأکید کرد تا مبادا مسافران سفر فرنگ با خودشان کرونای انگلیسی به سوغات بیاروند.


اعلام خبر موفقیت واکسن کرونای ایرانی در خنثی‌سازی اثر ویروس کرونای انگلیسی می‌تواند بخشی از دغدغه شیوع این نوع از ویروس کرونا را در کشور کم کند.
حسن جلیلی، مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام درباره آزمایش واکسن ایرانی در برابر ویروس انگلیسی اینگونه توضیح داد: «پس از شیوع ویروس جهش یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، از طریق وزارت بهداشت نمونه‌ای از این ویروس جهش‌یافته را که قدرت سرایت آن ۷۰ درصد بالاتر از کرونای معمولی است دریافت کردیم و دراختیار محققان دارویی ستاد اجرایی قراردادیم.»
وی افزود: «ازآنجا که یکی از قابلیت‌های هر واکسن اثرگذاری باید این باشد که بتواند در برابر جهش‌های انجام گرفته روی ویروس، بدن افراد را ایمن کند، پلاسمای خون سه داوطلب اولی که واکسن «کوو ایران برکت» را دریافت کرده بودند، با این ویروس مورد امتحان و آزمایش قرار دادیم. این سه داوطلب در دو مقطع واکسن را دریافت کرده‌اند، بنابراین انتظار می‌رود که پلاسمای خون آن‌ها ایمنی کافی را برای مقابله با ویروس پیدا کرده‌باشد.» جلیلی خاطر نشان کرد: «آزمایش‌های انجام گرفته نشان داد که واکسن ایرانی با موفقیت کامل، توانسته ویروس جهش‌یافته را به طور کامل خنثی کند.»
خستگی از تنمان در رفت
مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت نیز درخصوص موفقیت جدید واکسن ایرانی گفت: «امروز شنیدن این خبر همه ما را خوشحال کرد.»
محرز با تأکید بر اینکه ویروس انگلیسی برای همه ما تبدیل به یک دغدغه جدی شده‌بود که آیا واکسن تولیدشده فقط قدرت خنثی کردن کرونای معمولی را دارد یا قادر خواهد بود که این ویروس خطرناک را هم از پا درآورد، تصریح کرد: «خدا را شکر امروز این خبر خوب اعلام شد و خستگی را از تن ما و همه تیم اجرایی واکسن و تیم درمان و سلامت کشور درآورد.»
آخرین آمار از کرونا
با وجود اقدامات و تلاش‌های موفق در راستای تولید واکسن کرونا، اما همچنان ویروس تاجدار به تاخت و تازش ادامه می‌دهد. طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۱۱ بهمن ماه، ۶ هزار و ۳۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۰۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسید. تاکنون یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۸۹۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳هزارو۹۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت میانگین هفتگی موارد بستری و مرگ و میر کرونا در هفته دوم بهمن نسبت به هفته قبل روند نسبتاً کاهشی داشته‌است. در هفته گذشته بیشترین میزان موارد بستری بیماری کووید۱۹ در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان بوده و بیشترین میزان موارد مرگ و میر این بیماری در استان‌های مازندران، گیلان و خراسان شمالی ثبت شده‌است.
تلاش برای ممانعت از ورود به موج چهارم کرونا در ۲ ماه آخر سال
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در پنجاه و پنجمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تصریح کرد: «همه اصرار ما این است که در این دو ماه کاری کنیم تا موج چهارمی صورت نگیرد، یکی از دلایلش این است بلکه کسب و کار مردم مخصوصاً آن‌هایی که در خدمات و گردشگری هستند، در ایام عید شرایط مناسبی داشته باشد و بتوانند ضرر‌های پارسال را جبران کنند. ولی اگر خدای نکرده در این دو ماه مراعات نشود و خدای ناکرده اگر وارد موج چهارم شویم، این‌ها از دست می‌رود و ناچاریم باز هم محدودیت‌ها را آن زمان اعمال کنیم.» وی با اشاره به ورود ایران به عرصه ساخت واکسن ایرانی تأکید کرد: «مسئولان متخصص مطمئن هستند در نهایت در سال آینده به واکسن‌هایی که از تولید داخلی ما است می‌رسیم، واکسیناسیون انجام خواهد شد و این کار عظیم و بزرگی است که در مجموع انجام گرفت.»
احتمال فعالیت هتل‌ها و تور‌ها در نوروز
به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت کشور گر چه روند تقریباً با‌ثباتی دارد، اما آمار‌ها نشان می‌دهد در برخی استان‌ها تعداد بیماران سرپایی در حال افزایش است و در برخی استان‌ها موارد بیماری با شیب کم در حال افزایش است.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا افزود: «بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا منع تردد در برخی شهر‌های زرد مسافرپذیر نیز اعمال می‌کنیم، مثل شهر‌هایی که قبلاً نارنجی بودند و محدودیت داشتند.»
وی گفت: «اگر مردم در شش هفته باقیمانده پایان سال پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، امیدواریم بتوانیم نوروز آرامی داشته باشیم. در حوزه گردشگری نیز برای رونق سفر‌ها برنامه‌هایی داریم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تسهیلاتی فراهم کنیم تا با اجرای پروتکل‌های سختگیرانه برخی هتل‌ها فعالیت داشته باشند و حتی در ایام نوروز برخی تور‌های مسافرتی نیز فعالیت کنند.»
رئیسی ادامه داد: «برنامه‌هایی به وزارت راه و مسکن و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور داده شد، با استانداران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز برای مراقبت بیشتر مرز‌های هوایی، زمینی و آبی هماهنگ شده و باید به شدت کنترل شود. همه افرادی که وارد کشور می‌شوند باید تست‌شان منفی باشد.»