ماجرای صدای آژیر در غرب تهران

آرمان ملي- سجاد جنت‌آبادي: شامگاه روز جمعه براي دقايقي در منطقه غرب تهران صداي آژير شنيده شد. به‌سرعت فيلم‌هايي از مردم در فضاي مجازي منتشر و سوالاتي در اذهان پديدار شد. با پايان صداي آژير گمانه‌زني‌ها آغاز شد، چنانکه برخي اين اتفاقات را تهديدي دانستند که متوجه ايران و دفع شده و برخي ديگر معتقد بودند هواپيمايي وارد منطقه ممنوعه شده است. اما دقايقي نگذشته بود که معاون استانداري تهران اين مساله را تکذيب و اعلام کرد که سيستم صوتي يکي از سازمان‌ها به اختلال افتاده است.
آب دليل صداي آژير بود؟
مديرکل ستاد بحران تهران در ارتباط مستقيم با شبکه خبر درباره دلايل شنيده شدن صداي آژير در منطقه غرب تهران گفت: سامانه بارشي در گردنه قوچک و جاجرود شديد بود و آب به آژير نفوذ کرد. اميرحسين‌يزدان‌پناه نيز نفوذ آب به آژير يک مجموعه را دليل به صدا درآمدن آن دانسته است.
واکنش معاون امنيتي استاندار


حميدرضا گودرزي معاون امنيتي استانداري تهران شامگاه جمعه در تشريح انتشار اخباري مبني بر شنيده شدن صدايي همانند آژير در غرب تهران که در برخي رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: سيستم صوتي يکي از سازمان‌ها در شهرک آزمايش دچار اختلال شده که همين موضوع موجب شنيده شدن اين صدا در آن منطقه شده است.
بازار داغ شايعات
در پي شنيده شدن صداي آژير در غرب تهران، شايعاتي مبني بر سقوط يک هواپيماي خطوط هوايي ترکيه در فضاي مجازي منتشر شد. روابط‌عمومي فرودگاه امام‌ خميني براي روشن کردن اين موضوع در اطلاعيه اظهار کرد: خلبان هواپيماي ترکيش‌اير به دليل شرايط جوي، مسير خود را به سمت باکو‌ تغيير داد و با پايدار شدن شرايط جوي اين هواپيما به تهران باز خواهد گشت. هم‌اکنون هم با مناسب شدن شرايط جوي، دو پرواز ايران‌اير و ماهان در اين فرودگاه فرود آمدند. مدير روابط‌عمومي شرکت شهر فرودگاهي امام خميني درباره شايعات مطرح‌شده مبني بر احتمال سقوط پرواز ترکيش‌اير گفت: شايعه احتمال سقوط پرواز ترکيش‌اير به‌هيچ‌وجه صحت ندارد و خلبان اين شرکت هواپيمايي تصميم به فرود نيامدن در اين شرايط جوي نامساعد گرفت. در چنين شرايطي تنها خلبان است که مي‌تواند بر اساس قانون تصميم بگيرد که مي‌تواند فرود بيايد يا خير و به دليل شرايط جوي نامساعد و وجود ابرهاي خطرناک CB اين خلبان تصميم گرفته که به سمت باکو برود و اعلام کرد که پس از مساعد شدن آب و هوا دوباره به فرودگاه امام خميني باز خواهد گشت. مدير روابط‌عمومي شرکت شهر فرودگاهي درباره به زمين نشستن هواپيماها در فرودگاه گفت: پس از فرود نيامدن هواپيماي ترکيش اير، ديگر پروازها در اين فرودگاه به زمين نشستند که مي‌توان به ايران‌اير اشاره کرد و لحظاتي ديگر نيز هواپيماي ماهان از استانبول در فرودگاه امام خميني خواهد نشست.
تکذيب ورود جنگنده‌ F-35 به آسمان ايران
همچنين يک خبرگزاري به نقل از يک مقام آگاه ورود جنگنده‌ F-35 به آسمان ايران را رد کرد. يک مقام آگاه در نيروهاي مسلح شايعه ورود جنگنده‌هاي اسرائيلي در آسمان کشور را تکذيب کرد و گفت ماجرا هيچ ارتباطي با تهديدات هوايي که منجر به فعال شدن سيستم پدافند هوايي کشور بشود نداشته است. پرواز هواپيماهاي F-35 در آسمان ايران پيش از اين نيز به شکل شايعاتي در فضاي مجازي مطرح شده بود.
وضعيت عادي پروازها در فرودگاه امام
مدير روابط عمومي شهر فرودگاهي امام خميني نيز گفت: از جمعه شب تاکنون بيش از هفت پرواز از استانبول وارد فرودگاه امام خميني شده است. فرشيد حسيني ادامه داد: پروازهاي دوحه، کابل، کوالامپور، نجف، کلن، فرانکفورت، ميلان و دهلي نيز از جمله پروازهاي ورودي به شهر فرودگاهي امام خميني از ساعت يک بامداد تا 5 صبح ديروز بوده است. وي درباره پرواز هواپيمايي ترکيش ايرلاينز نيز گفت: پرواز شماره 874 هواپيمايي ترکيش قرار بود ساعت 15 دقيقه بامداد در فرودگاه امام خميني فرود آيد اما به دليل شرايط نامناسب جوي(وجود ابرهايCB)، خلبان هواپيما تصميم به حرکت به سمت فرودگاه جايگزين در باکو گرفت و به سمت آنجا پرواز کرد. وي ادامه داد: اين پرواز پس از مساعد شدن اوضاع جوي و انجام سوخت‌گيري، مجددا به سمت فرودگاه امام خميني حرکت و ساعت چهار و 32 دقيقه صبح در شهر فرودگاهي امام خميني فرود آمد. به گفته حسيني، پيش از فرود اين هواپيما، پرواز شماره 7688 ترکيش ايرلاين نيز ساعت 2 و 24 دقيقه بامداد شنبه به سلامت در فرودگاه امام خميني تهران به زمين نشست.
به شايعات توجه نکنيد
سخنگوي سازمان هواپيمايي نيز در واکنش به شايعاتي پيرامون وضعيت پروازهاي فرودگاه امام خميني گفت: مردم به شايعات توجه نکنند. به دليل شرايط نامناسب جوي هواپيماي ترکيش ايرلاين که قرار بود در فرودگاه امام خميني به زمين بنشيند، طبق روال همه پروازها که با شرايط نامناسب جوي در فرودگاه مقصد مواجه مي‌شوند، فرودگاه جايگزين را انتخاب مي‌کند و به باکو مي‌رود و آنجا بر زمين مي‌نشيند. وي گفته است: مديريت راهبري هواپيما با خلبان است و خلبان تشخيص داده است، به دليل شرايط نامناسب جوي و حفظ ايمني پرواز خود در فرودگاه امام‌خميني به زمين ننشيند و به فرودگاه باکو به‌عنوان فرودگاه جايگزين تعيين‌شده از قبل برود.