معاینه فنی «بی‌گیر» با پول بیشتر بگیر

آرمان ملي- مهدي مقدر: «معاينه فني تضميني، آني و بدون گير» عنواني است که اين روزها رفته رفته جاي خود را در دل آگهي‌هاي برخي سايت‌ها باز مي‌کند و مشتري اين نوع از آگهي‌ها بيشتر مالکان خودروهاي کلاسيک، لوکسِ دست کاري شده و آفرود هستند. همچنين در اين آگهي‌ها مي‌توان به جملاتي همچون «دريافت معاينه فني خودروهاي سبک بنزيني و دوگانه سوز در کمترين زمان ممکن»، «قرعه کشي جوايز ارزنده به 20 نفر هر ماه و 30 درصد تخفيف روزهاي تعطيل براي کليه مشتريان»، «کافيست يکبار امتحان کنيد تا همه ساله مشتري مي‌شويد.» از نمونه جالب آگهي‌هاي معاينه فني بدون «گير» است که در يکي از سايت‌هاي مشهور خريد و فروش و ارائه خدمات منتشر مي‌شود و جالب‌تر اينکه براي تماس با اين افراد که خدمات ارائه مي‌دهند تنها با آي دي تلگرام مي‌توان با آنها ارتباط گرفت. در آگهي ديگر که مربوط به تهران است نوشته شده: «انجام معاينه فني کليه اتومبيل‌هاي پلاک ملي، شخصي، آفرود، قديمي و کلاسيک حضور خودرو در مرکز الزاميست؛ بدون گير.»
از 300 هزار تومان تا...
بررسي‌ها نشان داد که گرفتن معاينه فني براي مشتريان اين آگهي‌ها از 300 هزار تومان به بالا بسته به مدل، نوع و مشکل خاص خودرو آب مي خورد، مکانيزم هم به اين گونه است که فرد متقاضي معاينه فني پس از توافق اوليه با آگهي دهنده، با خودروي خود به محل قرار مي‌رود و با پرداخت مبلغ و پس از ثبت اطلاعات خودرو در يک مرکز خاص بيرون تهران معاينه فني مي‌گيرد. گو اينکه اين روال فقط در استان تهران رايج نيست و با کمي جست‌وجو در سايت‌هاي خريد و فروش مي‌توان به نمونه‌هاي ارائه اين نوع خدمات در ساير شهرهاي کشور نيز رسيد. در واقع مي توان گفت که حلقه اصلي اين تخلف يک واسطه (بخوانيد کارچاق کن) بين کارشناس معاينه فني و فرد متقاضي است.
دليل انجام اين تخلف چيست؟


يکي از رانندگان در اين باره مي‌گويد: «صف طولاني معاينه فني و گير بي‌خودي در معاينه فني تهران باعث شده تا در 2 سال گذشته از خارج از شهر معاينه بگيرم؛ البته من حضوري مي‌روم و همان قيمت معاينه فني عادي (47 هزار تومان) را مي‌دهم. اين مالک خودروي پرايد مي‌افزايد: چراغ خطر ماشينم خراب بود و به مرکز آبشناسان براي دريافت معاينه فني مراجعه کردم که نتيجه نگرفتم و مجبور شدم اطراف تهران رفته و معاينه فني بگيرم. کارشناس معاينه فني تهران مو را از ماست بيرون مي‌کشند تا به مکانيکي رفته و خرج کني و معاينه بگيريد. معاينه معاينه است! حالا چه تهران، چه رودهن و رباط کريم تا 50 هزار تومن جريمه نشي.»
ضعف نظارتي بر مراکز معاينه فني
در اين رابطه مديرعامل ستاد مرکزي معاينه فني خودروهاي تهران در اين رابطه مي‌گويد: «بيش از 500 مرکز معاينه فني در سراسر کشور و چند 10 مرکز نيز در استان تهران فعال است و در وهله نخست بايد متوليان امر نظارت بر مراکز خود داشته باشند تا تخلفي انجام نشود.» حسين مقدم مي‌افزايد: «ستاد معاينه فني تهران تنها ستادي است که تشکيلات متمرکزي دارد اما متاسفانه در برخي شهرستان هاي اقماري تهران ستادي وجود ندارد و نظارت‌ها به دليل نبود ساختار، به طور قطع سست‌تر است.» او با بيان اينکه ستاد معاينه فني تهران نمي‌تواند نظارت و اثري خارج از مناطق 22 گانه پايتخت داشته باشد، اضافه مي‌کند: «دو کيلومتر از شهر تهران که خارج مي‌شويم مراکز معاينه فني شروع مي شود و امکان تخلف هم در هر حوزه‌اي مي‌تواند وجود داشته باشد؛ البته که معدود مراکزي دقت لازم را ندارند و از اين رو، راه براي افراد سودجو در اين زمينه باز مي‌شود. از آگهي‌هاي معاينه فني بدون گير در برخي سايت‌ها باخبر است و چندي پيش مطلع شديم که يک نمايشگاه خودرو در خيابان مطهري با مرکز معاينه فني خارج از تهران در ارتباط بود و در ازاي پرداخت 300 هزار تومان معاينه فني صادر مي شد.» «اين متخلفان شبکه‌اي خاص در تهران دارند و در سنوات قبل مي‌آمدند در کنار مراکز ما و مالکان خودروهايي که معاينه نمي‌گرفتند را تور مي‌کردند و براي مالک خودرو با هزينه بيشتر، از شهرهاي اقماري پايتخت معاينه فني مي گرفتند.» اين را مقدم مي‌گويد و مي‌افزايد: نحوه تخلف در آن مراکز خاص، متنوع است و از کم کردن دور موتور خودرو تا هک کردن اطلاعات انجام مي‌شود.