هجرت «مهاجرانی» از دیروز آشنا به امروز غریبه

آرمان ملي - مطهره شفيعي: مهاجراني هجرت کرد، هجرت از گذشته با نگاه به آينده نامعلوم. نمي‌توان با ادعاي اينکه يکبار موضعي گرفته و بايد منتظر توضيح بود، از کنار آن عبور کرد. عطاءا... مهاجراني را همه مي‌شناسند همان وزير ارشاد دولت اصلاحات که عملکردش سبب خشنودي و رضايت اصلاح‌طلبان و مردم عادي بود. وقتي کشور را ترک کرد، حاميانش نگران حذف انديشه يک روشنفکر به نام مهاجراني شدند. وزير دولت اصلاحات مدت‌ها پس از خروج از ايران سکوت اختيار کرد و ترجيح داد خود را بازنشسته سياسي و فرهنگي نشان دهد اما چند صباحي است که فعاليت‌هايش به نحوي زياد شده که گويي جايگاه تاثيرگذاري دارد. شايد اگر مهاجراني امروز همان مهاجراني روز استيضاح در مجلس هفتم بود و همانطور از سياست‌هاي دولت اصلاحات دفاع مي‌کرد، امروز هم در همان چارچوب حرکت داشت، محبوبيتش نه‌تنها سقوط حداکثري نداشت بلکه بر آن افزوده مي‌شد.
توئيت براي اعلام جدايي از گذشته
دو توئيت عطاءا... مهاجراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوران اصلاحات خبرساز شده است. او در اين توئيت‌ها از دليل استعفاي احمد بورقاني معاون مطبوعات وقت وزارت فرهنگ و همچنين مخالفتش با لايحه اصلاح قانون مطبوعات خبر داده است. مهاجراني ابتدا در توئيتي از اصلاح‌طلبان انتقاد کرد و نوشت: «به نظرم اندک‌اندک جمع مستان مى‌رسند! و شاهد موج سوم اصلاح‌طلبان راديکال هستيم: موج اول: مطبوعات راديکال بود که فرمان هدايت آن در وزارت ارشاد نبود، مرحوم احمد بورقانى هم با من هماهنگ نبود، به همين دليل وقتى اختيار وزير را که در اعطاى مجوز به ايشان داده بودم، پس گرفتم، استعفا داد.» او در توئيت دوم ادامه داد: موج اول اصلاح‌طلبان راديکال با طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس به اوج خود رسيد. من با طرح مخالف بودم مى‌دانستم به سرانجام نمى‌رسد، نرسيد. موج دوم: تخريب عميق و گسترده آيت‌ا... هاشمى‌رفسنجانى بود. گفتند هاشمى مرده سياسى است. موج سوم: تخريب سپاه و طرح دولت نظامى است. حکايت همچنان... طرح اصلاح قانون مطبوعات در آغازبه‌کار مجلس ششم مطرح شد و به موضوعي بحث‌برانگيز بدل شد. نمايندگان اصلاح‌‌طلب مجلس ششم به‌دنبال اصلاح قانوني برآمدند که سه ماه پيش از آن در مجلس پنجم تصويب شده بود. اصولگرايان به نقد و مقابله جدي با آن پرداختند. در ميان اصلاح‌طلبان نيز برخي معتقد بودند اين طرح به نتيجه نمي‌رسد. نهايتا طرح اصلاح‌طلبان به نتيجه نرسيد اما حواشي زيادي ايجاد کرد. احمد بورقاني معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در دوره اصلاحات تلاش بسياري زيادي کرد که قانون موردنظر مجلس پنجم به تصويب نرسد. او در مجلس ششم نيز براي اصلاح قانون مطبوعات تلاش کرد که موفق نبود.
چرا مهاجراني عوض شد؟


مشخص نيست چرا مهاجراني گذشته و عملکردش در دولت اصلاحات را اينگونه به زير سوال برده است؛ گذشته‌اي که اصلاح‌طلبان آن را برگي از کارنامه موفقيت دولت اصلاحات مي‌نامند اما مهاجراني را چه شده که امروز به موفقيت‌هاي ديروز لگد مي‌زند و از بورقاني‌اي سخن مي‌گويد که سال‌هاست فوت کرده و البته در زمان دولت اصلاحات که مهاجراني موفقيت‌ها را به نام خود ثبت مي‌کرد، سکوت کرده بود. چرا مهاجراني در آن روزها از ايستادگي بورقاني نگفت و تنها از تلاش‌هاي خودش براي رسيدن به اهداف سخن مي‌گفت اما امروز هر آنچه را رخ داده به نام بورقاني تمام و خود را مبرا مي‌کند؟ مهاجراني به‌خوبي مي‌داند بسياري از آنچه به سبب حضورش در وزارت ارشاد به‌عنوان موفقيت ثبت کرده است، جز با کمک بورقاني ممکن نبود اما تنها يک روز مانده به سالگرد درگذشت بورقاني چنين از او تقدير کرد! چرا امروز بايد علي نظري که نماينده مجلس ششم بود، با رويت توئيت‌هاي مهاجراني او را دروغگو خطاب مي‌کند و در اثبات ادعايش مي‌گويد: «من عضو کميسيون فرهنگي مجلس ششم بودم. در زمان بررسي طرح قانون مطبوعات 4بار به کميسيون آمد و از طرح قانون مطبوعات حمايت کرد. گفته که مخالف اين طرح بوده، انتشار مشروح مذاکرات کميسيون فرهنگي در تابستان79 سند رسوايي اين دروغگو است.» مهاجراني امروز خود را دلسوز مي‌داند و آيا فراموش کرده که سال 91 به نقل از او نوشتند: «لندن را به‌خاطر تساهل و تسامحش دوست دارد و آنجا را وطن خود محسوب مي‌کند.» آيا هواي لندن آلوده شده يا موضوع ديگري مطرح است که مهاجراني را مجبور به فراموش کردن گذشته خودش و متهم کردن همراهان دلسوزش کرده است. در همان زمان که مهاجراني لندن را ستود، خطي ميان او و اصلاح‌طلبان کشيده شد؛ به نحوي که عباس عبدي نوشت: «آقاي مهاجراني! وطن را نمي‌شود گذاشت و رفت! مهاجراني بعد از 88 به‌تدريج تغيير کرد و مهاجراني جديدي شد، مهاجراني‌اي که مواضعش برخلاف گذشته با استقبال اصولگرايان مواجه شد و ديگر نه‌تنها در ليست سياه اين جريان نبود بلکه برخي اوقات صدرنشين ليست همراهان بود. تا پيش از اين مهمان هميشگي بي‌بي‌سي بود اما به‌ناگاه ديگر در اين شبکه ديده نشد و توئيتر رسانه او شد. حتي او برخلاف مواضع آناني سخن گفت که در دهه 70 او را بر کرسي وزارت ارشاد و سخنگويي ارشاد نشاندند و نقدهاي غيرقابل انتظاري به آنها کرد. زمان زيادي طول کشيد اما مهاجراني در نهايت نشان داد ديگر آن مهاجراني روزهاي اصلاحات نيست و هجرت کرده است! برخي چنين عنوان مي‌کنند تبرئه پسر مهاجراني در پرونده نفتي يکي از دلايل تغيير در مواضع اوست که اگر بر فرض هم چنين باشد، در چارچوب اصلاحات پذيرفته نيست و بايد به‌دنبال دليل ديگري براي يافتن علل تغييرات مهاجراني بود؛ تغييراتي که سبب شده روزنامه کيهان که روزي او را بهاالدين خوانده بوده امروز به تحسينش بپردازد.