ناجا عبرت بگیرد؛ سرباز عذرخواهی کن!

آرمان ملي- ياسمين طالقاني: هر روز که مي‌گذرد، ماهيت سيلي يک نماينده به صورت سرباز راهور تغيير مي‌کند. روز اول به تکذيب سيلي گذشت؛ روز دوم چاره‌اي جز پذيرفتن نشستن دست آقاي نماينده بر صورت سرباز نبود. روز بعد نوبت به متهم کردن سرباز سيلي‌خورده بود يعني مدعي شدند اين سرباز به نماينده مجلس توهين کرده است. در همان ايام بايد رويکرد نمايندگان را هم مورد بررسي قرار داد. نمايندگان مجلس يازدهم شروع به فعاليت در فضاي مجازي کردند که اغلب توئيت‌هايشان رنگ و بوي دفاع از اين نماينده را مي‌داد، عده‌اي فيلم منتشرشده را تقطيع‌‌شده خواندند و بعضي ديگر هم ‌کل ماجرا را مشکوک دانستند! البته ناگفته نماند در ميان نمايندگان بودند کساني که طرف در مقابل بزرگان مجلس طرف سرباز وظيفه را گرفتند و خواهان برخورد با نماينده خاطي شدند مانند اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي نايب‌رئيس اول مجلس در همان ساعت‌هاي اوليه ماجرا با ادبياتي که در شبکه‌هاي اجتماعي بازخوردي کمتر از سيلي نماينده سبزوار نداشت در حساب شخصي توئيترش نوشت: «درگيري نماينده مجلس با سرباز راهور را در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان بررسي مي‌کنيم و با مقصر قطعا برخورد قانوني خواهيم کرد. پس از بررسي‌ها، سخنگوي هيات نظارت نتايج را اعلام خواهد کرد.‌ حفظ حقوق مردم براي ما مساله اساسي است و همه حتي نمايندگان مجلس در برابر قانون مساوي هستند». محمدباقر قاليباف که رياست مجلس يازدهم را برعهده دارد پس از مطالبه‌گري عمومي درخصوص برخورد مجلس با نماينده خاطي در حساب کاربري توئيتر خود از پيگيري موضوع خبر داد، او بيان کرد: «در برابر قانون همه مساوي هستند. مجلس به کساني که به وظيفه قانوني خود عمل مي‌کنند افتخار مي‌کند و اولين مدافع حقوق آنهاست. در حادثه اخير، به محض شنيدن اولين گزارش‌ها، دستور بررسي دقيق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هيأت نظارت بر نمايندگان بدون مسامحه بررسي و برخورد قانوني خواهد کرد.» يا روح‌ا... نجابت نماينده شيراز اما به دور از نگاه بزرگان مجلس که سعي در سرپوش گذاشتن بر ماجرا داشتند، خطاب به عنابستاني عنوان کرد: «شما به يک جوان سيلي نزديد، به اعتبار مجلس و اميد مردم سيلي زديد!‌ مجلس با کسي عقد اخوت نبسته و پشت مظلوم مي‌ايستد.» واکنش سيدمصطفي ميرسليم نماينده تهران در نوع خودش جالب بود، او درگيري نماينده خطاکار با سرباز راهور را مشکوک خواند و از هيات نظارت بر نمايندگان درخواست کرد که بادقت موضوع را بررسي کند. او در يک توئيت نوشت: «جريان عنابستاني مشکوک به نظر مي‌رسد و هيات نظارت بر رفتار نمايندگان بايد با دقت رسيدگي کند، مبادا در وراي اين جريان افرادي مي‌خواهند مجلس را بدنام کنند» در کنار تاييد و تکذيب‌ها، بيم و اميدها براي حمايت از سرباز وظيفه‌اي که به وظيفه‌اش عمل کرده بود، اظهارات فرمانده نيروي انتظامي کشور آب پاکي را نه‌تنها روي دست عنابستاني بلکه روي دست ساير نمايندگان هم ريخت، او در يک نشست با اشاره به ماجراي اتفاق‌افتاده گفت: نماينده مذکور مجوزي براي تردد در خط‌ويژه نداشته است. خودروهاي امدادي، انتظامي و کساني که مجوز دارند مي‌توانند در مسير خطوط ويژه تردد کنند.
عذرخواهي فيک از سرباز؟
شايد کمتر کسي ويدئوي سيلي زدن علي‌اصغر عنابستاني، نماينده اصولگراي مجلس يازدهم، به يک سرباز را نديده باشد، ويدئويي که بلافاصله در فضاي مجازي دست به دست شد و در آن يک سرباز با صدايي لرزان ماجراي سيلي خوردنش از يک نماينده به علت اجراي قانون را بيان مي‌کند. پس از واکنش‌هاي فراوان به اين ماجرا، عنابستاني در ابتدا اين اقدام را تکذيب کرد، اما موج انتقادات و واکنش‌ها به اين رفتار ناپسند عنابستاني آنچنان داغ بود که پس از گذشت 3 روز اين نماينده اصولگرا تصميم گرفت در يک ويدئوي 3دقيقه‌اي از مردم عذرخواهي کند و خود را مظلوم ماجرا نشان دهد.
شکايت ناجا و کم‌توجهي مجلس


ديروز فصل ديگري از پرونده سيلي نماينده مجلس بر صورت مامور راهنمايي و رانندگي گشوده شد. در ابتدا رئيس هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس درباره پرونده برخورد نماينده مردم سبزوار با سرباز راهور گفت: راهور ناجا در دادستاني طرح شکايت کرده است. سيداميرحسين قاضي‌زاده هاشمي درباره نتيجه بررسي اين پرونده گفت: با فرمانده نيروي انتظامي پيرامون اتفاقي که بين آقاي علي‌اصغر عنابستاني و سرباز راهور افتاده صحبت کردم و سردار حسين اشتري گفت نيروي انتظامي گزارش را تهيه و براي دادستاني ارسال کرده است. رئيس هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس تصريح کرد: «راهور ناجا مستقيم به مجلس شکايت نکرده و در دادستاني طرح شکايت کرده‌اند. اميدوارم نظريه دادرسي و گزارش ناجا براي بررسي در مجلس سريع‌تر به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان ارسال شود.» پس از آن بود که موسي غضنفرآبادي، سخنگوي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان، در پاسخ به اين سوال که آيا هيات نظارت بر رفتار نمايندگان به رفتار جنجالي اين نماينده اصولگرا ورود مي‌کند؟ گفت: هنوز به اين موضوع ورود نکرده‌ايم اگر طرح شکايتي شود، بررسي مي‌کنيم. او در پاسخ به اين سوال که آيا اين رفتار عنابستاني نياز به شکايت دارد، گفت: هيات اين موضوع را بررسي مي‌کند اما جزو اولويت ما نيست و موضوعات ديگري در دستور داريم.
سرباز عذرخواهي کند!
در نهايت عضو کميسيون قضائي مجلس با اشاره به ماجراي نماينده سبزوار و درگيري او با مامور راهور پليس در دروازه دولت تهران گفت: اين تجربه به ما نشان داد که چگونه شفافيت راه را بر سيلي‌هاي متعدد مديران، کارمندان و ماموران به اقشار مختلف مردم مي‌بندد. ضمن تحسين نماينده‌اي که يک سيلي به نفس اماره خودش و يکي سيلي به دشمنان نظام و مجلس زد به نيروي انتظامي هشدار مي‌دهم که از عذرخواهي اين نماينده عبرت بگيرد و اجازه ندهد که مامورانش در هنگام اعمال قانون از چهارچوب قانون تجاوز کنند. حسينعلي حاجي‌دليگاني با بيان اينکه نظام اسلامي مردم و قانون برايش فرقي نمي‌کند از نيروي انتظامي پليس خواست تا نسبت به ادبيات مامور راهور از مجلس عذرخواهي کند. حاجي‌دليگاني گفت: عذرخواهي بزرگ‌تر ناجا نيز بايد به خاطر حرف‌هاي غيرقانوني يک مسئول ناجا باشد که چندي پيش مي‌خواست مجرمان را دست‌شکسته ببيند. اميدوارم رسانه‌ها و دادگاه‌ها در آينده نزديک جلوي همه متخلفان و مستنکفان بايستند و نگذارند قانون‌شکني رايج شود. رئيس‌جمهور ده‌ها قانون و آيين‌نامه را اجرائي نکرده است. البته پرونده استنکاف رئيس‌جمهور هم در حال پيگيري است براي اعمال ماده 234 در کميسيون‌هاي مجلس قرار دارد.