جبهه پایداری به سمت قالیباف غش می‌کند؟

آفتاب یزد- رضا بردستانی: این جمله اگر چه تکراری و بدیهی است اما گوینده‌اش مرتضی آقاتهرانی است:«کاندیدای اصلح باید رای‌آور باشد». آقاتهرانی رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری و نماینده مردم تهران در مجلس می‌گوید: «ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که صدای اهالی غیزانیه خوزستان، کولبران کردستان، کپرنشینان سیستان و بلوچستان، کارگران کوره‌های آجرپزی اطراف تهران، روستایی‌ها، حاشیه‌نشین‌ها، جنوب شهری‌ها هم باشد. اقشار مرفه و برخوردار به اندازه کافی صدای شان بلند هست.» تا اینجای ماجرا می‌توان به این نتیجه رسید که آقاتهرانی نه در مقام «رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری و نماینده مردم تهران» که در مقام «رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف مستقر در مجلس!» پالس‌های کاملاً روشنی از نام و نشان رئیس جمهور مورد علاقه ی جبهه ی پایداری ارائه می‌دهد اما گفته‌های او در ابعاد وسیع‌تری می‌تواند بازتعریف شود:
= «رئیس جمهور آینده باید امید را در دل آن اقشاری که دولت فعلی فراموش شان کرده، بازگرداند.»
= «کاندیدای جریان انقلاب علاوه بر اینکه باید مجموعه قابل قبولی از ویژگی‌های مثبت گفتمانی و تخصصی را به صورت توامان داشته باشد و به بیان بهتر «اصلح» باشد، باید قابلیت رای‌آوری هم داشته باشد. بارها اعلام کرده‌ایم اساساً «رای‌آوری» یکی از ویژگی‌های
اصلح است.»


= «اگر یک کاندیدایی هرچقدر به لحاظ گفتمانی و تخصصی مورد تایید باشد، اما بصورت بالقوه قابلیت رای‌آوری نداشته باشد، نمی‌توان با وی وارد انتخابات شد. صرفاً شرکت در انتخابات که معیار نیست. کاندیدا باید این «قابلیت بالقوه رای‌آوری» را داشته باشد که با تلاش نیروهای انقلابی به بالفعل تبدیل شود.»
> جبهه ی پایداری منهای صادق محصولی؟!
از بازمانده‌های دوران احمدی‌نژادی‌ها است که همچنان قرار نیست با قالیباف کنار بیاید(!) صادق محصولی یا باید جریان و جبهه ی پایداری را مجاب کند دست از حمایت پیدا و پنهان از قالیباف بردارند یا باید مسیر خود در انتخابات ریاست جمهوری را تغییر دهد، همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که جبهه ی پایداری از همین حالا به نقطه ی تلاقی اختلاف اصولگرایان تبدیل شده است؛ از یک سو بدنه ی
مجلس نشین جبهه ی پایداری با محمدباقر قالیباف به نتایجی دست یافته‌اند و از سویی دیگر، یک چشم به آمدن کاندیداهایی خوش پرونده‌تر هستند و این دو کانگی می‌تواند از درون پایداری و اصولگرایان را به جان هم بیاندازد.
برخی تحلیلگران معتقدند: «درحالی که گفته می‌شود مرتضی آقاتهرانی به دلیل توصیه‌هایی، به حامی قالیباف در میان پایداری‌ها در مجلس تبدیل شده است، اختلافات قالیباف و صادق محصولی به عنوان دبیرکل جدید حزب پایداری به قوت خود باقی است.
کنار گذاشتن آقا تهرانی از دبیرکلی پایداری به دلیل بازی دوگانه با قالیباف است.»
از زمان درگذشت مصباح یزدی این فرضیه که جبهه ی پایداری به حیات نصفه و نیمه ی خود ادامه می‌دهد یا درون یک نحله ی قوی‌تر هضم خواهد شد به جدالی برای اصولگرایان تبدیل شده است و اما جابه‌جایی محصولی و آقا تهرانی ـ نقداً ـ به حساب نزدیکی خارج از عرف آقاتهرانی و قالیباف نوشته شده است.
> تغییر رفتار مرتضی آقاتهرانی
بولتن خبری سایت وابسته به حزب رهپویان در گزارش خود به تغییر رفتار مرتضی آقاتهرانی در مجلس خبر داده است. امری که پیش از این نیز مشهود بود. اما اختلافات پایداری و قالیباف حل‌نشده است. این وب سایت می‌نویسد: « علیرغم برقراری روابط خوب میان آقاتهرانی و قالیباف، صادق محصولی دبیرکل جدید پایداری به عنوان یکی از اصلی‌ترین منتقدین او در جریان پایداری، همچنان به رویه سیاسی قبلی خود در مواجهه با قالیباف، تاکنون باقی مانده است.»
«امتداد» در مورد بازی پایداری با قالیباف می‌نویسد:« می‌توان گفت؛ از آن جا که آقاتهرانی بعد از توصیه‌ها نمی‌توانست باقالیباف مخالفت کند، پایداری با تغییر دبیرکل سعی کرد خود را از افتادن در دام حمایت از قالیباف برهاند. به این معنا آقاتهرانی از خود در قبال رفتار جریان پایداری با قالیباف رفع مسئولیت کرده و تقصیر مخالفت‌ها را به گردن صادق محصولی می‌اندازد.» این تحلیل در ادامه یادآور می‌شود: «گفتنی است جریان پایداری به دلیل اینکه شورای ائتلاف به رهبری حدادعادل و قالیباف جریان پایداری را وادار به وحدت در شب آخر کردند به شدت با آنها دچار اختلاف هستند. جریان رسانه‌ای اصولگرایان با کار رسانه‌ای هماهنگ این تحلیل را برای پایداری‌ها
جا انداختند که سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی فیلم حمایت از کاندیداهای لیست اصلاحات را پر کردند و قرار است شب آخر آن را منتشر کنند و بار دیگر مجلس را 30 بر هیچ از اصولگرایان تهران بربایند. آنها پایداری را تهدید کرده بودند که مسئولیت شکست اصولگرایان با آنها خواهد بود. پایداری نیز در شب آخر ناچار به وحدت شد و لیست خود را که فکر می‌کرد شانس زیادتری دارد کنار گذاشت. اما در پایان وقت انتخابات روشن شد که اصلاح‌طلبان همانطور که پیشتر تصمیم گرفته بودند لیست واحدی برای انتخابات ارائه نکردند. این کلاهبرداری لیستی از پایداری‌ها آنها را همچنان از شورای ائتلاف خشمگین نگاه داشته است.
> حکم به یامین پور بخشی از همین بازی است؟
در میانه ی خبرهای مهم و خیلی مهم، این خبر نیز می‌تواند بخشی از یک پازل بزرگتر باشد که:«یامین ‌پور مشاور قالیباف و دبیرکارگروه تحول فرهنگی شد‌.» و کلیدواژه ی «یامین پور» در نهایت ما را به توئیتی رهنمون می‌سازد که حمید رسایی به ظاهر در رد سعید محمد منتشر کرده و در باطن به حمایت از قالیباف دست به کار شده تا صادق محصولی به اصطلاح حساب کار دستش بیاید!
> جبهه پایداری مسئول راضی کردن «رئیسی» است؟
یک خبر نسبتاً قدیمی اما از قلم افتاده، این روزها می‌تواند راستی آزمایی شده پیش روی مخاطب قرار گیرد و آن این که «جبهه ی پایداری تمرکز را از اصولگرایان ربوده است» زیرا، معادلات انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 در مجموعه اصولگرایان هر روز تغییر می‌کند.
سیدمهدی هاشمی، رئیس ستاد استان تهران سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 درباره شایعه فعال شدن ستادهای انتخاباتی حامیان آقای سیدابراهیم رئیسی گفت: بسیاری از تشکل ها، احزاب و گروه‌های شناسنامه دار و شخصیت‌های مطرح درخواست دارند که آقای رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نامزد شود اما ایشان تا به امروز پاسخ مثبتی نداده اند، در گذشته نیز پاسخ‌های منفی متعددی از سوی ایشان شنیده شده است. حالا اینکه این فشارها کارساز باشد یا نباشد بحث دیگری است. وی افزود: احزاب، تشکل ها، گروه‌ها و شخصیت‌ها اعلام آمادگی کردند برای اینکه ستادهای انتخاباتی آقای رئیسی را طبق برنامه ریزی با پشتیبانی مردمی راه‌اندازی کنند. در واقع این یک حرکت خودجوش است اما آقای رئیسی تا به الان این موضوع را نپذیرفته‌اند و هیچ اقدام عملیاتی و اجرایی در این راستا صورت نگرفته است.
رئیس ستاد استان تهران سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 یادآور شد: اگر آقای رئیسی وارد صحنه انتخابات شوند حتما و قطعا مشابه قبل یک اجماعی روی نام ایشان صورت خواهد گرفت و اساسا یکی از دلایلی که این تقاضا شکل گرفته برای آن است که احزاب، تشکل ها، گروه‌ها و شخصیت‌ها معتقدند روی فرد دیگری وحدت و اجماع شکل نخواهد گرفت. وی درباره انتخاب مرتضی آقاتهرانی به عنوان مسئول رایزنی برای سیدابراهیم رئیسی، ادامه داد: این خبر را تایید نمی‌کنم. تنوع تقاضا و مطالبه برای کاندیداتوری آقای رئیسی از سوی تشکل‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، مذهبی، علمی و پژوهشی وجود دارد ولی اینکه بگوییم فردی نمایندگی پیدا کرده است خیر این طور نیست. هاشمی درباره محوریت جبهه پایداری در عرصه فعالیت انتخاباتی برای سید ابراهیم رئیسی، یادآور شد: خیر این طور نیست، جبهه پایداری بخشی از آن مجموعه تشکل‌های شناسنامه دار است و خیلی‌های دیگر هم هستند.
> شاهد از غیب رسید!
گوشه و کنایه ی آقاتهرانی کم بود، توئیت رسایی نیز از راه رسید؛ «توییت رسایی علیه نورسیده‌های فضای سیاسی» و «حمله حمید رسایی به فعالیت‌های انتخاباتی سعید محمد» این دم دستی‌ترین برداشت‌هایی بود که در واکنش به حمید رسایی و توئیتی که حرف و حدیث‌هایی درست کرد در فضای انتخاباتی کشور دست به دست می‌شود و اما پشت صحنه شاید قالیباف دارد 15 روز انتهایی ریاست جمهوری 1396 را وارونه، طرح ریزی می‌کند یعنی یکه تاز شدن میدان ریاست جمهوری و مجاب کردن دیگران برای نیامدن و حمله به کسانی که قرار نیست با او هیچگونه تعاملی در این ورطه داشته باشند. مثل همیشه تاکید می‌کنیم تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 راه درازی در پیش داریم، راه درازی که، نقش‌ها و نقشه‌ها دائماً تغییر خواهد کرد اما اختلافات حالا دیگر علنی شده ی اصولگرایان تغییری نخواهد کرد خاصه این روزها که پای پاستور در میان است نه بهارستان و بهشت!