سیاست‌های خارجی و داخلی خود را باید اصلاح کنیم

گروه سیاسی/ معاون اول رئیس‌جمهوری گفت‌و‌گو را لازمه حل مشکلات و مسائل کشور دانست و گفت: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که برای حل مسائل کشور نیازمند استمرار جلسات گفت‌و‌گو میان دولت و نخبگان هستیم و لازمه گفت‌و‌گو این است که زبان نقد را تحمل کنیم و آستانه صبر و حوصله خود را بالا ببریم.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری که شامگاه شنبه در جلسه‌ای با نخبگان، جوانان و فعالان اجتماعی و فرهنگی استان خوزستان سخن می‌گفت با اشاره به اینکه در سه سال اخیر جلسات گفت‌و‌گوی دولت و نخبگان و فضای ارتباط میان مردم و مسئولان کم فروغ و کمرنگ شده است، افزود: هرکس به آینده کشور علاقه‌مند است و خود را مدیون خون شهدا می‌داند باید تلاش کند تا از طریق گفت‌و‌گو راهی برای حل مسائل کشور پیدا کنیم.
جهانگیری در اشاره به مسائل و فشارهایی که در سه سال گذشته بر اثر تحریم‌ها بر کشور تحمیل شده، گفت: نمی‌توانستیم شرایط را برای مردم بازگو کنیم و بگوییم که با نفت، اقتصاد و نیازهای اصلی کشور چه کرده‌اند و با مسدود کردن دارایی‌ها و منابع مالی ایران در کشورهای دیگر، حتی در مسیر تهاتر کالا با نفت نیز اخلال می‌کردند. در این شرایط به این باور رسیدیم که راهی جز ایستادگی نیست و اقداماتی کردیم که بخشی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و بخشی برای عبور از این شرایط بود.
او با اشاره به اینکه با وجود سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و اقدامات مهم عمرانی که در دولت دوازدهم انجام شده است، شاهد نارضایتی، نگرانی و گلایه‌های انباشته در مردم هستیم؛ ریشه این نارضایتی‌ها را احساس تبعیض و نابرابری اجتماعی و اقتصادی دانست و افزود: مردم بیش‌از نداری، از تبعیض رنج می‌برند. مردم احساس می‌کنند در تقسیم مسئولیت‌ها به جای شایستگی، روابط و تبعیض حاکم است. باور جامعه این است که با عده‌ای با بغض و کینه و با عده‌ای دیگر با مدارا برخورد می‌شود. احساس مردم درباره فساد این است که عده‌ای در کشور در حال غارت و کسب ثروت و عده‌ای به نان شب محتاج هستند.


معاون اول روحانی با این اعتقاد که در چنین شرایطی آنچه اهمیت دارد داشتن نگاه به چشم‌انداز آینده و اعتماد به کارآمدی حاکمیت برای حل و فصل مشکلات است، ادامه داد: وظیفه دولت، نخبگان، صاحبنظران و ایران دوستان است که افق گشایی جدیدی پیش روی جامعه قرار دهند و از طریق گفت‌و‌گو برای حل مسائل راهکار پیدا کنند. باید اجازه دهیم نخبگان اظهارنظر کنند زیرا جز از طریق ارتباط تنگاتنگ با نخبگان نمی‌توانیم نقطه‌ای امیدبخش پیدا کنیم.
جهانگیری با تأکید بر اینکه ما نیازمند هستیم که سیاست‌های خارجی و داخلی خود را اصلاح کنیم، تصریح کرد: این به معنی آن نیست که خارج را عامل توسعه خود می‌دانیم بلکه باید به نقطه‌ای برسیم که تنش‌های خارجی از میان برداشته شود تا بتوانیم با تکیه بر توان داخلی مسیر توسعه و پیشرفت را طی کنیم.
او در ادامه سخنان خود به مسائل و مشکلات خوزستان به‌عنوان نماد استقامت و مقاومت ملت ایران در دوران دفاع مقدس پرداخت و با اشاره به مشکلات این استان در حوزه آب و نیز دغدغه‌های موجود در خصوص مسائل کارگران در این استان و جلوگیری از تضییع حقوق آنان، گفت: امروز وظیفه ماست که حق خود را در قبال خوزستان ادا کنیم و برای حل مسائل آن گام‌های اساسی برداریم.
جهانگیری در ادامه با اشاره به مطالبه یکی از نخبگان مبنی بر تدوین لایحه برای جلوگیری از توهین به اقوام مختلف، گفت: این موضوع نیاز به لایحه ندارد زیرا هر کس جسارت یا تحقیری نسبت به اقوام و مذاهب مختلف انجام دهد در پیشگاه دادگاه و ملت ایران محکوم است. با وجود این اگر لازم باشد دولت شخصی را مأمور می‌کند تا تدوین این لایحه را پیگیری نماید.
در این مراسم تعدادی از نخبگان، جوانان، فعالان اجتماعی و فرهنگی نیز در سخنانی به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند و پیشنهاداتی را برای حل مسائل کشور و بخصوص استان خوزستان مطرح کردند.