شعار آب و برق مجانی را محقق کردیم

گروه اقتصادی - همزمان با اولین روز دهه فجر 13 پروژه بزرگ صنعت آب و برق با اعتبار چهارهزار و 776 میلیارد تومان در دو استان خراسان شمالی و کردستان افتتاح شد. این پروژه‌ها با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو در قالب هفته سی و نهم پویش #هرهفته-الف-ب-ایران به بهره‌برداری رسید و شامل یک پروژه برقی در استان خراسان شمالی و 12 پروژه صنعت آب و برق در استان کردستان بود.
در استان خراسان شمالی «واحد شماره 3 بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان» با اعتبار چهارهزار و 100 میلیارد تومان برای توسعه اقتصادی منطقه، تأمین برق پایدار و افزایش ظرفیت شبکه سراسری برق افتتاح شد و در استان کردستان نیز با سرمایه‌گذاری 676 میلیارد تومان، 7 پروژه برقی شامل یک نیروگاه مقیاس کوچک، 4 پروژه تأمین برق و دو پروژه احداث خطوط برای تأمین برق مشترکان، افزایش رضایتمندی مشترکان، کاهش تلفات و خاموشی‌ها به بهره‌برداری رسید.
در این استان، 5 پروژه صنعت آب شامل سد رَمِشت، دو پروژه شبکه‌‎های آبیاری و زهکشی و دو پروژه تصفیه‌خانه آب و فاضلاب نیز در شهرهای سقز و کامیاران به سازه‌های آبی کشور افزوده شد. سد رَمِشت، چهل و نهمین سد مخزنی است که در دولت تدبیر و امید به بهره‌‌برداری ‌رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی، رئیس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از این 13 طرح ملی بیان کرد: افتتاح گسترده طرح‌های عمرانی در کشور در راستای تحقق شعار جهش تولید است و دولت دوازدهم افتخار می‌کند که در سایه فداکاری و تلاش مسئولان، آب، برق و گاز را برای اقشار کم مصرف که عمدتاً در میان اقشار کم درآمد نیز هستند، مجانی کرده است.


روحانی با شکوهمند خواندن روز 12 بهمن و تبریک آغاز چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: این روز برای تاریخ و ملت بزرگ ایران و همه آزادیخواهان و مسلمانان جهان روز بسیار مبارکی است.
رئیس جمهوری با اشاره به سخنرانی امام راحل در بهشت زهرا(س) مبنی بر رایگان شدن آب و برق برای مستضعفان، گفت: مدتی بود که خناسان می‌گفتند «آن آب و برق مجانی چه شد؟» و امروز دولت دوازدهم افتخار می‌کند که در سایه فداکاری و تلاش مسئولان وزارت نیرو و نفت این شعار امام(ره) را محقق ساخت و اقشار کم‌درآمد از آب و برق رایگان برخوردار هستند و بدین وسیله شعار زشتی که خناسان در دست گرفته بودند، پایان یافت و مشخص شد که دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت مستضعفان است.
 جهش تولید با افتتاح‌های مهم سال 1399
روحانی با اشاره به افتتاح طرح‌های مهم ملی در استان های‌ خراسان شمالی و کردستان، اظهار داشت: امسال اگرچه به خاطر تحریم و کرونا، سال سختی برای مردم بود، اما جهش تولیدی که رهبر معظم انقلاب مد نظر داشتند، روی زمین نماند و از آغاز سال، هر هفته، افتتاح‌های مهمی در سراسر کشور داشتیم.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدامات بسیار بزرگی که در بخش آب و برق انجام شده، گفت: برخی تصور می‌کردند که انقلاب اسلامی صرفاً جنبه سیاسی داشته و برای استقلال کشور و مبارزه با استکبار و استبداد است، برخی نیز تصور می‌کردند که انقلاب اسلامی برای استقرار اسلام است و صرفاً جنبه معنوی دارد، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی در کنار مباحث سیاسی و معنوی، برای بخش‌های مادی هم اهمیت قائل بوده است.
برای انقلاب اسلامی مادیات هم مهم بود
روحانی خاطرنشان کرد: در طول دوره انقلاب اسلامی حدود 193 سد افتتاح شده این در حالی است که در آغاز انقلاب فقط 19 سد، وجود داشت. در زمینه تصفیه‌خانه فاضلاب نیز در آن دوران 4 تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وجود داشت و امروز هفتاد و هفتمین تصفیه‌خانه فاضلاب را افتتاح کردیم. ضمن اینکه در 8 سال دولت تدبیر و امید سالانه 2500 مگاوات برق جدید به مدار اضافه شده و هر 50 روز یک سد مخزنی ملی  و تقریباً هر 2 ماه یک بار یک تصفیه‌خانه آب و هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب به افتتاح رسیده است و این اقدامات نشان می‌دهد که همه در صحنه فعالیت حضور داشتند. رئیس‌جمهوری گفت: به رغم جنگ تحمیلی اقتصادی مردم از روحیه، نشاط، ایثار و فداکاری برخوردار هستند و این نشان می‌دهد که 12 بهمن، زنده است و روحیه مردم همان روحیه سال 57 است و با همان وحدت، دلاوری و نشاط در صحنه هستند.
روحانی خاطرنشان کرد: سال 57 شاهد وحدت و یکپارچگی بی‌نظیری در کشور بودیم و امروز اگر در این زمینه مقداری کمبود داریم باید آن را جبران کرده تا به همان جایگاه برسیم چرا که نیاز داریم با وحدت، ایثار و همدلی در کنار هم قرار بگیریم. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نباید انتخابات سال 1400 باعث شود خدای ناخواسته اخلاق و معنویت زیر پا گذاشته شود. همه باید برادرانه در کنار هم بایستیم.
استقرار ساختار جدید برای 9 رودخانه اصلی کشور
در این مراسم، وزیر نیرو نیز با اشاره به برقراری سازمان جدیدی در مدیریت آب کشور، از استقرار مدیریت حوضه آبریز برای 9 رودخانه اصلی خبر داد.
به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» اظهار داشت: جای خوشبختی است که بعد از یکپارچه کردن شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، سازمان جدیدی را برای مدیریت آب کشور برقرار کردیم. هفته گذشته موفق شدیم با مشارکت سازمان امور اداری، استخدامی کشور ساختار جدید مدیریت آب کشور را نهایی و ابلاغ کنیم؛ به این معنا که معاونت آب وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب، یکی شدند و ساختار این شرکت، ساختار حوضه آبریز خواهد بود.
اردکانیان خاطرنشان کرد: با مدیریت حوضه آبریز که یک مدیریت مشارکتی بین وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و همه دستگاه‌های مرتبط با آب و نیز مجموعه‌های مردم نهاد و ظرفیت‌های دانشگاهی خواهد بود، برای استان‌های مستقر در هر حوضه آبریز این نوید را خواهد داد که در آینده از سد برخی تنازعات استانی در موضوع آب فاصله جدی می‌گیریم و تمرکززدایی قابل ملاحظه‌ای در اجرای امور و طرح‌ها خواهیم داشت.
 افتتاح هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب و هر دو ماه یک تصفیه‌خانه آب
وی همچنین اظهار داشت: سد مخزنی رمشت در استان کردستان چهل و نهمین سد مخزنی است که در دولت تدبیر و امید به بهره‌‌برداری ‌رسید و تعداد این سدها تا پایان دولت دوازدهم به 57 سد افزایش خواهد یافت. این بدان معنا خواهد بود که در طول هشت سال هر 50 روز به طور متوسط یک سد مخزنی ملی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.
اردکانیان خاطرنشان کرد: همچنین تصفیه‌خانه آب در سقز، آب شیرین و گوارا را از سد «چراغ ویس» برای مردم این منطقه با جمعیت 140 هزار نفر در افق طرح تأمین خواهد کرد. این تصفیه‌خانه، چهل و سومین تصفیه‌خانه آب است که در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری‌ رسیده و تا پایان دولت دوازدهم به 56 واحد می‌رسد.
به گفته اردکانیان، در دولت دوازدهم به طور متوسط هر دو ماه یک بار یک تصفیه‌خانه آب در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.
وزیر نیرو ادامه داد: تصفیه‌خانه فاضلاب در کامیاران نیز برای جمعیت 87 هزار نفر افتتاح شد که هفتاد و هفتمین تصفیه‌خانه فاضلابی است که تاکنون در دولت تدبیر و امید به مدار بهره‌برداری آمده و تعداد این تصفیه‌خانه‌ها تا 101 واحد تا پایان دولت افزایش خواهد یافت.
اردکانیان افزود: در این دولت به طور متوسط هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار بهره‌برداری شده و این در حالی است که در ابتدای انقلاب تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید و مجموع این تصفیه‌خانه‌ها تنها 4 واحد بود.
وی همچنین با اشاره به اقداماتی برای افزایش راندمان و کاهش بوروکراسی اداری گفت: واحد سوم نیروگاه بخار «شیروان» به مدار بهره‌برداری می‌آید که با افتتاح آن تاکنون در این دولت 17 هزار و 600 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده و این میزان تا پایان دولت به 20 هزار مگاوات خواهد رسید. همانگونه که وعده شده به طور متوسط هر سال دو هزار و 500 مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش یافته است.

برش

اهتمام دولت برای برقراری نظام جامع تأمین اجتماعی

علاوه بر افتتاح 13 طرح ملی، روز گذشته دویستمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد. حسن روحانی در این جلسه به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های خصوصی‌سازی و پیشنهادات تقویت و بهینه‌سازی فرآیند واگذاری ارائه شده از سوی اعضا پرداخت و گفت: در امر واگذاری و خصوصی‌سازی اصل بر رعایت دقیق، روشن و شفاف قانون است و باید با رفع ابهامات، زمینه تفسیرهای متفاوت را از میان برداشت به نحوی که در امر واگذاری‌ها اخلال ایجاد نشود.
روحانی هدف اصلی واگذاری‌ها را در کنار رفع تصدی‌گری دولت از بنگاه‌داری و مالکیت اموال مازاد، به وجود آوردن بخش خصوصی واقعی و حقیقی دانست و اظهار داشت: باید نسبت به این موضوع دقت شود که با رعایت اصول رقابت سالم و شفاف، بخش‌های حاکمیتی و شبه دولتی نتوانند بخش خصوصی را در این موضوع به حاشیه برانند. از این‌رو لازم است نهادها و فرآیندهای قانونی واگذاری مورد حمایت همه نهادهای حاکمیتی قرار گیرد.
در ادامه پیشنهادات تنظیم بخشی از مقررات برای تحقق نظام متمرکز تأمین اجتماعی مطرح شد و رئیس جمهوری با دریافت گزارش‌ها در این زمینه عنوان کرد: نظام جامع تأمین اجتماعی به‌عنوان یک ضرورت اصلی و اساسی تحقق عدالت اجتماعی همواره مورد اصرار و اهتمام دولت بوده است. نظام متمرکز تأمین اجتماعی با ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات تأمین اجتماعی و ایجاد عدالت در برخورداری از منابع عمومی، می‌تواند از فقر و آسیب‏‌های اجتماعی پیشگیری و از طریق اولویت دادن به توانمندسازی و مصون‌سازی افراد، آنها را از خطر صدمات اقتصادی و اجتماعی حفظ کند.
رئیس‌جمهوری با تأکید بر قابلیت‌های یک نظام جامع و چند لایه در تجمیع همه ظرفیت‌های موجود تصریح کرد: نظام جامع تأمین اجتماعی می‌تواند حداقل‌‌های قابل قبولی از خدمات و برخورداری اجتماعی و اقتصادی را برای همه اقشار جامعه تضمین کند. در واقع ایجاد نظام متمرکز تأمین اجتماعی برای آحاد مردم، راهی برای حمایت از اقشار ضعیف و کم برخوردار و کاهش مشکلات معیشتی مردم است؛ امری که اخیراً رهبری نظام نیز بر آن تأکید کرده‌‏اند.