عملکرد نخسیتن نمایشگاه مجازی کتاب چگونه بود؟ کتاب‌های فیزیکی، سواران کدهای صفر و یک

گروه فرهنگ و هنر – سرانجام نمایشگاه کتاب امسال هم با تمام حاشیه‌ها و گمانه‌زنی‌ها برگزار شد و پس از 10 روز در دهم بهمن ماه به کار خود پایان داد. اما آیا نمایشگاه کتاب مجازی توانست جایگزین مناسبی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد؟
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگترین گردهمایی فرهنگی کشور است که امسال به دلیل کرونا امکان برگزاریش مهیا نشد. از همان زمان که موضوع شیوع کرونا در کشور مطرح شد، برگزاری نمایشگاه کتاب که تنها سه ماه تا آن باقی‌ مانده بود در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. اوایل امسال یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مشارکت شهرداری تهران و وزارت ارشاد به شکل مجازی برگزار شود. حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران این پیشنهاد را مطرح کرد. او دراین‌باره گفت: پیشنهاد می‌کنم که بخشی از رقمی که بنا بود از سوی شهرداری تهران برای نمایشگاه کتاب ۹۹ هزینه شود، با همراهی دولت و وزارت ارشاد صرف ایجاد زیرساخت‌ها برای برگزاری مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص یابد تا از این طریق تمامی ناشران بتوانند محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کنند و خریداران نیز کتب مورد نیاز خود را به شکل اینترنتی خرید کنند. برای سیستم توزیع در سطح کشور نیز می‌توان علاوه بر ظرفیت شرکت پست و پیک‌های موتوری مجاز، از ظرفیت مشاغل سیار مانند وانت بارها نیز استفاده کرد.
اما تنها چند روز پس طرح این پیشنهاد، ایوب دهقانکار، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری فیزیکی نمایشگاه خبر داد و گفت: درصورت صدور این اجازه یا از اواخر نیمه اول سال و یا در نیمه دوم سال نمایشگاه را برگزار ‏می‌‏کنیم. نمایشگاه کتاب تهران به قدری بزرگ است که ارزش صبر کردن برای برپایی را داشته باشد.
همان ایام، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در‫این‌باره گفته بود: هر رویدادی هم که بخواهد به صورت مجازی برگزار بشود، نمایشگاه بین‌المللی کتاب سی‌وسوم نخواهد بود، چون هیچ‌کدام از کاربردها و عملیات‌هایی که در نمایشگاه حضوری بود، در این رویداد مجازی قابل دسترسی نخواهد بود. شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب هنوز تصمیمی درباره برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی نگرفته است.


اما به هر ترتیب با تمام این توصیفات، در روزهای پایانی تابستان اعلام شد که نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار خواهد شد. اما هنوز تاریخ آن مشخص نبود و از سوی دیگر فراهم بودن زیرساخت‌های مورد نظر نیز مورد تردید بود. به هر صورت پس از چند ماه و رایزنی‌های فراوان، نمایشگاه کتاب مجازی اول بهمن ماه کار خود را آغاز کرد. در روز نخست سامانه در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه به دلیل حجم مراجعات با مشکلاتی روبه‌رو شد اما به هر حال در روزهای بعد این نمایشگاه توانست کار خود را انجام دهد.
نمایشگاه مجازی کتاب توانست در 10 روز برگزاری خود ۲۲۳هزار و ۸۶۷ سفارش ثبت کند که از این تعداد ۱۲۲هزار و ۴۵۸ سفارش ارسال و ۱۰۱هزار و ۴۰۹ سفارش در انتظار ارسال هستند.
همچنین در مدت زمان برگزاری این نمایشگاه، ۵۷۰ هزار و ۸۲۹ بسته از طریق پست و ۲۷هزار و ۸۰۵ بسته از طریق خود ناشر ارسال شد.
اما آیا این آمار نشان از موفقیت این نمایشگاه دارد یا عدم موفقیت آن؟ هومان حسن‌پور، رئیس اتحدیه ناشران و کتابفروشان تهران، پیرامون عملکرد نخستین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: آمار‌های بیان شده نشان می‌دهد که نمایشگاه با استقبال مردم روبه‌رو بوده و در عین حال ناشران نیز توانسته‌اند بخشی از ضرر‌های خود را از برپایی نمایشگاه جبران کنند.
او در همین راستا تاکید کرد: من معتقدم پیرامون نمایشگاه مجازی کتاب تهران تنها زمانی می‌توان نظر داد که کتاب‌ها به دست خریداران رسیده باشد و ناشران تسویه حساب کامل کرده باشند لذا ارزیابی و نتیجه گیری پیرامون نمایشگاه مجازی کتاب هنوز زود است.
حسن پور به تلاش‌های انجام شده برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و ابراز کرد: خانه کتاب و مسئولان برگزار کننده نمایشگاه کتاب در طی ماه‌های اخیر تلاش‌های فراوانی انجام دادند تا بتوانند این رویداد ارزنده را به کتاب دوستان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی ارائه کنند لذا تلاش وافری داشتند و فشار کاری زیادی را طی این مدت تحمل کردند، اما با این حال توانستد نتایج مطلوبی را کسب کنند.
او به تسهیلات ارائه شده از سوی نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره و بیان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران با ارائه تسهیلات متعدد مسیر را برای خرید کتاب و توجه علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی فراهم کرد همین امر این امر در کنار تخفیف‌ها ارائه شده قابل توجه بود.
رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران به شرایط ناشران در روز‌های آخر نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه سفارشات برخی از ناشران به حدی بوده که آن‌ها هنوز در حال بسته‌بندی کتاب‌ها هستند و آماده کردن کتاب‌ها برای در اختیار قرار دادن آن به اداره پست هستند.
وی به علت استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و ابراز کرد: حضور کرونا سبب شد تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار نشود این امر ضرر‌هایی را به ناشران وارد کرد و در عین حال اجازه خرید به علاقه‌مندان کتاب را نداد، با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران مردم به برای خرید کتاب حضور یافتند ضمن اینکه برخی از تخفیفات نیز جذاب بود و عاملی موثر برای حضور خریداران و علاقه‌مندان به کتاب محسوب می‌شد.
حسن‌پور درباره عدم حضور برخی ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب گفت: حضور و استقبال مردم برای برخی ناشران در هاله‌ای از ابهام بود و برخی نیز آمادگی حضور در نمایشگاه مجازی را نداشتند البته سفارشات بسیار قابل توجه بود و این امر زمینه را برای حضور تنها تعدادی از ناشران فراهم کرد.
در حالی که حدود یک سال از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، هنوز هم مشخص نیست که سایه کرونا کی از کشور رخت می‌بنند و آیا نمایشگاه کتاب بعدی به صورت فیزیکی برگزار می‌شود یا باز هم شاهد نمایشگاهی مجازی خواهیم بود و آیا مسئولان امر با در نظر گرفتن شرایط احتمالی به فکر تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای نمایشگاه مجازی بعدی خواهند بود یا خیر.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس جمهوری مطرح کرد شاهد نارضایتی و گلایه‌های انباشته در مردم هستیم ژوبین صفاری جانا سخن از زبان ما نگو استیضاح وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس قرار گرفت دژپسند زیر تیغ نابسمانی دلار و بورس حاشیه‌های سیلی عنابستانی به سرباز ادامه دارد از شکایت ناجا تا درخواست عذرخواهی از نماینده عملکرد نخسیتن نمایشگاه مجازی کتاب چگونه بود؟ کتاب‌های فیزیکی، سواران کدهای صفر و یک پشت‌پرده پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز لبنان چیست؟ جنگ روانی و پروژه صدای مرگ واکنش وزیر بهداشت به حاشیه های واکسن روسی واکسن را اول به خودم تزریق می کنم در چهل و دومین فجر انقلاب اسلامی صورت گرفت حضور رهبر انقلاب در مرقد مطهر امام راحل و گلزار شهدای بهشت زهرا(ع) قالیباف: با همراهی دولت چرخ سانتریفیوژها به حرکت درآمد ظریف در دیدار هیئت طالبان اعلام کرد آمادگی ایران برای تسهیل گفت‌وگو بین طالبان، دولت و دیگر گروه‌های افغان موضع زیاده‌خواهانه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در‌خصوص مذاکرات برجامی