دلار به زیر 20 هزار تومان خواهد رسید


به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ عبدالناصر همتی با حضور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره وضعیت بازار ارز این‌طور توضیح داد که بازار نرخ دلار 20 هزار تومانی را در هفته‌های قبل دید و بازهم خواهد دید؛ جو روانی حاکم در بازار سرمایه و ارز باعث تغییرات در این بازارها می‌شود. انتظارات حتما تعدیل خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که دلار به زیر 20 هزار تومان می‌رسد؟ ممکن است چنین رقمی در بازار ارز ثبت شود؟ گفت: بله ممکن است و بنده معتقدم امکان تعدیل نرخ ارز وجود دارد.
رئیس کل بانک مرکزی با‌ اشاره به اینکه فضای بازار سرمایه و ارز متأثر از فعل و انفعالات سیاسی است، افزود: اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم قدرت بازارسازی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت. من معتقد به سرکوب نرخ ارز نیستم، اما معنای این عدم تعدیل نرخ نیست.
همتی ضمن تأکید براینکه از جمله کسانی هستم که معتقدم دخالت بانک مرکزی در بازار باید هدفمند باشد، تصریح کرد: سال آینده با تعدیل نرخ و بهبود شرایط سیاسی به تورم هدف نزدیک خواهیم شد. البته توجه کنید که نمی‌توان به متغیرهای کلان اقتصادی به‌صورت منفرد نگاه کرد.


وی با‌ اشاره به کاهش شتاب تورمی ‌در یکی دو ماه اخیر توضیح داد: انشالله با کاهش انتظارات تورمی ‌و کاهش شتاب رشد نرخ ارز در سال آینده به تورم هدف نزدیک خواهیم شد. اقتصاد ما به شدت به نرخ ارز حساس است و فقط نباید صادرکننده را دید، واردکننده و مردم عادی را هم باید در نظر داشت؛ نرخ ارز در قدرت خرید مردم اثر می‌گذارد.
این مسئول درباره ارز چهار هزار و 200 تومانی بیان کرد: ارز بازار آزاد الان 23 هزار تومان است، اگرچهار هزار و 200 تومان را برداریم، باید این نرخ را به 23 هزار تومان برسانیم، مردم باید بدانند الان کنجاله، ذرت، روغن، سویا با ارز ٢٣ هزارتومانى نیست با ارز بین ٩ تا ١٣ هزار تومانى است؛ مرغی که الان 20 هزار تومان است با دلار 23 هزار تومانی دیگر 20 هزار تومان نمی‌ماند.
همتی با بیان اینکه بانک مرکزی طی سال جاری 9 میلیارد دلار ارز چهار هزار و 200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده است، یادآور شد: ارز باید تک نرخی باشد و رانتی نباشد ولی باید با تدبیر این کار انجام شود و شوک قیمتی به جامعه وارد نشود.
وی افزود: من مخالف حذف ارز 4200 تومانی نیستم اما باید ابعاد مختلف آن دیده شود و آسیبی به زندگی روزمره مردم وارد نشود. اگر 40 هزار تومان میخواهیم به مردم بدهیم 80 هزار تومان به هزینه‌هایشان اضافه نکنیم.
رئیس کل بانک مرکزی ضمن‌ اشاره به اینکه عملکرد صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، خوب ارزیابی می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر وارد‌کنندگان در نیما خرید ارز نمی‌کنند و عرضه از تقاضا بیشتر شده است. واردکنندگان پیش‌بینی کاهش نرخ ارز را دارند برای همین عرضه بیش از تقاضاست.