سعید خطیب‌زاده: آمریکا نمی‌تواند با یک امضا به برجام بازگردد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید آثار رفع تحریم‌ها را مشاهده کنیم، تاکید کرد: بازگشت آمریکا به برجام به شکل اتوماتیک و با یک امضا ممکن نیست. با یک امضا خارج شدند ولی با یک امضا نمی‌توانند بازگردند.
به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با تبریک فرارسیدن دهه فجر اظهار کرد: ۶ بهمن سفر وزیر امور خارجه را داشتیم که ابتدا به باکو، سپس عازم مسکو شدند و بعد به ارمنستان، گرجستان و ترکیه رفتند. بعد از آن هم در مسیر برگشت توقف کوتاهی در نخجوان داشتند.
سفر ظریف به قفقاز از موفق‌ترین سفرهای وزیر امور خارجه بوده است
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تور اخیر دیپلماتیک ظریف را یکی از موفق‌ترین سفرهای وزیر امور خارجه در طول دوران وزارتش خواند و با اشاره به دیدارهای ظریف در این تور اظهار کرد: موافقت‌نامه ایران و روسیه در امنیت اطلاعات در سفر ظریف به مسکو امضا شد. در این سفر موضوعات مختلف از جمله همکاری‌های منطقه‌ای، چگونگی ایجاد صلح و ثبات دائمی، همکاری‌های دوجانبه، فعال شدن سازوکار پیشنهادی ایران مبتنی بر ۳+۳ و... مورد بررسی قرار گرفت.


خطیب‌زاده درباره رایزنی‌های اخیر طالبان در تهران خاطرنشان کرد: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است. دفتر سیاسی طالبان در دوحه و پاکستان به صورت رسمی فعالیت می‌کند. به صورت رسمی با دولت افغانستان در حال مذاکره هستند. این سفر هم به اطلاع دولت افغانستان رسیده بود و تبادل نظر شده بود. درباره فعالیت‌های این گروه، موضوع شهدای خودمان در مزار شریف فراموش نکردیم و همواره درباره عاملین آن گفت‌‌وگو کردیم.
وی با بیان اینکه این سفر در چارچوب گفت‌ وگوهای طالبان با دولت افغانستان انجام شد، ابراز کرد: همواره اعلام کردیم از گفت ‌وگوهای بین‌الافغانی حمایت می‌کنیم و از این سیاست حمایت می‌کنیم. دولت ایران با دولت مستقر افغانستان نه تنها رابطه رسمی دارد بلکه یکی از دو کشوری است که برخلاف کشورهای دیگر، از دستاوردهای آنها حمایت می‌کند. تمام گفت‌‌وگوهای انجام شده یا به خواست یا با اطلاع آنهاست.
منتظر اقدام آمریکا درباره برجام هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگشت آمریکا به برجام هم ابراز کرد: منتظر اقدام آمریکا هستیم یعنی رفع تحریم موثر. رفع تحریم‌ موثر یعنی تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن‌کشی درخصوص معاهدات بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام رخ داد، به شکل موثر لغو شوند. به شکل موثر لغو شدن یعنی باید آثار رفع تحریم‌ها را مشاهده کنیم و یک امضا روی کاغذ کافی نیست.
خطیب زاده ادامه داد: باید سرمایه این ملت قابل دسترس باشد، نفت به راحتی فروخته شود و پول آن برگشت داده شود و بیمه انجام شود. هر وقت آنها این کار را انجام دادند، ما هم پاسخ می‌دهیم. بازگشت آمریکا به برجام به شکل اتوماتیک و با یک امضا ممکن نیست. با یک امضا خارج شدند ولی با یک امضا نمی‌توانند بازگردند.
قرن ۲۱ قرن کودتا نیست
نگرانی خود از وضعیت اقلیت‌ها در میانمار را اعلام کردیم
وی درباره کودتای ارتش میانمار بیان کرد: نیمه‌های دیشب این اتفاق رخ داده است. ما در میانمار سفارت نداریم و مجاری اطلاعاتی مسدود است. ما نگرانی‌های جدی خود را در مورد وضعیت اقلیت‌ها در میانمار اعلام کردیم. اخبار ضد و نقیضی که درباره این شبه کودتا می‌شنویم امیدواریم منجر به بدترین شدن وضعیت آنها نشود البته می‌دانیم قرن بیست و یکم قرن چنین اقداماتی نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مناسبات تهران و ریاض بعد از شکست ترامپ یادآور شد: درخصوص عربستان در دوران رژیم قبلی کاخ سفید بارها گفته بودیم که موضع ما همکاری در منطقه بدون مداخله خارجی است که ریشه بحران، گرفتاری و ناامنی هستند و چندین دهه هستند که منطقه را گروگان سیاست‌های غلط خود کردند.