آنچه امید، نشاط و مشارکت را تضمین می‌کند کارآمدی نظام اداری است

به گزارش خبرگزاری میزان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم تجدید میثاق مسئولان قضایی با آرمان‌های امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی، با بیان اینکه امام دین و امور دنیا و آخرت مردم را احیا کرد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در تبیین شخصیت امام(ره) فرمودند که امام شخصیتی تحول‌گرا و تحول‌خواه بود.
رئیسی ادامه داد: امام در خداخواهی مردم، توجه به معنویت، ایجاد و احیای روحیه عدالت‌خواهی و حق‌خواهی در بین مردم، روحیه ایثار و شهادت، خطرپذیری، مسئولیت‌پذیری در بین مردم، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی در مردم و پیوند بین سیاست و معنویت تحول ایجاد کرد.
محصول سیاست بی‌معنویت
 بسیاری از ظلم‌ها است


وی خاطرنشان کرد: در زمان امام، سیاستمداران بسیاری هستند که معنویت را کنار گذاشتند و محصول سیاست بی‌معنویت، بسیاری از ظلم‌ها است که در این کره خاکی بر مردم می‌رود. محصول سیاست بدون معنویت کلاهک‌های هسته‌ای، هفتاد سال ظلم بر مردم فلسطین و بسیاری از تجاوز‌ها و ظلم‌هاست که در عالم شده است.
رئیس قوه قضائیه گفت: امام(ره) به ما سیاست همراه با معنویت، روحیه توجه به دیگران، فقرزدایی و توجه به محرومیت نه فقط محرومان ایران اسلامی بلکه محرومان تمام عالم و مظلومانی که در عالم مورد ستم قرار گرفته بودند را آموختند و احیاء کردند.
میثاق با امام(ره)
میثاق با همه خوبی‌ها و ارزش‌هاست
رئیسی با بیان اینکه میثاق با امام(ره)، میثاق با همه خوبی‌ها و ارزش‌هاست و مسئولان و دولتمردان در این میثاق باید بازنگاهی به آنچه شده و آنچه باید شود، داشته باشند، اظهار داشت: خطِ امامی‌ترین افراد کسانی هستند که شاخص‌های خط امام را خوب بشناسند و خوب به این شاخص‌ها عمل کنند و وفادار باشند.
وی با بیان اینکه بهترین تبیین‌کننده خط امام امروز جانشین به حق ایشان یعنی رهبر معظم انقلاب هستند که بنای معظم‌له هم در گفتار و هم رفتار و سلوک احیاء و زنده نگهداشتن خط امام است، افزود: از سلوک ایشان باید خط امام را بیاموزیم، حفظ کنیم و زنده نگهداریم.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه قبل از نگرانی برای مشارکت مردم، باید نگران کارآمدی نظام اداری در کشور بود، تأکید کرد: اگر نظام اداری کارآمدی خود را نشان دهد، امید، نشاط و مشارکت را در بین مردم تضمین کرده است.
هنر امام(ره)،حفظ کردن مردم
در صحنه بود
رئیسی خاطرنشان کرد: مشارکت مردم و افزایش سرمایه اجتماعی در مردم کاری است که امام انجام دادند و هنر امام، حفظ کردن مردم در صحنه بود و در همه امور نه به‌صورت تشریفاتی بلکه به‌صورت واقعی، مردم را حساب کردند.
وی ادامه داد: امروز در رفتار سیاسی و اجتماعی رهبر معظم انقلاب، توجه دادن به مردم را می‌بینیم و به قوه قضائیه، قوه اجراییه و قوه تقنینیه بر مردمی بودن و توجه به مردم و رفع دغدغه‌های آنها و به‌حساب آوردن مردم تأکید فرموده‌اند.
رئیس قوه قضائیه گفت: کارآمدی نظام اداری در کشور سرمایه اجتماعی را همچنان که در رفتار امام بود و در رفتار رهبر معظم انقلاب است، افزایش داده و امروز ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری کشور می‌توانند این سرمایه اجتماعی را روز به روز افزایش دهند و اگر سرمایه اجتماعی افزون شود، بدون ‌تردید امید، نشاط و مشارکت مردم در همه عرصه‌ها را به دنبال خواهد داشت. دستگاه‌های اداری باید بتوانند این مشارکت و سرمایه اجتماعی را روز به روز افزون کنند.
اجرای عدالت به‌عنوان محوری‌ترین نقطه
رئیسی بیان داشت: در دستگاه قضایی ما آنچه از خط امام شناختیم، اجرای عدالت به‌عنوان محوری‌ترین نقطه است و این موضوع به تبعیت از انبیا الهی مورد توجه و تأکید حضرت امام از قبل از پیروزی انقلاب بوده است و امروز نیز محور کار در دستگاه قضایی اجرای عدالت در همه امور و پیگیری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها است.
وی با بیان اینکه امروز اجرای عدالت و احساس عدالت در جامعه از همه‌چیز شیرین‌تر است، گفت: همه اجزای یک کشور و همه کارگزاران نظام در هر بخشی باید خود را موظف به اجرای عدالت بدانند و پیشانی این اجرای عدالت نیز دستگاه قضایی است.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: امروز پرچم عدالت‌خواهی در دستان رهبر معظم انقلاب است و ما به‌عنوان سربازان ایشان در دستگاه قضایی خود را موظف به اجرای عدالت می‌دانیم و از روح بلند امام راحل استمداد می‌طلبیم که برای اجرای هدف متعالی تحقق عدالت توفیق داشته باشیم.
رویکرد سند تحول قضایی
بر تعالی و تحکیم نظام خانواده است
رئیس قوه قضائیه دیروز همچنین در نشست تحول در نظام حقوقی و قضایی زنان و خانواده (تجلیل از مقام زن و مادر) با بیان اینکه حضور اقتدارآفرین زنان در جامعه ما هم یک ضرورت است و هم یک فرصت، گفت: اگر یک روز به هر دلیلی خانواده آسیب دید، راهکارش حکم قضایی نیست. بسیاری دیده شده رای قاضی مبنی بر سازش و یا عدم سازش صادر می‌شود و خلاف آن عمل می‌شود.
رئیسی با بیان اینکه رویکرد سند تحول قضایی بر تعالی و تحکیم نظام خانواده است، افزود: رویکرد سند تحول قضایی بر آیین دادرسی متناسب با رسیدگی به اختلافات خانوادگی و مسائل خانواده است. این آیین دادرسی خاص می‌خواهد که باید آیین دادرسی متناسب با خودش تدوین شود.
وی بیان کرد: ما حتما شعب تخصصی می‌خواهیم که نسبت به حل مسائل خانواده تخصص داشته باشند. در سند تحول، یکی از بخش‌هایی که باید در آن تحول ایجاد شود نقش خانم‌ها و مشاوره خانم‌ها در دادگاه‌هاست؛ این نقش باید یک نقش جدی شود. رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه مشاوره و داوری در حوزه خانواده جدی است نه تشریفاتی، گفت: یکی از آسیب‌های شناسایی شده این است که داوری‌ها بعضا شکلی و تشریفاتی است؛ در حالی موضوع مورد تأکید، حکمیت و داوری جدی همراه با نقش جدی مشاوران است تا آخرین راهکار حکم قضایی باشد.
سایر اخبار این روزنامه