اغلب اهداف انقلاب اسلامی در حوزه سلامت محقق شده است

به گزارش وبدا، علیرضا رئیسی، در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر و تشریح اقدامات حوزه بهداشت برگزار شد، اظهارداشت:: با اطمینان می‌توانم بگویم که درحال حاضر، خوشبختانه به اغلب اهدافی که برای حوزه سلامت در اول انقلاب ترسیم شده بود، دسترسی یافته ایم؛ این موضوع با اعداد و ارقام و شاخص‌ها قابل بیان است، به طوری که قبل از انقلاب میزان مرگ و میرها در حوزه اطفال و کودکان زیر یک سال بیش از ۲۵۰ مرگ به ازای هر هزار نفر بود که این عدد اکنون به زیر ۹ رسیده است. میزان مرگ‌و میر مادران باردار در هر ۱۰۰ هزار نفر بالای ۳۰۰ بود که اکنون به ۱۸.۷ رسیده است.
دسترسی 95 درصدی مردم به آب سالم
رئیسی افزود: یکی از شاخص‌هایی که بسیار عالی است، دسترسی به آب سالم و آب آشامیدنی سالم است که اکنون بالای ۹۵ درصد جمعیت کشور به آب سالم دسترسی دارند. در زمینه زیرساخت‌های حوزه بهداشت نیز باید بگویم که به جرأت می‌توان گفت در کل کشور هیچ روستایی ندارید که هزار نفر جمعیت داشته باشد، اما خانه بهداشت نداشته باشد. این موضوع برای کشوری با جمعیت ۸۳ میلیون نفری و با این وسعت، بسیار ارزنده است.
زیرساخت‌های مناسبی که به برکت انقلاب ایجاد شد، در مهار کرونا موثر بود


وی ادامه داد: سواد سلامت مردم و توسعه بهداشت و درمان در سطح کشور نیز به همین صورت است. در وضعیت اخیری که برای دنیا در بحث کرونا اتفاق افتاد، مشاهده کردید که زیرساخت‌های مناسبی که در سطح کشور و به برکت انقلاب ایجاد شد، چقدر توانست در مهار بیماری از سطح روستا تا شهر به ما کمک کند و اقدامات ارزنده‌ای انجام شد.
افتتاح۹۰۰ مرکز بهداشت تا اردیبهشت ۱۴۰۰
معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول نظام سلامت گفت: در هفت سال گذشته و در قالب طرح تحول نظام سلامت اقدامات خوبی شروع شد؛ به ویژه در زمینه نو‌سازی، باز‌سازی و احداث و تکمیل شبکه بهداشت و درمان اقدامات خوبی صورت گرفت و طی دو سال گذشته حدود سه هزار و ۵۷۶ پروژه به بهرداری رسیده و ۳۷۸ پروژه در روستاها و مناطق محروم آماده بهره‌برداری است و تا اردیبهشت ماه حدودا ۹۰۰ مرکز بهداشت دیگر به بهره‌برداری و افتتاح خواهد رسید و به این ترتیب اکثر روستاهایمان دارای مراکز بهداشتی
است.
فعالیت ۱۶۰۰ نفر کارشناس بهداشت سلامت روان
رئیسی افزود: توسعه بهداشت در سطح شهرها یکی از قدامات مهم در طی چند سال گذشته بود و در این راستا بیش از ۲۴ هزار مراقب سلامت به نظام شبکه اضافه شد. همچنین هزار و ۴۴۰ کارشناس تغذیه و هزار و۶۰۰ نفر کارشناس بهداشت سلامت روان اضافه کردیم که جزو دستاوردهای ارزشمندی است که اتفاق افتاد.
نیاز نیست کسی برای درمان
 به خارج از کشور مراجعه کند
وی با اشاره به طرح ملی غربالگری فشارخون در سال گذشته و نتایج آن اظهارداشت: اکنون هم طرح شهید قاسم سلیمانی برای مدیریت کرونا از دستاوردهاست. در مجموع به برکت انقلاب در حوزه بهداشت و درمان رشد چشمگیری داشتیم؛ به طوری که اکنون نیاز نیست کسی به دلیل اقدامات بهداشت و درمان به خارج از کشور مراجعه کند.
سایر اخبار این روزنامه