روزنامه اصلاح‌طلب قصاب میانمار را نماد دموکراسی خواند!

سرویس سیاسی-
روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی که به سردبیری قوچانی، مشاور دفتر روحانی اداره می‌شود، در شماره اخیر خود و به بهانه تحولات اخیر میانمار، آنگ سان‌سوچی، عامل نسل‌کشی چندسال پیش مسلمانان میانمار را عکس‌یک کرده و تیتر «کودتا علیه دموکراسی» را برای آن برگزید.
گفتنی است حوادث و وقایع در میانمار در شرایطی در حال رقم خوردن است که همه معادلات در این کشور در حال تغییر است. بطوریکه بازداشت عاملان خشونت و نسل‌کشی در میانمار توسط ارتش سبب بُهت حامیان غربی آنها شده است. این درحالی است که انتشار خبر دستگیری آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب توسط ارتش میانمار فضای این کشور را ملتهب کرده است.
معرفی سوچی به‌عنوان نماد دموکراسی توسط این روزنامه در حالی است كه سوچی بواسطه نقش‌آفرینی مستقیم در نسل‌کشی مسلمانان این کشور، لقب قصاب میانمار گرفته و به همین دلیل در محاکم بین‌المللی محاکمه شده‌ بود.


اینکه روزنامه سازندگی ارکان خبری – رسانه‌ای حزب کارگزاران در تیتر خبری خود همراه با غربی‌ها از سوچی حمایت کند و آن را نماد دمکراسی بداند و از کودتا علیه دموکراسی سخن بگوید جای بسی تأمل دارد. چرا که فردی که کارگزاران و سازندگی از آن به عنوان دمکراسی یا نماد دموکراسی میانمار دفاع می‌کنند قصاب میانمار است. کسی که از نسل‌کشی مسلمانان در میانمار حمایت می‌کرد. نکته جالب توجه درباره موضع‌گیری روزنامه سازندگی و خلاف جریان‌های موجود داخلی حرکت کردن‌های آن این است که این روزنامه همواره سعی کرده با سوژه‌یابی از سوژه چالشی و تحلیل‌های پیرامون آنها از افتراق فکری – منشی خود نسبت تحلیل پدیده‌های سیاسی – اجتماعی رونمایی کند و از این طریق با بازنمایی رسانه‌ای در قالب نوشتاری راه خود را از ساختار حاکم جدا نشان دهد.
چون زورمان به آمریکا نمی‌رسد باید سراغ برجام موشکی برویم!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:« «اگر ايران به برجام بازگردد ما هم بازمي‌گرديم» جمله وزيرخارجه آمريکاست درحالي‌که ازنظر منطقي و حقوقي موضع‌گيري وزير امور خارجه ما درست است چون آمريکا بود که از توافقنامه خارج شد و هزينه ورود هم اوست که بايد بپردازد؛ يعني اينکه گام اول را براي اعتمادسازي بردارد و به نوعي رضايت ايران را جلب کند. امري که به لحاظ منطقي و حقوقي است ولي در مناسبات بين‌المللي اين قدرت است که حرف اول را مي‌زند و منطق حقوقي خيلي کاربردي ندارد. حقوق جايي به کار گرفته مي‌شود که قدرت پشت سرش باشد. از آنجا که آمريکايي‌ها در زمان ترامپ دريافتند که فشار حداکثري به‌هرحال نتايجي داشته، دليلي نمي‌بينند که از مواضع‌شان برگردند». این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«گرچه بايدن و دموکرات‌ها خيلي علاقه‌مندند که با متحدان اروپايي خودشان همراه باشند و آنها هم علاقه‌مند هستند که برجام از اين حالت سردرگمي بيرون آمده و بتواند نقش و ماموريتي که برايش تعريف‌شده را انجام دهد، در عين حال اروپايي‌ها هم اخيرا مواضع تندي گرفتند و از اينکه برجام بايد با نيازهاي امنيتي جامعه جهاني منطبق باشد، سخن گفته‌اند. همين‌طور بحث موشک‌ها و محدود کردن فعاليت ايران در اين حوزه را مطرح و خواستار بازنگري شده‌اند. فلذا تحت اين شرايط به نظر نمي‌رسد در کوتاه‌مدت تحول خاصي صورت بگيرد و دو طرف سر مواضع خود ايستادگي کرده و نهايتا آمريکا که به آن صورت نيازي ندارد و تحت فشار هم نيست و اين ايران است که به لحاظ تحريم‌ها تحت فشار است يا بايد مواضع خود را تعديل کرده يا فشارها را تحمل کند». این مدعی اصلاحات علی‌رغم اذعان به اینکه از نظر حقوقی و منطقی، این آمریکاست که باید ابتدا تعهدات را اجرا کند، در ادامه در رویکردی حقارت بار و ذلیلانه مدعی می‌شود که چون آمریکا قدرت بیشتری دارد، این ما هستیم که باید به امتیازدهی یکطرفه ادامه بدهیم! این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه با این ادعا که «برجام بايد با نيازهاي امنيتي جامعه جهاني منطبق باشد» در ادامه نسخه مذاکرات حول توان موشکی ایران را پیچیده دانست. این روزنامه مدعی اصلاحات، با بزک زیاده‌خواهی آمریکا و تروئیکای اروپایی، گستاخی این کشورها درباره قدرت دفاعی ایران را «نیازهای امنیتی جامعه جهانی» جا زده است.  این در حالی است که توان دفاعی و قدرت نظامی کشور به هیچ عنوان قابل معامله نیست. آمریکا و تروئیکای اروپایی به عنوان حامیان صدام و داعش و منافقین و حامی رژیم کودک‌کش اسرائیل و رژیم جنایتکار آل‌سعود، اصلا در جایگاهی نیستند که درباره توان دفاعی و قدرت موشکی ایران تصمیم بگیرند.
به جای شکایت از وضعی که خودتان بانی آن هستید، پاسخگو باشید
روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت:«طی سال‌های اخیر کوچک‌شدن سفره‌ها و افزایش چالش‌های معیشتی در مقابل وعده برخی از مسئولان برای آغاز کاهش قیمت در بازارهای مختلف داستانی تکراری است. اگر نگاهی به وضعیت اقتصاد کشور طی ماه‌های اخیر داشته باشیم خواهیم دید که بازارهای داخلی مدت‌هاست در بی‌ثباتی و نوسان قیمتی دست‌وپا می‌زنند و در میان تداوم گرانی و رشد قیمت‌ها مسئولان گاهی سکوت را شکسته و وعده نزولی شدن قیمت‌ها در بازارهای اقتصادی را می‌دهند. وعده‌هایی که نه تنها عملی نمی‌شود بلکه سبب نوسان بیشتر و از بین رفتن اعتماد عمومی خواهد شد». شکایت این روزنامه زنجیره‌ای از وضع موجود در حالی است که محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول این روزنامه از سال 94 تا 98 نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است.  علاوه‌بر این، روزنامه ابتکار از حامیان دولت روحانی و از بانیان وضع موجود است. مدعیان اصلاحات به جای شکایت از وضعی که خود بانی آن هستند، باید درباره کارنامه دولت و مجلس دهم به افکارعمومی پاسخگو باشند.
دستان خالی از استدلال و دفاع پوپولیستی اصلاح‌طلبان از FATF
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «همه‌پرسي براي خروج از بن‌بست» نوشت: «حسن روحاني در طول سال‌هاي حضورش در قامت رييس‌جمهوري، بارها به مسئله رفراندوم اشاره و بر لزوم استفاده از آن در اختلاف‌نظرها تاكيد كرده است..حسن روحاني اما تنها مسئول جمهوري اسلامي نبوده كه طول اين سال‌ها از لزوم همه‌پرسي و استفاده از نظر مردم در برخي مسائل سخن گفته است. برخي نمايندگان مجلس دهم، گروهي از چهره‌هاي سياسي و برخي وزرا مشخصا درباره موضوع FATF پيشنهاد برگزاري رفراندوم داده‌اند. يكي از كساني كه پيش از اين هم از لزوم برگزاري رفراندوم در اين حوزه گفته بود، علي مطهري است. او كه پيش از اين از برگزاري رفراندوم براي حل مشكلات تصويب FATF گفته بود. مطهري مسائلي مانند پيوستن يا نپيوستن به FATF يا توافق برجام را تا حد زيادي تخصصي مي‌داند اما در عين حال معتقد است كه اگر بنا باشد اختلافات درباره اين موضوعات به جايي برسد كه كشور دچار بن‌بست شود و منافع كشور به خطر بيفتد و لازم باشد كه زودتر تكليف اين موضوع روشن شود، اين‌گونه مسائل را هم مي‌شود به همه‌پرسي گذاشت.» گفتنی است رجوع به آرای مردم، نظرخواهی از آنان و اعمال نظر آنان در حکمرانی ابداع آقای روحانی و دوستان اصلاح‌طلب‌شان نیست بلکه اساساً مدعای اصلی جمهوری اسلامی است و در 40 سال گذشته چه به واسطه رفراندوم و چه از طریق انتخابات این نظرات اخذ و در حکمرانی هم مدنظر قرار گرفته است؛ میزان فاصله گفتمانی و رویکردی و روشی رؤسای جمهور و مجالس مختلف در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که تا چه حد ساختار سیاسی در کشور به این انعطاف و توجه به نظرات قائل بوده است. مسئله بر سر تناقضات فاحشی است که این جریان با آن مواجهند. به نحوی که این تناقضات حکم می‌کند چنین اظهارنظرهایی از آنان را نه مرادف با اعتقادشان به دموکراسی و مردمسالاری، بلکه ناشی از ریاکاری و با نگاهی کمی بدبینانه‌تر و یا حتی شاید بتوان گفت واقع بینانه‌تر، ناشی از مردم‌فریبی و پوپولیسم بدانیم.
این جریان اکثر اوقات به دنبال مخالفت‌هايي که با تصميماتشان مي‌شود هر لحظه حرکت براي فرار رو به جلو از خود نشان مي‌دهند. يک روز مطرح مي‌کنند براي حل مشکلات بايد گفت‌وگوی ملي داشت روز ديگر مي‌گويند ما از دولت جدا هستيم. البته نبايد از ياد برد که بازي‌هاي اصلاح‌طلبان براي مردم ديگر هيچ جذابيتي ندارد چرا که مي‌دانند اين جريان سياسي هر لحظه براي رسيدن به قدرت از هيچ تلاشي کوتاهي نمي‌کند.
سایر اخبار این روزنامه