حرمت زن در سیره فاطمی

در بیستم جمادی الثانی، خورشید وجود حضرت زهرا سلام‌الله علیها، جهان را روشن کرد.
دُختِ نبی مکرم اسلام آمد تا کهکشان خلقت، بر گرد وجودش بچرخد و در مسیر رستگاری الگویی بی‌بدیل باشد. در مطالعه زندگی بزرگ بانوی اسلام، هیچ فردی ابعاد اسوه بودن ایشان را محدود به چند بخش نکرده است.
چرا‌که همه ظرفیت‌هایی را که یک انسان کامل می توانسته بروز دهد، حضرت زهرای مرضیه، در خود دارد. زوایای مختلف زندگی اُمِّ اَبیهٰا برای همه انسان‌ها شاخص و برنامه مشخص دارد.
در این راستا، مسیر تعالی و ترقی زنان بالاخص زنان جوان جامعه می بایست، هموار گردد و در حمایت و ارتقای جایگاه زنان، صرفاً به حرف و شعار بسنده نشود و جهت انجام امور فرهنگی و آشنایی با سیره حضرت زهرا(ع) در حوزه زنان ابزار و ادوات آن، از جمله ترغیب و مساعدت مالی پژوهشگران این حوزه، توجه ویژه شود و در جامعه امروزی باید همچنان با الگو قرار دادن آن حضرت، در مواجهه و برخورد با پدیده های پیرامون خود، معقول و با درایت عمل کنیم و از ارعاب معاندان، واهمه نداشته باشیم و دارای شهامت و قدرت مواجهه با معضلاتی که در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی پدید می‌آید، باشیم. مسئولان، موظفند حقوق زنان را در تمام جهات با رعایت موازین اخلاقی و اسلامی تضمین کنند و علاوه بر جایگاه اجتماعی که وظیفه دارند فضای مساعد و مناسبی جهت ارتقای آگاهی و توانمندی و مشارکت ایشان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی را فراهم آورند، وظیفه تبلیغ و ترویج حسن رفتار با زنان و دخترانِ جامعه و رعایت شان و حرمت بانوان را نیز، عهده دارند. چونانکه اعتقاد به حفظ احترام و کرامت زن از آموزه‌های رسول‌ خدا(ص) که به صورت‌های مختلف در سخن و سیره و شیوه رفتار و کردار ایشان تکرار شده است. زنان در جامعه ی ایران، در چند دهه گذشته تحولات چشم‌گیری را تجربه کرده‌اند. توده زنان ایرانی که غالبا در حاشیه مناسبات اجتماعی و سیاسی قرار داشته اند و نقش آن ها در عرصه های اقتصادی نیز چندان قابل توجه نبوده است، با افزایش سطح سواد و آگاهی و گسترش آموزش عالی به ارتقاء توانمندی های خود دست زده‌اند. هرچند به رغم این دگرگونی، زنان ایرانی هنوز نقش مطابق با تحولات فوق را در ساختارهای اقتصادی و سیاسی جامعه، آنگونه که شایسته آنان است بر عهده نگرفته اند. آنها در بسیاری از عرصه‌های مهم و تاثیرگذار اجتماع غایب بوده اند و جایگاه شان در صحنه تصمیم گیری های سیاسی و مدیریتی، محدود به عرصه های محدود بوده است. در پایان، میلاد سراسر نور و باسعادت حضرت فاطمه زهرا‌(س)، روز مادر و روز زن و سالروز میلادِ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی‌(ره) را به همه زنان و مادران و مردم صبور و بزرگوار ایران اسلامی تبریک می‌گویم، امیدوارم که دختران و زنان این مرز و بوم به تاسی از آن بانوی بزرگ، همچنان نقشی ارزشمند و تاثیرگذار در پیشبرد اهداف جامعه داشته باشند.از درگاه ایزد منان برای دختران و بانوان عزیز، فرهیخته و شریف کشورم، توفیق روزافزون، تندرستی و شادکامی را مسالت می‌کنم.