مجلس شورای اسلامی با کلیات بودجه 1400 مخالفت کرد ایست مجلس به آخرین بودجه دولت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بحث بررسی موافقان و مخالفان و دفاع دولت از لایحه با کلیات بودجه ١۴٠٠ مخالفت کردند.
کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ١۴٠٠ در دستور کار جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
نشست بدون حضور حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد و محمد باقر نوبخت به عنوان نماینده دولت از لایحه دفاع کرد.
پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، کلیات لایحه بودجه به رای مجلس گذاشته شد که نهایت با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر به تصویب مجلس نرسید.


این در حالی است که معاون دفتر رئیس جمهوری در واکنش به این تصمیم و درباره عدم حضور روحانی در جلسه صبح سه شنبه مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ برگزار شد، با تاکید بر اینکه حضور ‎رئیس جمهور برای دفاع از کلیات ‎بودجه نه الزام آیین‌نامه‌ای دارد، گفت: دفاع از بودجه‌ای که دیگر نشانی از «لایحه» دولت ندارد و بیشتر «طرحی» است از سوی کمیسیون تلفیق، وجهی برای حضور رئیس‌جمهور باقی نگذاشته است. در حالی که محمدباقر نوبخت به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مشغول دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود؛ تریبون وی قطع شد.
رئیس مجلس به او گفت که فرصت ۲۰ دقیقه‌ای شما تمام شد و قطع میکروفن دست ما نیست.پس از این تذکر سخنان نوبخت ناتمام ماند.
چرا روحانی به مجلس نرفت؟
غیبت حسن روحانی در جلسه مجلس با اعتراض برخی نمایندگان روبه رو شد.
محمدرضا صباغیان نماینده بافق در تذکری دراین‌باره گفت: حضور رئیس‌جمهوری در صحن مجلس هم به نفع دولت و هم به نفع مجلس بود چرا که باعث می‌شد ابهامات بودجه برطرف و از سوی دیگر، اعتماد بیشتر شود و حضور رئیس‌جمهور در این جلسه لازم است.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: طبق قانون، رئیس‌جمهوری باید در دفاع از لایحه بودجه، در مجلس حضور پیدا می‌کرد، بنده وظیفه خود را انجام داده و از ۱۰ روز قبل نامه کتبی نوشتم، از وی دعوت کردم اما اجابت نشد.
اما درباره اینکه چرا روحانی در این جلسه مهم حاضر نشده است علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری توضیحاتی ارائه کرد. او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏حضور ‎رئیس جمهوری برای دفاع از کلیات ‎بودجه نه الزام آیین‌نامه‌ای دارد و نه پیش از این مرسوم بوده؛ افزون بر این، دفاع از بودجه‌ای که دیگر نشانی از «لایحه» دولت ندارد و بیشتر «طرحی» است از سوی کمیسیون تلفیق، وجهی برای حضور رئیس‌جمهور باقی نگذاشته است.»
این موضع نشان دهنده نارضایتی رئیس جمهور از تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه است. تغییراتی که البته رای نیاورد و دولت نیز از تصمیم نمایندگان استقبال کرد.
رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ عروسی دولت است
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به عواقبی که رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ می تواند به دنبال داشته باشد، تاکید کرد: دولت به دنبال رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ است و این اتفاق عروسی دولت خواهد بود.
الیاس نادران در دفاع از مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: چند تن از مخالفین محترم در خصوص نقاط ضعف بودجه سخن گفتند، آنچه مورد بحث قرار می گیرد گزارش لایحه بودجه یعنی مصوبه کمیسیون تلفیق است، بنابراین رد یا پذیرش کلیات، رد یا پذیرش گزارش کمیسیون تلفیق است.
وی ادامه داد: یکی از ایرادات مطرح شده در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، دیگری افزایش منابع و دیگری توجه نکردن به اصلاح ساختار بود و دیگر ایرادی که مطرح می کردند موضوع اجرا نکردن این مصوبه کمیسیون تلفیق از سوی دولت است، در هرکدام از محورها کمیسیون لایحه را به صورتی تنظیم کرده که بازگشت به نظر مخالفین امکان پذیر است، اگر مجلس تصمیم بگیرد ارز ۴۲۰۰ تومانی باقی بماند، منابع آن از تبصره ۱۴ حذف می شود و به تبصره یک منعکس می شود، هیچ مشکلی و ایرادی به کلیات بودجه وارد نمی کند.
حواشی بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس
بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دستور کار امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داشت.
به گزارش ایسنا، جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی حدود ساعت ۸:۱۰ دقیقه صبح آغاز شد و علی‌رغم اینکه انتظار می رفت بررسی کلیات بودجه اولین دستور کار نمایندگان باشد، گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص واکسن کرونا به عنوان اولین دستور به بحث گذاشته شد.
پس از گذشت حدود ۳۰ دقیقه از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، با حضور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در صحن مجلس، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در آغاز بررسی کلیات لایحه بودجه روند بررسی لایحه بودجه را تشریح کرد و افزود: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس ۳۰ دقیقه فرصت دارد که در ابتدا و انتها از گزارش کمیسیون دفاع کند و سپس ۵ موافق و ۵ مخالف هر کدام به مدت ۱۰ دقیقه می‌توانند نظرات خود را مطرح کرده و در پایان نیز نماینده دولت ۲۰ دقیقه فرصت دارد تا از کلیات لایحه دولت دفاع کند.
پس از آغاز ارائه گزارش کمیسیون تلفیق از سوی سخنگوی کمیسیون، تجمعاتی از نمایندگان در صحن مجلس به چشم می‌خورد که هرکدام به صورت گروهی در حال بحث با یکدیگر بودند. بعد از اتمام بخش اول صحبت های سخنگوی کمیسیون تلفیق، نوبت به صحبت نمایندگان موافق و مخالف کلیات لایحه بودجه رسید که برخی از آنان نوبت خود را با سایر نمایندگان تقسیم کرده و در مجموع ۷ نماینده در مخالفت با کلیات و ۸ نماینده در موافقت با کلیات لایحه بودجه اظهار نظر کردند.
در بین صحبت‌های نمایندگان موافق کلیات لایحه بودجه بعضا فریاد دو دو از نمایندگان بر می خواست که حاکی از مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه بود. در بین صحبت های نمایندگان موافق و مخالف چندین تن از نمایندگان در قالب اخطار و تذکر از عدم حضور رئیس جمهور برای دفاع از لایحه بودجه در مجلس انتقاد کرده و آن را خلاف قانون دانستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به انتقادات نمایندگان از عدم حضور رئیس جمهور در مجلس تاکید کرد: بنده ۱۰ روز قبل نامه کتبی برای ایشان نوشته و رسما از ایشان برای حضور در مجلس برای دفاع از لایحه بودجه دولت دعوت کردم؛ ایشان این دعوت را اجابت نکردند اما بنده وظیفه خود را انجام داده‌ام.
پس از صحبت های موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه، محمد باقر نوبخت به مدت ۲۰ دقیقه به دفاع از لایحه بودجه دولت پرداخت. پس از پایان توضیحات وی اکثر نمایندگان فریاد دو دو سر دادند که بیانگر مخالفت آنان با کلیات لایحه دولت بود.
سپس نوبت به سخنگوی کمیسیون تلفیق رسید تا ادامه توضیحات خود را تکمیل کند. در این حین فضای مجلس تقریبا متشنج بود و برخی از نمایندگان با تجمع در صحن مجلس و رو به عکاسان علامت دو نشان داده و فریاد دو دو نیز سر می دادند. در بین این افراد بعضا نمایندگانی که در موافقت با کلیات لایحه بودجه نیز صحبت کرده بودند، دیده می شد!
پس از تکمیل توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق، وی بخشی از وقت خود را به رئیس کمیسیون واگذار کرده و در نهایت پس از توضیحات ۱۰ دقیقه ای رئیس کمیسیون تلفیق، رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایندگان تقاضا کرد تا برای رای گیری در خصوص کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بر روی صندلی های خود مستقر شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی قبل از آغاز رای گیری تاکید کرد: ما امروز براساس آیین‌نامه کلیات بودجه را به رای می‌گذاریم اگر کلیات رای بیاورد وارد جزییات می‌شویم و مبنای رسیدگی ما گزارش کمیسیون تلفیق است و اگر رای نیاورد لایحه به دولت بازگشته و دولت باید آن را اصلاح کند.
پس از آغاز رای گیری اکثریت نمایندگان از روی صندلی های خود برخاسته و فریاد دو دو که حاکی از رای مخالف نمایندگان به کلیات لایحه بودجه بود، سر دادند. در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مخالفت کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رای گیری در خصوص کلیات لایحه بودجه، تصریح کرد: مجلس تلاش کرد با رویکرد توجه به معیشت مردم و مناطق محروم، حذف رانت‌ها، توجه به تولید و اشتغال، رفع تبعیض و سیاست تک نرخی برای جلوگیری از رانت در ارز در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه اصلاح شود اما متاسفانه دولت در مواجهه با اصلاح ساختار بودجه که از سوی کمیسیون تلفیق صورت گرفت، تعامل مناسب نداشت و امروز نیز در این نشست شاهد آن بودیم. امیدواریم دولت از فرصت کنونی برای اصلاح بودجه استفاده کند و هر چه سریعتر لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند و در این راستا از تجربه کمیسیون تلفیق نیز بهره ببرد.