چرا فشارهای داخلی بردولت بيش از خارجی است؟

رفتار نمايندگان مجلس يازدهم با وزراي موثر دولت مانند، محمد جواد ظريف را چگونه تحليل مي‌کنيد؟
برخي نمايندگان مجلس يازدهم از هر کوششي براي تحت فشار گذاشتن دولت دريغ نمي‌کنند. اينها با گاهي با يک مصوبه و گاهي با نطق‌هاي خود و با کارت‌هايي که مي‌دهند، دولت را هم تحت فشار مي‌گذارند مانند آقاي ظريف که در هفته‌هاي گذشته دومين کارت زرد خود را از مجلس يازدهم دريافت کرد. کميسيون اصل 90 محور جمع‌آوري شکايت‌ها هستند. نمايندگان مجلس در حال شکايت عليه دولت و ايجاد چالش قضايي براي وزراي آن هستند. همه اتفاقات ماه‌هاي گذشته نشان دهنده اين است که مخالفان دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا دولت دوازدهم نتواند دستاوردي ارائه کند و در آستانه انتخابات رياست جمهوري 1400 دولت دوازدهم را با چالش روبه‌رو کنند.
چرا رئيس‌جمهور سکوت را پيشه کرده يا صريح با مردم سخن نمي‌گويد؟
دولت دوم روحاني از ابتداي شروع کار خود دچار لکنت زبان شد و مشخص نيست که چرا بعد از انتخابات 96 دچار لکنت شد. با توجه به مشکلاتي که در کشور اعم از تحريم و کرونا و سيل و زلزله که در سال‌هاي اخير به وجود آمده است، شما وقتي خودتان را به جاي يک مسئول اجرايي قرار مي‌دهيد، متوجه خواهيد شد که رئيس‌جمهور تحت فشار قرار دارد. به نظرم يک مسئول اجرايي بايد بدون وارد شدن به مسائل حاشيه‌اي بتواند مشکلات کشور را مديريت کند. در شرايطي که زمينه‌ها براي اميدوار کردن مردم در حوزه‌هاي مختلف فراهم شده، در حقيقت مشاهده مي‌کنيد که مخالفان دولت بيش از گذشته به روحاني فشار مي‌آورند. در اين شرايط معتقدم که آقاي روحاني بايد به توهين و انتقادات پاسخ دهد و به نظرم نبايد فراموش کنيم که روحاني تا سال 96 از نظر شاخص‌هاي اقتصادي و کلان کشور عملکرد خوبي داشته است. تورم 40 درصدي را دولت اول روحاني توانست به زير 10 درصد برساند و رشد اقتصادي کشور هم از منفي 5 درصد به مثبت 7 درصد رساند.


چـــه مسائلي باعث شد تا دولت نتواند در دوره دوم رياست جمهوري آقاي روحاني عملکرد موفق‌تري داشته باشد؟
شاخص‌هاي اقتصادي در دولت اول روحاني خوب بود، اما تحريم‌هاي آمريکا در دوره دوم روحاني، فشار زيادي به اقتصاد کشور وارد کرد و اين مساله در عملکرد روحاني تاثيرگذار بود. تحريم‌ها و گلايه‌هاي مردم از شرايط کشور باعث شد تا ايشان سکوت کند، اما در حال حاضر با توجه به فشارهايي که به وزراي دولت وارد شده و شکايت‌هاي متعدد نمايندگان مجلس يازدهم آن هم به علت اينکه وزرا برنامه‌هاي رئيس جمهور را اجرايي مي‌کنند، بايد رئيس جمهور صبوري کند اما پاسخ اينها بايد داده شود. کشور از برنامه ششم توسعه کشور عقب است و انتقادات از وزير ارتباطات جاي تعجب دارد، يا ايرادهايي که از آقاي ظريف درباره برجام گرفته مي‌شود، عجيب است. اين آمريکايي‌ها بودند که تخلف کردند و از برجام خارج شدند و اين مساله به دکتر ظريف چه ربطي دارد. عده‌اي از مخالفان دولت ناراحت هستند که با شکست ترامپ در انتخابات آمريکا برجام مي‌تواند دوباره احيا شود و به موازات دلواپسي نتانياهو، مخالفان برجام در داخل کشور دلواپس شده‌اند. صهيونيست‌ها در آمريکا و دلواپسان هر دو از احياي برجام نگران هستند. به رئيس‌جمهور توصيه مي‌کنم به‌رغم اينکه مشکلات کشور را شفاف مطرح مي‌کنند، سعي بر اين داشته باشند که در موضع انفعال قرار نگيرند. مردم با توجه به اينکه از شرايط موجود کشور رضايت ندارند، اما بسيار خوب مسائل کشور را متوجه مي‌شوند. بدنه اجتماعي مردم به خاطر فشارهاي همه‌جانبه، مخصوصا فشارهاي اقتصادي و کرونا نسبت به شرايط کشور انتقاد دارند، اما مردم مي‌دانند که جهت‌گيري‌هاي اين دولت به خاطر بهتر شدن زندگي مردم و سياست دولت براي تعاملات بين‌المللي بوده است. دولت روحاني هم به دليل فشارهــاي داخـــلي و البته بـــه خاطر فشارهاي خـــارجي با مشکلات زيــادي روبه‌رو شد، اما بعد از رفتن ترامپ فشارهاي خارجي کمتر شده، مخالفان دولت در داخل فشارهاي خود را افزايش داده‌اند. کساني که در حقيقت کسب و کار خود را در تحريم جست وجو مي‌کنند، فشارهاي زيادي به دولت وارد کرده‌اند. پاسخ آقاي روحاني به شکايت‌ها و انتقادات مخالفان دولت هم از لحاظ حقوقي کار درستي و البته که مسئوليت پذيري رئيس جمهور را نشان مي‌دهد و به هر حال رئيس جمهور نبايد وزرايي که در دولت فعال‌تر هستند را در برابر شکايات نمايندگان مجلس يازدهم تنها بگذارد.