از لغو برنامه تلویزیونی ابتکار تا قطع میکروفن نوبخت

آرمان ملي- حميد شجاعي: اين روزها رئيس‌جمهور‌، دولتمردان و اطرافيانش از هر جهتي مورد خطاب و گاه حمله هستند و کمتر تريبوني پيدا مي‌شود که صدايي از آن بلند شود و آن صدا به دفاع از دولت بينجامد. آنچه مسلم است اينکه قطع پخش سخنان سيد‌حسن خميني از تلويزيون، لغو برنامه تلويزيوني ابتکار معاون زنان رئيس‌جمهور و قطع ميکروفن نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه در مجلس هر سه در بستر جرياني تفسير مي‌شود.
مخالفت‌‌هاي اتفاقي
بسياري از بزرگان، علما و انديشمندان در فضيلت رعايت اخلاق در همه حوزه‌ها تاکيداتي داشته‌اند و بارها نسبت به حفظ حرمت و احترام توصيه کرده‌اند. با اين حال برخي رفتارها و رويکردها نشان مي‌دهد برخي جريانات اخلاق سياسي را تا جايي که خللي به خودشان وارد نشود رعايت مي‌کنند اما اين مجوز را دارند که هرگونه بي‌اخلاقي سياسي را در مقابل جريان يا دولتي که با آن مخالف هستند، انجام دهند. مثال‌هاي فراواني نيز در اين خصوص وجود دارد که شايد يکي از آخرين نمونه‌ها که سر‌و‌صداي زيادي هم به پا کرد ماجراي توهين به رئيس‌جمهور در برنامه‌ تلويزيوني بود. با اين حال مهم نيست که رئيس‌جمهور و دولتمردان از کدام تريبون مورد هجمه قرار مي‌گيرند؛ بلکه مهم اين است که گويي اين مساله به نوعي رويه براي مخالفان دولت تبديل شده و به هر نحوي از آن استفاده مي‌کنند. گرچه در برخي مواقع کار از مخالفت با دولت نيز مي‌گذرد و چهره‌هاي حامي دولت هدف قرار مي‌گيرند.
قطع سخنان يادگار امام


دوشنبه 13 بهمن بود که در جريان حضور رئيس‌جمهور به همراه هيأت دولت در حرم مطهر امام خميني بنيانگذار انقلاب اسلامي که به صورت زنده از تلويزيون پخش مي‌شد پس از پخش سخنرانيرئيس‌جمهور صدا‌و‌سيما با قطع برنامه از پخش سخنراني آيت‌ا... سيد‌حسن خميني جلوگيري کرد که اين مساله با واکنش‌هاي زيادي روبه‌رو شد و اين فکر را به اذهان متبادر کرد که رويکردهاي حداقلي هم تمامي ندارد.
لغو ناگهاني برنامه ابتکار
برخي مسائل پيش آمده در هجمه به دولت را اتفاقي تلقي مي‌کنند اما چنانکه در پي اين اتفاقاتِ اتفاقي صبح روزگذشته نيز قرار بود معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري به دعوت اين رسانه در برنامه صبحگاهي شبکه 3 سيما حاضر شود که پس از حضور بر‌خورد چندان خوبي با وي صورت نگرفت. معصومه ابتکار روز گذشته با اعلام خبر لغو ناگهاني برنامه تلويزيوني خود با معطلي 45 دقيقه‌اي در صدا‌و‌سيما در توئيتر نوشت:«شبکه‌هاي ملي سيما مدت‌هاست عنايتي به فعاليت‌هاي ما در زمينه زنان ندارند. امروز جهت گزارش کار به مناسبت روز زن به برنامه صبح شبکه 3 دعوت شده بودم که بعد از 45 دقيقه معطلي، هنگام ورود به استوديو گفتند برنامه نداريد... .برخوردهاي جناحي ادامه دارد.»
قطع ميکروفن نوبخت
اما سومين آيتم از مخالفت‌ها و رخدادهاي ديروز در صحن علني مجلس و در جريان بررسي کليات لايحه بودجه 1400 رخ داد. جايي که محمد‌باقر نوبخت، معاون رئيس‌جمهور در حالي که پشت تريبون مشغول دفاع از کليات لايحه بودجه بود در صحبت‌هايش انتقادات مهمي را نسبت به مجلس بيان کرد که در همان لحظه فرياد «دودو‌» کردن نمايندگان بلند شد اما ماجرا به همين‌جا ختم نشد و درست در ميانه صحبت‌هاي نوبخت در اتفاقي عجيب ميکروفنش قطع شد و سخنانش ناتمام ماند و اعتراضش در اين خصوص نيز به جايي نرسيد و قاليباف رئيس مجلس نيز اين موضوع را خارج از وظايف خود دانست و پس از اين اتفاق به نوبخت گفت: فرصت 20 دقيقه‌اي شما تمام شده و قطع ميکروفن دست ما نيست!!جالب اينکه قاليباف حتي به او اجازه نداد که جملاتش را کامل کند. گرچه پس از آن برخي همچون اميرآبادي‌فراهاني اين موضوع را عمدي ندانسته و قطع ميکرفن پس از تايم اعلامي را الکترونيکي خواندند. هر چند نوبخت در مقطع ديگري خواست پاسخ صحبت‌هاي نادران رئيس کميسيون تلفيق درخصوص بودجه و استيضاح رئيس‌جمهور را بدهد اما بازهم قاليباف اجازه اين کار را به وي نداد.