موج چهارم كرونا در خراسان جنوبي و سمنان

آرمان ملي: با روند افزايشي آمار بستري شيوع کرونا، مسئولان از احتمال شروع پيک جديد کرونا در دو استان خبر مي‌دهند و از شرايط استان‌هاي شمالي و مسافرپذير ابراز نگراني مي‌کنند. طبق اعلام مسئولان روند اپيدمي در برخي استان‌ها به ويژه استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان نشان مي‌دهد که اين استان‌ها مانند ساير استان‌هاي کشور، خيلي در نزولي کردن روند اپيدمي در پيک سوم‌شان موفق نبوده‌اند. از سوي ديگر در برخي استان‌ها مانند خراسان جنوبي و سمنان آغاز پيک جديدي اتفاق افتاده که بايد در انتظار تاييد مسئولان بود. اين موضوعات در گفته‌هاي احسان مصطفوي، عضو کميته اپيدميولوژي کوويد-19 وزارت بهداشت مشهود است. هر چند که او نيز به مانند بسياري ديگر از کارشناسان باور دارد، ميزان رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در ميان مردم کاهش محسوسي داشته است. در اين شرايط از دوشنبه (13 بهمن) تا سه‌شنبه (14 بهمن) 6820 بيمار جديد کوويد-19 در کشور شناسايي شدند که 660 نفر از آنها بستري شدند. 72 بيمار کوويد-19 جان خود را از دست دادند و 3865 نفر از بيماران مبتلا به کوويد-19 در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
مسافرت به 18 شهر نارنجي، ممنوع شد
طبق آخرين آمار وزارت بهداشت و درمان، 18 شهرستان کشور (آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جويبار، چالوس، رامسر، ساري، فريدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهيجان در گيلان) در وضعيت نارنجي، 124 شهرستان در وضعيت زرد و 306 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند. با اين روند سفر به اين شهرها ممنوع است و برخي از مسئولان به دنبال مصوبه ستاد ملي کرونا براي ممنوعيت سفر به شهرهاي زرد هستند. از سوي ديگر سفر به 306 شهر کشور که در وضعيت آبي قرار دارند و تردد ميان آنها آزاد است.
واکسن روسي در راه ايران


در اين شرايط رئيس سازمان هواپيمايي کشوري از واردات واکسن روسي کرونا در روز پنج‌شنبه با پرواز ماهان خبر داد. در اين روز هواپيمايي ماهان از کشور روسيه بخش اول را وارد خواهد کرد. واکسن اروپايي از شرکت کوواکس خريداري مي‌شود که مربوط به چين، هند و کشورهاي ديگر است.» همزمان سخنگوي ستاد ملي کرونا از ورود 3ميليون دُز واکسن کرونا (براي يک ميليون نفر) به کشور تا پايان سال خبر داد، البته عليرضا رئيسي از انتقادها نسبت به خريد واکسن کروناي روسي نيز بار ديگر گلايه کرد و در پاسخ به برخي از مسئولان نظام پزشکي که گفته بودند، اطلاعات واکسن کروناي ساخت کشور روسيه را منتشر کنند، نيز گفت: واقعيت اين است که تقابلي با نظام پزشکي وجود ندارد، آنها همکاران ما هستند و مطمئنا دلسوزند و نکات علمي دارند که مطرح مي‌کنند، اما با اين توضيحي که من دادم بايد مستندات در اختيار باشد تا آن را بخوانند. اگر خواندند و به اين نتيجه رسيدند، يک موضوع ديگر است، اما اگر حرف‌شان اين است که مستندات را در اختيار بگذاريد، حرف درستي است و بايد مستندات را در اختيار گذاشت. البته مستندات فاز يک همين واکسن روسي کرونا در مجله لنست چاپ شده است. يعني مي‌توان اثربخشي و ايمن بودن آن را در دو مقاله لنست مشاهده کرد.