ثروتمندترین دهک جامعه فقط 3 درصد مالیات می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس، فقط سه درصد مالیات در ایران را یک دهک ثروتمند جامعه، پرداخت می‌کنند. مالیاتی که از افراد پردرآمد اخذ نمی‌شود، تبدیل به کسری بودجه، تورم، افزایش فاصله طبقاتی شده و عمده فشار آن بر قشر کم درآمد وارد می‌شود. در حالی اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌تواند نقش بسزایی در شناسایی درآمد اقشار پردرآمد و جلوگیری از فرار مالیات آنها داشته باشد، اما دولت در اجرای این قانون اهمال کرده است و انگیزه‌ای برای اخذ مالیات از اقشار پردرآمد ندارد. درباره اجرای قوانینی مانند مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس هم وضعیت مشابهی حاکم است و دولت اراده‌ای برای اجرای آن ندارد.
مثلا اخیرا خبرگزاری مهر از وزیر اقتصاد درباره سرنوشت آئین نامه مالیات بر کالاهای لوکس پرسید که دژپسند مدعی شد کار تصویب این آئین‌نامه در آینده نزدیک در دولت انجام می‌شود.وی در پاسخ به این سؤال که آئین نامه چه زمانی تصویب خواهد شد، گفت: پیگیر هستیم تا در هفته جاری کار بررسی آن در دولت انجام شود.
البته به نظر می‌رسد چندان نباید روی این وعده‌ها با توجه به عملکرد هشت ساله دولت درباره اخذ مالیات از ثروتمندان حساب کرد زیرا اگر دولت در این خصوص جدی بود بایستی در همان ماههای نخست حاکم شدن،(سال92) موضوع مالیات از خانه‌ها یا خودروهای لوکس را عملیاتی می‌کرد نه اینکه صرفا به وعده و وعید اکتفا کند.
با توجه به آنچه گفته شد و همچنین پیش‌بینی تورم بالای سال آینده بخاطر کسری چشمگیر بودجه 1400، ضرورت دارد نهادهای نظارتی همچون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به صورت موثری در مقابل سهل‌انگاری‌های عمدی یا بعضا سهوی دولت در اجرای قوانین مالیاتی نظیر مالیات خانه‌های خالی و سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی ایستادگی نماید تا هر چه سریعتر شاهد اجرایی شدن این قوانین باشیم. در غیر این صورت، باید منتظر ابعاد اقتصادی، اجتماعی و امنیتی جهش تورمی سال آینده باشیم.


به صورت کلی و درحالی که نرخ مالیات برای مشاغل پردرآمد در کشور سوئد 57 درصد، در کشورهای دانمارک و ژاپن 55 درصد، در کشور آمریکا 51 درصد، در کشورهای چین، استرالیا، انگلستان، آلمان و اسپانیا، 45 درصد، در کشور ایتالیا 43 درصد، در کشور کره جنوبی 42 درصد و در کشور ترکیه 40 درصد است، این نرخ در ایران براساس قانون بودجه امسال، تنها 25 درصد است و مشاغل پردرآمد از پرداخت همین میزان نیز فرار می‌کنند.
مالیات مهم‌ترین گزینه تامین مالی پایدار برای تامین کسری بودجه و مقابله با تورم در اقتصاد است. یکی از مهم‌ترین معیارها برای ارزیابی و مقایسه کارایی ساختار مالیاتی در کشورهای مختلف، ارزش درآمد مالیاتی به اندازه اقتصاد (GDP) در همان کشور است. در حالی که این شاخص در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به 24 و هشت دهم درصد رسیده، در ایران تنها به میزان چهار و هفت دهم درصد است. لذا کارایی سیستم مالیاتی در ایران یک پنجم استاندارد جهانی است.
سایر اخبار این روزنامه