آغاز واكسيناسيون در این هفته

آرمان ملي: رئيس‌جمهوري روز شنبه در نشست ستاد ملي مقابله با کرونا با اشاره به نزديک شدن به مرز يکسالگي کرونا در ايران، گفت: روزهاي پاياني بهمن پارسال روزهايي بود که متوجه ورود اين ويروس وارد کشور شده‌ايم. شايد يک هفته قبل‌تر اين ويروس داخل کشور بوده، اما روزي که ما متوجه شديم و آزمايش مثبت اعلام شده است به آخر ماه بهمن مربوط مي‌شود. اهم سخنان حسن روحاني از اين قرار است:
همه دنيا تقريبا روي اين موضوع (فاصله‌گذاري اجتماعي، کاهش ترددها، کاهش تجمعات و رعايت منظم پروتکل‌هاي بهداشتي) اتفاق نظر دارند و بايد تلاش کنيم حرکت ما در اين زمينه رو به جلو باشد.
آماري که هفته گذشته مطرح شد، نشان داد که رعايت پروتکل‌ها کمتر شده و 81 درصد بوده است و گزارش اين هفته نشان داد رعايت پروتکل‌ها 75 درصد بوده و مرتب به سمت کاهش رعايت پروتکل‌ها مي‌رويم. با کاهش رعايت پروتکل‌ها به سمت افزايش ابتلا به بيماري خواهيم رفت و اين براي ما دردناک خواهد بود.
اگر همه مراعات‌ها را مدنظر قرار دهيم هم کسب و کار رونق پيدا مي‌کند و هم سفرهاي مردم برقرار خواهد شد اما اگر مراعات نکنيم ممکن است شرايط خوبي پيش رو نداشته باشيم.


البته ما در ايران دنبال ساخت همه داروهاي معروف رفتيم که اين داروها ساخته شده و در اختيار بيمارستان‌هاي ماست. اگر همه همکاري کنيم، مي‌توانيم جلوي کرونا را بگيريم؛ اگر مردم همه با هم همکاري کنند مي‌شود کاري کرد چون ديديم دو تن از ورزشکاران معروف ما آقايان ميناوند و انصاريان در اثر اين پاندومي به رحمت خدا پيوستند و اين هشداري براي همه مردم ماست که مراقبت دقيق‌تر و بيشتري در اين زمينه انجام دهند.
موضوع دوم درمان بيماري است که تاکنون درمان قطعي و موثري براي اين بيماري به دست نيامده است و مساله سوم واکسيناسيون و ايجاد ايمني جمعي از طريق آن است که سازمان جهاني بهداشت به‌خاطر شرايط خاص پاندومي کرونا مجوزي اضطراري براي استفاده از تعدادي واکسن را صادر کرده است، اما با اين حال تا رسيدن به سطح قابل قبولي از واکسيناسيون مسيري طولاني باقي مانده است.
واکسن‌هاي مختلفي در جهان ساخته شده است. شايد 130، 140 واکسن باشد که پنج، شش واکسن معروف شدند. از سوي ديگر جمعيت بشر 7.8ميليارد است و اگر بخواهيم 8ميليارد نفر را واکسن بزنيم، بايد 8ميليارد واکسن بسازيم که به‌زودي انجام نمي‌شود. حتي اگر هر کشوري 60، 70 درصد جمعيت خود را واکسن بزند که ايمني را ايجاد کند، کار سختي است.
ما در ايران 84ميليون نفر جمعيت داريم و بايد عدد قابل‌ملاحظه‌اي واکسن توليد کنيم. توليد واکسن در اولويت ماست. اگر شرايط هم در دسترس باشد، امکانات تزريق واکسن کار آساني نيست و پنج، شش ماه زمان مي‌برد تا افراد واکسينه شوند.
همه دستگاه‌ها خود را آماده‌ کرده‌اند واکسيناسيون در ايران انجام شود و خوشبختانه اولين محموله واکسن وارد کشور شده‌ است. همه دست‌به‌دست هم دادند و امروز ما به واکسيناسيون رسيديم. بنابراين اين هفته يعني هفته دهه مبارکه فجر و هفته جشن ملي کشور، قبل از 22 بهمن براساس اولويت‌هايي که وزارت بهداشت و درمان مشخص مي‌کند، واکسيناسيون آغاز مي‌شود.
اين براي ما بسيار خوشحال‌کننده است که در ابتدا کادر درمان بتوانند اين واکسن را در دو مرحله بگيرند و يک اطميناني بالايي حاصل مي‌شود چرا که آنها بيشتر در معرض خطر هستند و نگراني‌هاي بيشتري دارند و بعد هم براي سالمندان و آنهايي که بيماري‌هاي زمينه‌اي دارند واکسيناسيون شروع و اجرا مي‌شود.
با همه سختي‌ها و مشکلاتي که داشتيم کار بسيار خوبي انجام گرفت. انشاءا... در ماه فوريه که ما اکنون در اين ماه هستيم اين واکسن‌ها به دست ما مي‌رسد و يک بخشي هم در ماه بعد در ماه مارس به دست ما مي‌رسد.
اميدواريم قبل از عيد اين واکسيناسيون به طور قابل ملاحظه‌اي در کشور در مراحل افرادي که مستعد هستند و افرادي که بيماري زمينه‌اي دارند و همچنين کادر درمان تا فروردين و اوايل فروردين همه اينها انجام شود.
اميدواريم سال آينده هم شرايطي فراهم شود که بعد از فصل بهار و وقتي به فصل تابستان مي‌رسيم واکسن‌هاي داخلي ما که احتمال دارد واکسن پاستور حتي در بهار به دست ما برسد و واکسني که به صورت مشترک درست مي‌شود واکسن رازي، واکسن برکت و همه اينها سال آينده شرايط بهتري براي مردم فراهم شود.
حتي اگر همه واکسن‌ها آماده و تزريق شود به دليل اينکه خود واکسيناسيون يک زمان 6 ماهه نياز دارد و از سويي اثر آن واکسن‌ها 100 درصد نيست و در دو مرحله بايد اين کار انجام گيرد، بنابراين ما بايد تا يک سال آينده خودمان را آماده کنيم براي اينکه پروتکل‌هاي بهداشتي را همچنان مراعات کنيم تا از اين خطر عبور کنيم.
همچنان بايد پروتکل‌ها براي مدت طولاني مراعات شود تا از مشکلات عبور کنيم.