«ابتکار» تاثیر تغییر دامنه نوسان بر بازار سرمایه را بررسی کرد مخابره سیگنال جدید به بورس

کیمیا نجفی
اگر وضعیت بورس طی ماه‌های اخیر را بررسی کنیم خواهیم دید که نوسان شاخص، امری عادی برای بازار بوده، اما این در حالی است که بازار در روزهای اخیر با نوسان خداحافظی کرده و حالا بیشتر روزهای هفته را با رنگی قرمز سپری می‌کند. به همین دلیل سیاست‌گذاران بار دیگر به فکر تغییر برنامه‌ و سیاست‌ها افتاده‌اند. آنطور که گفته می‌شود قرار بر این است که از هفته آینده دامنه نوسان تغییر کند و از حالت متقارن خارج شود، اما آیا این تغییر می‌تواند مسیری برای حرکت بازار بورس به سمت بهبود باشد یا خیر؟
از اواسط مردادماه و با شروع ریزش شاخص بورس، اینکه چه کسی مقصر شرایط پیش‌آمده است از جمله پرسش‌هایی بود که بارها از سوی رسانه‌ها، کارشناسان و صاحب‌نظران بررسی شد و هر بار انگشت اتهام به سوی یک نفر گرفته می‌شد. برخی‌ها دخالت‌های دولت را عامل اصلی ریزش شاخص می‌دانستند و در مقابل عده‌ای معتقد بودند که بازار به شدت حبابی شده بود و خواسته و ناخواسته این ریزش اتفاق می‌افتاد. این در حالی بود که برخی دیگر از کارشناسان، بازار بورس را تحت تاثیر عوامل مختلف درونی و سیاست‌های خلق‌الساعه می‌دانستند. اما دلیل اصلی هرچه که بود مهم‌ترین مسئله دود شدن سرمایه‌های خرد و کلان سهام‌دارانی بود که اکثر آنها تا پیش از این طعم تلخ ضرر در بورس را نچشیده و با انتظار چند برابر شدن دارایی‌ها‌یشان راهی این بازار شده بودند. این در حالی بود که حواشی بازار از استعفای قالیباف‌اصل گرفته تا استیضاح ویزر اقتصاد نیز تنش‌هایی را به بازار مخابره می‌کرد. اما در میان حواشی به وجود آمده، نزول‌های شدید و صعودهای کم‌جان گاهی خبر از تغییر سیاستی با امید بهبود شرایط منتشر می‌شد. سیاست‌هایی که به گفته برخی از تحلیلگران تنها همانند مسکنی مقطعی برای بازار آشفته بورس خواهد بود. پس از تمام برنامه و سیاست‌ها برای بهبود شرایط بورس حالا پای تغییر دامنه نویان به میان آمده است، روز شنبه (18 بهمن‌ماه) محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح آخرین تصمیمات شورای عالی بورس، از تغییر دامنه نوسان از شنبه (۲۵ بهمن) خبر داد.
وی با تاکید بر این‌که دامنه نوسان از ۲۵ بهمن‌ تغییر می‌کند، توضیح داد: «بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی دو درصد و مثبت شش درصد خواهد بود. البته تصمیمات شورای عالی بورس بعد از ۷۲ ساعت قابلیت اجراء دارد و بر همین اساس این تغییر از ۲۵ بهمن اعمال خواهد شد.»


اکنون دامنه نوسان متقارن بوده و بر اساس تصمیمات اخیر قرار است دامنه نوسان به حالت نامتقارن تغییر پیدا کند. یعنی به جای اینکه ارزش سهم‌ها روزی پنج درصد کاهش یابد، روزی دو درصد کاهش خواهد یافت و از طرف دیگر به جای رشد پنج درصدی در روز، ۶ درصد رشد خواهد کرد.
تغییر دامنه نوسان با کارایی بازار سرمایه تناقض دارد
اما اینکه تغییر دامنه نوسان تا چه اندازه می‌تواند بازار بورس را سروسامان دهد خود جای سوال دارد. در این راستا احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه به «ابتکار» گفت: تغییر دامنه نوسان طبیعتا مکانیزم و کارایی اصلی بازار را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد، اما از آنجایی که ما طی روزهای اخیر با رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران روبه‌رو بودیم به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران می‌خواهند این سیگنال را به بازار و سهام‌داران کم‌تجربه که اخیر به شدت هیجانی اقدام کرده‌اند مخابره کند و بگویند که بازار توان رشد را دارد. اما طبیعا این تصمیم (تغییر دامنه نوسان) با کارایی عملیاتی بازار سرمایه تناقض داشته و روند واقعی بازار را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.
وضعیت بازار سرمایه در سال 1400 چگونه خواهد بود؟
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوسانات اخیر بازار سرمایه وضعیت شاخص طی ماه‌های آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: رفتار بازار سرمایه متاثر از موضوعات مختلفی است، بخشی از این رفتار تحت تاثیر شرایط بنیادی شرکت‌ها قرار دارد، بخشی دیگر متاثر از اخبار و سیاست‌هایی است که می‌تواند انتظارات از بازار سرمایه را دگرگون کند و بخشی هم رفتارهایی است که بازارها به لحاظ شراط تقویمی تجربه می‌کنند. به بیان روشن‌تر بازار سرمایه فروردین‌ماه‌های خوبی را طی سال‌های گذشته تجربه کرده است و ممکن است این مسئله برای فروردین‌ماه 1400 نیز رخ دهد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اما از آنجایی که تجربه تقویمی نمی‌تواند تنها فاکتور تعیین‌کننده روند بازار سرمایه باشد باید منتظر ماند و دید که دیگر فاکتورها در سال آتی به چه صورت خواهند بود.
وی در ادادمه گفت‌وگو با اشاره به فاکتورهای موثر بر بازار سرمایه گفت: اما اینکه تا پایان سال وضعیت بازار چگونه خواهد بود باید بگویم با توجه به افت شدید قیمت سهام شرکت‌ها و موضوع نرخ ارز ما با اما و اگرهایی روبه‌رو خواهیم بود.
رضاپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تعیین نرخ ارز در سال آتی اشاره کرد و در این‌باره ادامه داد: بیشتر اقتصاددانان معتقدند حتی در شرایط گشایش‌های اقتصای نرخ ارز برای سال آینده را نمی‌تواند عددی کمتر از 22 هزار تومان برآورد کرد به همین خاطر این موضوع به عنوان فاکتور مهم سودآوری بنگاه‌ها می‌تواند باعث شود قیمت سهام شرکت‌ها در شاخص یک میلیون واحدی توجیه شوند.
تاثیر اما و اگرهای بودجه بر بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بودجه سال آتی نیر با اما‌ و اگرهایی مواجه است و این مسئله نیز می‌تواند وضعیت کلان اقتصادی کشور و سود‌آوری بنگاه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، ادامه داد: اما نگرانی‌هایی که درخصوص نرخ ارز وجود دارد می‌تواند سبب احتیاط و تردید بیشتر سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه شود. این مسئله شاید باعث شود که پیدایش روند افزایشی شاخص تا پایان سال با دشواری‌هایی روبه‌رو باشد. به خصوص که بودجه سال آتی نیر با اما‌واگرهایی مواجه است و این مسئله نیز می‌تواند وضعیت کلان اقتصادی کشور و سود‌آوری بنگاه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
رضاپور با اشاره به این مسئله که تا زمانی‌که چنین نگرانی‌هایی حاکم بر بازار باشد نمی‌توان انتظار گرایش نقدینگی به سمت بازار سرمایه را داشت، گفت: تا زمانی‌که چنین نگرانی‌هایی حاکم بر بازار باشد نمی‌توان انتظار گرایش نقدینگی به سمت بازار سرمایه را داشت. البته بازار به محدوده جذابی رسیده و به نظر می‌سد با رفع شدن نگرانی‌ها و بازگشت شرایط منطقی به بازار ما شاهد بهبود وضعیت معاملات و تقویت قیمت سهام شرکت‌ها باشیم و این مسائل در پیدا شدن روند افزایشی در بازار نیز کمک خواهد کرد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه این انتظار وجود دارد که با ورود به سال جدید ما شاهد بهبود وضعیت در بازار بورس باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
چرا با وجود بازی‌های خوب، حضور پژمان جمشیدی در عرصه سینما با انتقادات تند روبه‌رو است؟ مسئله «پژمان» ژوبین صفاری قواعد عصر دوربین‌های روشن «ابتکار» تاثیر تغییر دامنه نوسان بر بازار سرمایه را بررسی کرد مخابره سیگنال جدید به بورس وزیر بهداشت خبر داد آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از سه‌شنبه حواشی سفر رئیس مجلس به روسیه چه بود؟ جنجال لغو دیدار قالیباف با پوتین توپ در زمین آمریکا است ضرب الاجل ایران و تشدید تحرکات برجامی باید ارتباط مردم با مردم بیشتر شود نگاه اشتباه به چین ناشی از تبلیغات رسانه‌هاست رهبر انقلاب: اگر تمامی تحریم‌ها را در عمل بردارند به تعهدات برجامی برمی‌گردیم به دعوت رئیس شورای عالی قضایی عراق رئیس قوه قضائیه به عراق سفر می‎کند فرمانده سپاه: دوستان ایران در بهترین حالت فقط دشمنی نمی‌کنند رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد منع مازوت سوزی در نیروگاه‌های حاشیه شهرهای بزرگ محسن هاشمی: سیاست خارجی را ابزار کسب منافع سیاسی داخلی نکنیم