آغاز واکسیناسیون از فردا

دیروز دومین موفقیت  محققـــــــــان ودانشمندان ایرانی در چند هفته اخیر جهت تولید واکسن جدیدی برای مقابله با بیماری کرونا رقم خورد. دومین واکسن ایرانی کرونا که مجوز آزمایش انسانی گرفته،   با حضور وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری رونمایی شد. فرآورده‌ای که حاصل ماه‌ها تلاش شبانه‌روزی محققان مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی است. ساختار واکسن رازی کوو پارس یک پروتئین نوترکیب است درواقع یکی از ایمن‌ترین روش‌هایی که برای ساخت واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد و مراحل آزمایش انسانی به گونه‌ای طراحی شده که عوارض احتمالی درازمدت را در آن مورد بررسی قرارداد.
دیروز وزیر جهاد کشاورزی درباره جزئیات تولید واکسن کرونا در مؤسسه سرم‌سازی رازی، گفت: مؤسسه رازی در اوایلی که علائم بیماری گزارش شد، به بحث کرونا ورود پیدا کرد. بر اساس ادبیات واکسن‌سازی دنیا، مؤسسه رازی شاید یکی از مطمئن‌ترین پلتفرم‌های واکسن‌سازی را برای تولید واکسن کرونا انتخاب کرد؛ یعنی یک واکسن پروتئین نوترکیب که یکی از ایمن‌ترین واکسن‌هاست و بخش قابل ملاحظه ای از کمپانی های دنیا همین مسیر را انتخاب کردند.  کاظم خاوازی در آیین رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی(کووپارس)، با بیان این مطلب، گفت هر زمان یک بیماری عفونی در جامعه شکل گرفته، رازی دغدغه خاص خود را داشت و سعی کرده در طول این ۹۶ سال کاری را برای جامعه انجام دهد. بر همین اساس در اسفند ۹۸ هم این اتفاق افتاد و مؤسسه رازی وارد بحث کرونا شد.
وی افزود: ویژگی خوب این واکسن این است که یک تیم بسیار قوی نزدیک به ۱۰۰ نفر از دانشمندان، داروسازان، دامپزشکان و کلیه رشته‌های مرتبط با واکسن‌سازی در این تیم مشارکت کردند و بسیاری از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو را با وسواس زیاد مطالعه و اقدام کردند. از فاصله اسفند ماه تا فروردین کار طراحی واکسن رازی انجام شد و از اردیبهشت ماه بحث‌های کارآزمایی مطرح شد و عملاً از خرداد ماه تزریق به حیوانات شروع شد. به‌طوری که بیش از ۵۰۰ حیوان اعم از موش، خوکچه هندی، میمون و...‌ مورد ارزیابی قرار گرفتند.
خاوازی گفت: داشتن میمون هم در ایران داستان مفصلی داشت و تعداد زیادی از کارمندان مؤسسه رازی به دلیل آوردن میمون‌های آفریقایی سبز مبتلا به بیماری شدند. ۲۵ مورد از این میمون‌ها برای این اقدام استفاده شدند که این عدد معادل بهترین واکسن سازهای دنیاست. بنابراین خیال همه مردم ایران را جمع می‌کنیم که این کار تحت رهبری وزارت بهداشت و با کار کارشناسی و دقیق سازمان غذا و دارو پیش رفت و فکر می‌کنیم از همه جوانب این کار کامل است.


آغاز واکسیناسیون کرونا  از فردا
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه واکسن معتبر و قابل اعتماد را به مردم تزریق می‌کنیم، در عین حال از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از فردا و با اولویت کادر درمان خبر داد و گفت: بعد از آن هم سراغ سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال و...‌ مرحله به مرحله می‌رویم. سعید نمکی نیز در آیین رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی (واکسن رازی کوو پارس) گفت: واکسنی را که ما انتخاب کردیم از سبد کووکس بود که در این سبد واکسن‌های چینی، استرازنکا و.‌.. هم بودند که قرار است به ما برسد. ما فکر کردیم که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کووکس جوابگوی گروه آسیب پذیر ما نیست زیرا برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر استفاده خواهد شد. به همین دلیل واکسن‌های دیگری را از کشورهای مختلف و قبل از رسیدن واکسن خودمان ارزیابی کردیم که یکی از آنها مجموعه اسپوتنیک روسیه بود.