كليد وحدت اصولگرايان دست سران قوا؟

آرمان ملي- محمدهادي عليمرداني: هر جريان سياسي چهره‌هاي سرشناس و متخصص بسياري را در خود جاي داده است. با اين وجود اصولگرايان اقبال قابل تاملي به نامزدي روساي قوا در انتخابات پيش رو نشان داده‌اند. همه مسئوليت‌ها خصوصا در سطح رياست قوا، بستري براي خدمت به ملت است، بنابراين يا اصولگرايان افراد سرشناس ديگري جز اين افراد در جريان خود ندارند يا انگيزه عده‌اي تنها خدمت به مردم نيست.
سوداي پاستور
انگيزه خدمت به کشور و مردم يکي از مسائلي است که مطابق آرمان‌هاي ابتدايي انقلاب اسلامي بايد در مسئولان کشور وجود داشته باشد. مرور اين موضوع در روزهاي منتهي به انقلاب اسلامي خالي از لطف نيست که امام خميني، بنيان‌گذار کبير انقلاب در يکي از سخنراني‌هاي خود فرمودند: «اين ملت حق دارد، دست شما را گرفته آورده اين بالا نشانده، شما بايد خدمت کنيد به اين مردم؛ شما، ما، همه بايد خدمتگزار اينها باشيم. و شرافت همه ما به اين است که خدمت به خلق خدا بکنيم.» با توجه به اينکه خدمت به مردم بايد يکي از اصول و بنيان‌هاي فکري مسئولان کشور باشد، اين روزها بعضي جريانات خصوصا اصولگرايان، استقبال قابل‌توجهي به کسب جايگاه رئيس‌جمهوري از سوي روساي قواي مقننه و قضائيه نشان داده‌اند. به‌نظر نمي‌رسد اين قوا جايگاه کمي براي خدمت‌رساني به مردم باشد. در اين شرايط به نظر مي‌رسد، علاقه خدمت به مردم در حال تغيير به نفع کسب قدرت است. اسامي بسياري از اعضاي مجلس يازدهم و خصوصا هيات رئيسه آن در ميان نام نامزدهاي احتمالي انتخابات بيان شده است. علاوه بر اين، برخي چهره‌هاي اصولگرا نيز علاقه خاصي به حضور دوباره سيدابراهيم رئيسي، رئيس قوه‌قضائيه به‌عنوان نامزد انتخابات رياست‌جمهوري نشان داده‌اند که با تکذيبي از سوي اين شخصيت همراه نبوده است. اين رويدادها پرسشي را در ذهن پررنگ مي‌کند و آن اين است که آيا جريان اصولگرايي پس از دهه‌ها فعاليت هيچ شخصيت مناسبي جز نفرات نامبرده براي انتخابات رياست‌جمهوري در اختيار ندارد؟
ستاد انتخاباتي در مجلس


همه دستگاه‌هاي کشور بايد وظايف خود را به بهترين نحو به انجام رسانند، تا مطابق اصل تفکيک قوا در قانون اساسي همه نيازهاي کشور در عرصه تقنين، نظارت و اجرا به‌درستي انجام شود. با اين وجود نزديک شدن به انتخابات 1400 باعث شده تا بسياري از اقدامات مسئولان يا کنشي انتخاباتي باشد يا در قالب کنش انتخاباتي تحليل شود و التهاب فضاي سياسي ررا با افزايش روبه‌رو کند. در همين راستا روز گذشته محمود صادقي، نماينده تهران در مجلس دهم، در حساب شخصي خود در توئيتر نوشت: «تعداد قابل‌توجهي از نمايندگان مجلس يازدهم، از جمله چند عضو هيات‌رئيسه سوداي رياست‌جمهوري را در سر دارند. از اين رو نگاهشان به مجلس مانند بنگاه‌هاي زودبازده است. غافل از آنکه کار قانونگذاري نياز به دانش، مهارت، صبر و حوصله و نگاه بلندمدت دارد.» اين در حالي است که سفرهاي رئيس مجلس شوراي اسلامي در تحليل بسياري از فعالان سياسي انتخاباتي محسوب مي‌شود. روز گذشته داريوش قنبري، عضو شوراي مرکزي حزب مردم‌سالاري نيز در گفت‌وگويي با سايت نوانديش اظهار کرد: «اين مجلس در مقام عمل، نمره قابل قبولي نمي‌گيرد. همچنين اين شعارزدگي و نداشتن نمره قبولي به دليل ترکيب مجلس و اهداف همفکران آنها براي انتخابات 1400 است. انگار نه انگار مجلس بايد قانونگذار باشد و براي حل مشکلات مردم قانون تصويب کند آنچه ما تاکنون شاهد بوديم تبديل مجلس به يک ستاد شبه تبليغاتي براي انتخابات سال آينده است.» مجلس تنها قوه‌اي نيست که گرفتار هياهوي انتخاباتي شده است. گرچه سيدابراهيم رئيسي تاکنون سخني انتخاباتي به زبان نياورده است اما واکنشي نيز به استقبال گسترده اصولگرايان براي حضور فعال او در 1400 نداده است. رئيسي سابقه نامزدي در انتخابات سال 96 را دارد و با راي کسب‌شده، اصولگرايان احتمال زيادي براي پيروزي او در صورت نامزدي در انتخابات قائل هستند. روز گذشته منوچهر متکي سخنگوي شوراي وحدت اصولگرايان، در نشست خبري اين شورا با توضيح سازوکارهاي اين شورا و کميته‌هاي مختلف آن اظهار کرد: «اين کميته‌ها از اقشار مختلف است و هر کدام 21 نفر عضو دارد که يکي وظيفه توليد محتوا درباره قشر خود و يکي هم وظيفه مرتبط با ساختار کلي شوراست.» او در ادامه تصريح کرد: «اگر آقاي رئيسي به انتخابات ورود بکنند - که ايشان البته در انتخابات 96 ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي جديدي را از خود به نمايش گذاشته‌اند - تصور شخصي من اين است که در شوراي وحدت با اقبال خوبي روبه‌رو خواهند شد. هرچند هنوز درباره ايشان بحثي در شوراي وحدت انجام نشده است.» او در پاسخ به پرسشي در مورد انجام گفت‌وگو در شوراي وحدت درباره محمدباقر قاليباف نيز تصريح کرد: «همانطور که گفتم حتي درباره آقاي رئيسي هم صحبتي به ميان نيامده، درباره آقاي قاليباف هم به همين صورت است. آنچه گفتم نظر و برداشت شخصي خودم بود. درباره سايرين هم اگر به نظري شخصي برسم اعلام مي‌کنم.»