همه منتظر مشخص شدن تکلیف لوایح FATF

آرمان ملي- سجاد جنت‌آبادي: مدتي است که مساله FATF با نامه رئيس‌جمهور به مقام معظم رهبري دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. رهبر انقلاب هم در اين رابطه و براي روشن شدن تکليف FATF دستور بررسي مجدد اين لايحه را خطاب به مجمع تشخيص مصلحت نظام صادر کرده‌اند اما اين پايان ماجرا نيست و در مجمع تشخيص مصلحت نظام هستند کساني که از ديدگاه‌هاي سياسي خود به اين کنوانسيون نگاه مي‌کنند. همين مسائل باعث شد رئيس‌جمهور معاون حقوقي خود را مامور کند تا به جلسات کميسيون‌هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام رفته و با اعضاي مجمع به گفت‌وگو بپردازد. لعيا جنيدي در همين رابطه در آخرين اظهارات خود بيان کرده که دولت پيشنهادات جديد را درباره FATF به مجمع تشخيص ارائه کرده و افراد ديگري از اعضاي دولت در حال گفت‌وگو با اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام هستند. در عين حال دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم در آخرين اظهارات خود درباره FATF از احتمال تعيين تکليف لايحه پالرمو در مجمع تشخيص مصلحت نظام خبر داد. در همين رابطه «آرمان ملي» در گزارشي به بررسي آخرين اظهارات درباره FATF پرداخته که در ادامه مي‌خوانيد:
پيشنهاد جديد دولت به مجمع
لعيا جنيدي، معاون حقوقي رئيس‌جمهور در آخرين اظهارات خود در رابطه با اينکه به گفته سخنگوي دولت، او به عنوان نماينده دولت براي شرکت در جلسات کميسيون‌هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام پيرامون ارائه مستندات جديد از سوي دولت به مجمع در رابطه با لوايح FATF مامور شده است، اظهار داشت: من نماينده دولت براي شرکت در جلسات مربوط به لوايح FATF در مجمع تشخيص هستم اما ديگر اعضاي دولت که به بحث FATFمرتبط هستند، سر جاي خود همکاري مي‌کنند. ما يک تيم چهارنفره هستيم که هرکدام وظيفه‌اي داريم. به نقل از مهر، لعيا جنيدي در گفت‌وگويي اظهار کرد: معاون حقوقي رئيس‌جمهور در رابطه با اينکه آيا تاکنون جلسه‌اي در اين زمينه از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام و به دعوت آنها برگزار شده است؟ گفت: من دو جلسه رفته‌ام و قرار شد تقسيم‌بندي موضوعي صورت گيرد و به ما ابلاغ شود تا براساس آن، اعضاي ذيربط دولت حسب مورد در سطوحي که لازم است شرکت کنند و توضيحات لازم را ارائه دهند. جنيدي در پاسخ به اين سوال که آيا با توجه به عودت بررسي لوايح FATF به مجمع، مستند جديدي به مجمع ارائه خواهد شد؟ گفت: مفاد نامه رئيس‌جمهور روشن بوده و گفته شده که چه پيشنهادات جديدي ارائه خواهد شد. براي مواردي که جزو نگراني‌هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام است، امکان دادن تحفظ جديد يا بيانيه تفصيلي پيش‌بيني شده است. معاون حقوقي رئيس‌جمهور با بيان اينکه مدلي در رابطه با مساله تحريم داده شده است، گفت: ممکن است دولت و مجمع از اين منظر اختلاف ديدگاه داشته باشند که آيا اين موضوع در شرايط تحريم وضعيت ما را سخت‌تر مي‌کند يا نمي‌کند؟ من در يک برنامه تلويزيوني توضيح دادم چرا اين اختلاف ديدگاه وجود دارد. جنيدي درباره راهکارهاي تامين نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان داشت: راهکار جديد ارائه‌شده که دقيقا مربوط به همين دغدغه است و آن راهکار بايد مورد ملاحظه و بررسي قرار گيرد و نمايندگان دولت بايد بتوانند حضور پيدا کرده و تبيين کنند. جنيدي در رابطه با ارزيابي خود از بررسي مجدد لوايح FATF در مجمع و اينکه آيا اين لوايح با اقبال مواجه مي‌شوند؟ خاطرنشان کرد: من نمي‌خواهم گمانه‌زني کنم يا قاطعانه بگويم اين طرف يا آن طرف، اما در جلساتي که رفتيم هم نظر مخالف و هم نظر موافق وجود داشت. معاون حقوقي رئيس‌جمهور در پايان درباره تعيين تکليف نهايي FATF اظهار داشت: فکر مي‌کنم بعد از طي اين مسير يعني ارائه مجدد سوالات و پاسخ به ابهامات و مورد بحث قرار دادن تحفظ‌ها و اينکه نمايندگان دولت يعني چهار دستگاه معاونت حقوقي، وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و بانک مرکزي بتوانند صحبت‌هاي خود را در سطوحي که خودشان لازم مي‌دانند ارائه کنند، مي‌توان تصميم گرفت که ارزيابي‌شان چه بوده است.
آخرين اظهارات مقامات درباره FATF


دولت روحاني در ماه‌هاي آخر خود با شتاب بيشتري به دنبال تصويب FATF است و مي‌داند که بسياري از چالش‌هاي مالي در کشور با اجراي اين کنوانسيون‌ها قابل حل و فصل است اما اين موضوع با مخالفان زيادي در داخل کشور روبه‌رو است. همچنين دولت مي‌داند که در صورت تصويب پالرمو و CFT در مجمع تشخيص مصلحت نظام، گره بسياري از مشکلات ما در زمينه مالي گشوده خواهد کرد. در همين رابطه و در آخرين اظهارات مقامات رسمي کشور، محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از بررسي‌هاي دوباره اعضاي مجمع تشخيص دربارهFATF در مجمع خبر داد. محسن رضايي در گفت‌وگويي پيرامون زمان اعلام نتيجه بررسي‌ها نيز اظهار کرد: نتايج بررسي‌هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد FATF تا پايان اسفند اعلام مي‌شود. همچنين فرهاد دژپسند، وزير اقتصاد و دارايي، در آخرين اظهارت خود پاسخ به اين سوال که آيا ازسوي دولت کسي در جلسات کميسيون مجمع تشخيص پيرامون بحثFATF حضور پيدا مي کند، گفت: بله جلسات برگزار مي‌شود. خانم جنيدي به‌عنوان نماينده دولت تعيين شده است. دستگاه‌ها قرار شده همکاري کنند و از سوي وزارت اقتصاد هم اميري که رئيس FIU است، در جلسات شرکت مي‌کند. به نقل از برنا، وزير امور اقتصاد و دارايي درباره اينکه به نظر شما سرانجام اين لوايح چه مي‌شود، گفت: در جلسه کميسيون در دست بررسي است و اميدواريم که به سرانجام برسد و تصميمي گرفته شود که به نفع اقتصاد کشور باشد.
مخالفان به فوايد لايحه پالرمو توجه ندارند
از سويي ديگر، منتقدان و مخالفان FATF بايد توجه داشته باشند که ايران در اين سال‌ها براي آنکه بتواند از تله دلاري تحريم‌هاي آمريکا عبور کند، تلاش کرده است تا تعاملات تجاري خود را با ارزهاي محلي و غيردلاري انجام دهد ولي به دليل آنکه بانک‌هاي ايراني استانداردهاي FATF را رعايت نمي‌کنند، بانک‌هاي کشورهاي عضو اين گروه نمي‌توانند با آنها تبادل داشته باشند. بنابراين با اجرا نکردن دستورالعمل‌هاي FATF فرصت ايران براي تبادلات غيردلاري و دور زدن تحريم‌هاي آمريکا از بين مي‌رود. کمااينکه دولت‌هاي اروپايي براي تبادل يورويي با طرف ايراني نيز ابراز تمايل کرده‌اند ولي حتي بانک‌هاي کوچک اروپايي که با آمريکا تبادل پولي ندارند و به دليل همين استاندارد نبودن بانک‌هاي ايراني امکان تبادل مالي با ايران را ندارند. از اين روست که ضرورت منطبق کردن سيستم مالي کشور با استانداردهاي بين‌المللي امري جدي و حياتي است و اجراي قوانين FATF يکي از همين ضرورت‌هاست.