آغاز واکسیناسیون رایگان از ICU

سعيد نمکي، وزير بهداشت ، اعلام کرد واکسيناسيون کرونا از روز سه‌شنبه 21 بهمن و با اولويت کادر درمان، به ويژه کارکنان بخش‌هاي ويژه بيمارستان‌ها، آغاز خواهد شد. نمکي در مراسم آغاز فاز اول کارآزمايي باليني واکسن موسسه رازي با نام «کوو پارس» گفت: «در واکسيناسيون کرونا، پس از کادر درمان شاغل در آي‌سي‌يوها، ساير کادر سلامت، گروه‌هاي آسيب‌پذير در سراي سالمندان، سالمندان بالاي 65 سال ...‌ مرحله به مرحله واکسينه خواهند شد.» همزمان محمدرضا شانه‌ساز، سخنگوي سازمان غذا و دارو اعلام کرد: «واکسن در مرحله اول به کساني تزريق مي‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند. تزريق واکسن‌هاي روسي وارد شده از سه‌شنبه 21 بهمن با تزريق روزانه به 1000 نفر آغاز مي‌شود.»
تاييد خريد واکسن آسترازنکا
نمکي در اين مراسم همچنين گفت: دولت براي واکسيناسيون کرونا سه راه را دنبال مي‌کند: واکسن توليد داخل، انتقال دانش فني توليد واکسن کرونا از کشورهاي دوست به داخل ايران و خريد واکسن. در زمينه خريد واکسن، در حالي که اولين محموله از واکسن اسپوتنيک وي ساخت روسيه وارد ايران شده است، نمکي گفت: واکسن‌هايي که از سبد کوواکس خريداري مي‌شود جوابگوي گروه آسيب‌پذير ما نيست. به همين دليل واکسن‌هاي ديگري را از کشورهاي مختلف ارزيابي کرديم که يکي از آن‌ها واکسن اسپوتنيک روسيه بود.» وزير بهداشت ايران همچنين از خريد 16 ميليون و 800 هزار دوز واکسن از سبد کووکس شامل واکسن‌هاي چيني و واکسن استرازنکا نيز خبر داد و گفت: «اين تعداد واکسن براي هشت ميليون و 400 هزار نفر استفاده خواهد شد.» همچنين در زمينه توليد واکسن داخلي نيز به گفته نمکي، اکنون فاز يک آزمايش باليني واکسن کرونا ساخت شرکت برکت «در حال اتمام است». او درباره واکسن کرونا ساخت موسسه تحقيقات واکسن و سرم‌سازي رازي نيز گفت: «اين واکسن مجموعه‌اي از دوز استنشاقي به عنوان دوز يادآور و فرم نوترکيب است که مي‌تواند سيستم ايمني را تحريک کند.»
دو کشور عربي خواستار خريد واکسن


در اين شرايط و درحالي که ايرانيان در انتظار واکسن کرونا هستند، مشتري براي واکسن ايراني پيدا شد و همان‌طور که رئيس مرکز اطلاع‌رساني ستاد اجرايي فرمان امام اعلام کرد شرکت‌هاي دارويي دو کشور عربي به صورت رسمي خواستار خريد واکسن ايراني «کووايران برکت» شده‌اند. حجت نيکي ملکي در توئيترش ضمن اعلام اين خبر نوشت: «ان شاالله پس از موفقيت نهايي واکسن در کارآزمايي باليني، فقط و فقط در صورت پاسخ کامل به نياز کشور، صادرات واکسن بررسي خواهد شد». همچنين ملکي ، رئيس مرکز اطلاع‌رساني ستاد اجرايي فرمان امام در توييت ديگري با بيان اينکه تمام 56 نفر داوطلب فاز اول کار آزماييِ باليني واکسن وارد مطالعه شدند گفت: 28 روز ديگر نتايج اين فاز مطالعه باليني اعلام خواهد شد.
واکسن کرونا از هر نوع رايگان است
در اين ميان ايرج حريرچي پيش‌تر گفته بود: در کنار نحوه اين واکسيناسيون به قيمت آن هم اشاره جالبي داشته است. او گفته: «عرضه واکسن کرونا از هر نوعي رايگان خواهد بود و مشخصا فقط از طريق شبکه بهداشت توزيع مي‌شود از آنجا که نگهداري واکسن کرونا، شرايط خاص و در دمايي زير 20درجه ممکن خواهد بود تزريق آن فقط در محل شبکه‌هاي بهداشتي انجام مي‌شود.» همزمان سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا اعلام کرد که «واکسيناسيون کوويد19 اجباري نيست؛ کاملا رايگان بوده و از طريق شبکه بهداشت و درمان انجام خواهد شد. تا پايان سال 99، گروه آسيب پذير فاز يک که حدود يک ميليون و 300 هزار نفر هستند، واکسينه مي‌شوند.»
موج چهارم آغاز شده است؟‌
نشانه‌هاي آغاز موج چهارم کرونا در کشور آشکارتر مي‌شود. تعداد شهرهاي نارنجي نسبت به10روز پيش دو برابر شده و از تعداد شهرهاي امن آبي روز به روز کاسته مي‌شود. رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي به 80درصد رسيده و ميزان ترددهاي بين شهري افزايش داشته آن‌قدر که حالا پليس هم تردد بين شهرهاي نارنجي را در تعطيلات پيش رو ممنوع اعلام کرده است. نادر توکلي، معاون درمان ستاد ملي کرونا گفت: شواهد نشان مي‌دهد در شروع پيک چهارم هستيم. بيماران بهبوديافته کرونايي که در هفته دوم تا ششم هستند با مشاهده علائم مشکوک سريعا به پزشک مراجعه کنند. در اين ميان از روز شنبه (18 بهمن) تا يکشنبه (19 بهمن) 7065 نفر ديگر به کرونا مبتلا شدند که 544 نفر از آنها بستري شدند. مجموع بيماران کوويد19 در کشور به يک ميليون و 466 هزار و 435 نفر رسيد. در همين مدت 57 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 58 هزار و 469 نفر رسيد. 3789 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرين تحليل‌ها، 36 شهرستان در وضعيت نارنجي، 178 شهرستان در وضعيت زرد و 234 شهرستان نيز در وضعيت آبي قرار دارند. شهرستان‌هاي عجب شير در آذربايجان شرقي، اردستان در اصفهان، اسفراين در خراسان شمالي، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوي در گلستان، آستانه اشرفيه، بندرانزلي، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهيجان در گيلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جويبار، رامسر، ساري، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تويسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در يزد در وضعيت نارنجي قرار دارند.