استقبال گرم مردم و مسئولان عراقی از سفر رئیس ‌قوه قضائیه

به گزارش خبرگزاری میزان- آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی - شامگاه دوشنبه در بدو ورود به بغداد در یادمان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد حاضر شد و ضمن ادای احترام نسبت به مقام این شهیدان طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اینجا مقتل دو قهرمان بزرگ ملت عراق و ایران است، اظهار داشت: قهرمان امت اسلامی شهید بزرگوار سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی و شخصیت ماندگار آقای ابومهدی المهندس هر دو متعلق به امت اسلامی و بشریت هستند.
رئیسی با تأکید بر اینکه شهادت این دو سردار بزرگ اسلام هرگز بی‌پاسخ نخواهند ماند، گفت: این دو قهرمان و همراهان ایشان، قهرمان مبارزه با ‌تروریسم و دو قهرمان امنیت‌ساز برای عراق و ایران و منطقه بودند و امنیت را به منطقه هدیه کردند و کسانی‌که آنها را به شهادت رساند، کسانی هستند که نمی‌خواهند مردم ایران و عراق در امنیت زندگی کنند.
 اگر آمریکایی‌ها در این جنایت تعقیب نشوند
 جری خواهند شد


رئیس قوه قضائیه روز سه‌شنبه پس از دیدار و گفت‌و‌گوی رسمی ‌دوجانبه با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق در یک کنفرانس خبری، مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این دیدار را توسعه مناسبات حقوقی و قضایی بین دو کشور عنوان کرد.
رئیسی با تقدیر از اقدامات دستگاه قضایی عراق در پیگیری پرونده ‌ترور فرماندهان مقاومت و صدور حکم جلب برای آمران این اقدام جنایتکارانه بر لزوم تداوم همکاری‌های اطلاعاتی و قضایی ایران و عراق در این زمینه تأکید کرد.
موافقت رهبر انقلاب
 با عفو زندانیان عراقی واجد شرایط در ایران
رئیس قوه قضائیه همچنین در مذاکرات رسمی ‌هیئت‌های قضایی ایران و عراق که در محل شورای عالی قضایی عراق در بغداد برگزار شد، از موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو زندانیان عراقی واجد شرایط که در ایران محبوس هستند خبر داد و گفت: صدور عفو زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق از مسائل مهمی‌ است که قانونا در اختیار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق قرار دارد و از درخواست‌های مورد تأکید ماست.
وزیر دادگستری عراق هم درخصوص این مسئله گفت که موضوع صدور عفو برای زندانیان ایرانی محبوس در عراق، از مسائلی است که مستمر با سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره آن بحث و تبادل‌نظر می‌شود و به‌زودی فهرست زندانیانی که مشمول عفو هستند تهیه و به دولت ارائه می‌شود.
تشریح روند رسیدگی به پرونده
‌ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
در این جلسه، قاضی ویژه پیگیری پرونده ‌ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای پیگیری این پرونده پرداخت.
طرف‌های پیگیر پرونده هماهنگی
و همکاری‌های مشترکی داشته اند
در ادامه، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق در واکنش به گزارش قاضی ویژه پرونده ‌ترور فرماندهان شهید جبهه مقاومت تأکید کرد که با وجود کرونا، طرف‌های پیگیر قضیه هماهنگی و همکاری‌های مشترکی داشته‌اند، اما لازم است هر چهار کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان در این خصوص نشست مشترکی را برگزار کنند و اطلاعات خوبی که دارند را در اختیار همدیگر بگذارند تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کرد.
5 محور اصلی توافقات ایران و عراق
در حوزه قضایی
پیگیری مجدانه پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی، تأکید بیش از پیش بر مبارزه همه‌جانبه با فساد، انتقال تجربه کشورمان در زمینه راه‌اندازی سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان، توافق مهم برای ایجاد محاکم تخصصی برای تسریع در رسیدگی‌ها و تسهیل روابط تجاری بین دو کشور، وضعیت تابعیت بانوان ایرانی که همسر عراقی دارند، رایزنی و توافق بر سر عفو و بخشش تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی و عراقی در زندان‌های دو کشور، از محورهای اصلی مذاکرات رسمی ‌هیئت‌های قضایی ایران و عراق که در محل شورای عالی قضایی عراق در بغداد با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق برگزار شد، بود.
 کسانی که سودای اختلاف‌افکنی
 میان ایران و عراق در سر می‌پرورانند
 راه به جایی نخواهند برد
رئیس قوه قضائیه در ادامه سفر خود به عراق عصر روز سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور سفرای خارجی مقیم بغداد، ایرانیان مقیم عراق، شیوخ، قبائل و سران عشایر و مقامات سیاسی عالی‌رتبه و مسئولان برخی احزاب و تشکل‌های عراقی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: آمریکا و نیروهای ائتلاف مشکل هیچ ملتی را در منطقه حل نکرده و نخواهند کرد و سابقه تاریخی نشان داده آمریکا در هیچ نقطه‌ای امنیت ایجاد نمی‌کند بلکه خود موجب ناامنی می‌شود. کسانی که می‌توانند ضامن امنیت در عراق شوند مردم این کشور به‌ویژه جوانان برومند و فرهیختگان عراقی هستند.
رئیسی ادامه داد: پیوند ملت‌های عراق و ایران نه فقط در جاده فرودگاه بغداد بلکه در نقطه نقطه این سرزمین رقم خورده و صدها سال بوده و صدها سال دیگر نیز ادامه خواهد یافت.
وی با بیان اینکه پیوند ایران و عراق ناگسستنی است تأکید کرد: کسانی که سودای اختلاف‌افکنی بین ایران و عراق را در سر می‌پرورانند آبروی خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند اما راه به جایی نخواهند برد.
دیدار رئیسی با سران عشایر عراق
رئیس قوه قضائیه در دیدار با سران عشایر عراق که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد، از عشایر به‌عنوان ذخایر الهی یاد کرد و گفت: عشایر در عراق و ایران و منطقه، پایگاه محکمی ‌برای انقلاب اسلامی و نماد غیرت، شجاعت، انقلابی‌گری، احساس مسئولیت و دفاع از اسلام و قرآن و ارزش‌های الهی و وطن هستند.
در این دیدار سران عشایر عراق به بیان نظرات خود در مورد ایران و عراق پرداختند.
دیدار رئیس قوه قضائیه با نخست‌وزیر عراق
رئیس قوه قضائیه در ادامه سفر خود به عراق شامگاه سه‌شنبه با مصطفی الکاظمی‌ نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد و انتخاب عراق به‌عنوان اولین مقصد سفر خارجی‌اش در دوران تصدی مسئولیت دستگاه قضا را نشانگر اهمیت روابط دو کشور دانست.
آیت‌الله رئیسی در این دیدار با تقدیر از تصمیم عراق برای اخراج نیرو‌های آمریکایی از این کشور، زمان‌بندی برای اجرای مصوبه پارلمان عراق را لازم دانست.
وی با تقدیر از مواضع دولت عراق در قبال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تأکید کرد: تحریم‌ها هیچ‌گاه ملت ایران را متوقف نکرده است و ما ان شاءالله این تحریم‌ها را خنثی خواهیم کرد.
تسهیل امر زیارت عتبات عالیات در عراق توسط زوار ایرانی، موضوع زندانیان ایرانی محبوس در عراق و پیگیری حقوقی پرونده ‌ترور سرداران شهید جبهه مقاومت از دیگر محورهای گفت‌و‌گوی رئیس قوه‌قضائیه کشورمان با نخست‌وزیر عراق بود.
نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور و خوشامدگویی به وی تأکید کرد: ایران و عراق روابط طولانی مبتنی بر مشترکات فراوان دارند که توسعه این روابط، خواست قلبی و مورد تأکید ماست.
مصطفی الکاظمی ‌با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت که این انقلاب تأثیر بزرگی در اذهان و در دل ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان داشت.
الکاظمی ‌روابط دو کشور را ممتاز توصیف کرده و با تأکید بر اهمیت همگرایی بیشتر در روابط تهران- بغداد افزود: از وقتی که مسئولیت نخست‌وزیری را بر عهده گرفتم تلاش کردم روابط دو کشور در همه سطوح برای تأمین منافع ملت عراق و منطقه توسعه یابد.
وی تصمیم برای اخراج آمریکایی‌ها از این کشور را یک تصمیم کاملاً عراقی عنوان کرد.
نخست‌وزیر عراق با استقبال از پیشنهادات رئیس دستگاه قضایی کشورمان برای حل مسائل حقوقی و قضایی بین دو کشور و همچنین تسهیل امر زیارت، تأکید کرد: عفو زندانیان ایرانی محبوس در عراق در دست بررسی است و با همکاری وزارتخانه‌های دادگستری دو کشور پیگیری می‌شود.
الکاظمی‌همچنین با‌ اشاره به پیگیری پرونده ‌ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی‌ اشاره کرد و گفت: این موضوع همچنان در حال پیگیری است و برخی احکام قضایی در این خصوص صادر شده است.
وی درخصوص تسهیل زیارت عتبات عالیات برای ایرانیان تأکید کرد که گذشته از زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، این موضوع مورد توجه شخص او قرار دارد و مسئله روادید نباید مانعی مقابل زوار برای سفر به کشور عراق باشد.
نخست‌وزیر عراق در این خصوص به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: در دوره دولت حیدر العبادی در بازدید از گذرگاه مرزی مهران در ایام اربعین، با مشاهده انبوه زائران ایرانی، شگفت‌زده شده و با خود گفتم در محضر امام حسین(ع) چه پاسخی خواهم داشت اگر بپرسد «چرا این همه زوار من را از زیارتم محروم کردید؟» و همان زمان راسا دستور بازگشایی مرز‌ها را دادم.
وی با تقدیر از استقبال گرم مقامات ایرانی در جریان سفرش به تهران، از آیت‌الله رئیسی خواست که مراتب سلام و ارادت و احترام او را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ نماید.
دیدار‌ رئیس قوه قضائیه
با علمای اهل سنت و شیعه عراق
رئیس قوه قضائیه دیروز در ادامه سفر خود به عراق در دیدار جداگانه و چهره به چهره با جمعی از علمای اهل سنت و شیعه، دبیرکل حزب اسلامی و شخصیت‌های اثرگذار در عرصه سیاسی و اجتماعی عراق، با بیان اینکه امروز دشمنان به دنبال اختلاف افکنی در جهان اسلام هستند، گفت: جمهوری اسلامی بر راهبرد وحدت و انسجام بین مسلمانان تأکید دارد و همه باید در مسیر تحقق این راهبرد حرکت کنند.
وی خاطرنشان کرد: انسجام و همدلی از مهم‌ترین نیاز‌های امروز جهان اسلام است و هرگونه تفرقه برای مسلمین را مضر و همچون سم خطرناکی می‌دانیم.
دیدار رئیسی با رئیس‌جمهور عراق
رئیس قوه قضائیه کشورمان در ادامه سفر به عراق عصر دیروز با «برهم صالح» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار گفت: پیوند دو ملت ایران و عراق ریشه در باورها، اعتقادات و تمدن دو کشور دارد و علی‌رغم خواست دشمنان، مناسبات ملت و دولت ایران و عراق در حال افزایش است.
رئیسی افزود: تلاش دشمنان برای اختلاف‌افکنی بین ایران و عراق همیشه وجود داشته اما همکاری دو کشور این تلاش‌ها را خنثی کرده است.
وی با‌ اشاره به همکاری‌های دو کشور در جهت مقابله با داعش اظهار داشت: همکاری برای مقابله با عناصر ‌تروریستی داعش نماد واقعی همدلی و همکاری بین دو ملت بوده است.
رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: آمریکا ادعا کرد می‌خواهد با داعش مقابله کند و برای این کار ائتلاف تشکیل داد اما آنچه شاهد بودیم تقویت داعش از نظر تسلیحاتی و پشتیبانی و اطلاعاتی و جنبه‌های دیگر بود. اکنون نیز، در حالی که عراق، سوریه و ایران و کشورهای منطقه، با همکاری یکدیگر بقایای داعش را از بین می‌برند، آمریکایی‌ها به غیراز جابه‌جایی داعشی‌ها در منطقه کار دیگری نمی‌کنند.
رئیسی با بیان اینکه آمریکا و همراهانش در طول تاریخ هیچ ملتی را خوشبخت نکردند و هیچ گره‌ای را از کار مردم نگشودند متذکر شد: سعادت مردم باید به دست توانای ملت‌ها و دولت‌های مستقل رقم زده شود.
رئیس‌جمهور عراق نیز در این دیدار سفر آیت‌الله رئیسی به عراق را پیام مهمی ‌برای عراق و منطقه دانست که دارای ابعاد مختلفی است و افزود: دولت‌های ایران و عراق با همکاری مشترک و نزدیک امور را پیش می‌برند و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در مناسبات داشته‌ایم.
برهم صالح با‌ اشاره به ویژگی‌های مشترک ایران و عراق گفت که روابط بنیادین این دو کشور باید به‌گونه‌ای تحکیم شود که هیچ‌کس دیگر نتواند آن را به هم بزند.
حلقه محبت مردم عراق
 به دور رئیس قوه قضائیه
از نکات جالب توجه در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به عراق، استقبال گرم مردم این کشور است که از روزهای قبل با خیرمقدم گسترده در فضای مجازی شروع شده بود و شامگاه دوشنبه وقتی آیت‌الله رئیسی برای زیارت حرم مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) در کاظمین حاضر شده بود جلوه‌های زیبا و کم‌نظیری پیدا کرده بود. در شرایطی که روسای‌جمهور و مقامات آمریکا به اعتراف خود با وجود هزینه‌های چند هزار دلاری در منطقه، از‌ ترس خشم مردم جرأت حضور از پیش تعیین شده و علنی در کشورهایی مانند عراق را ندارند، رئیس قوه قضائیه کشورمان در بدو ورود به حرمین مطهر امامین کاظمین مورد استقبال گسترده مردمی قرار گرفت و جمع زیادی از حضار با سر دادن شعار‌هایی در تجلیل از مقام شامخ شهدای مقاومت سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، بر همبستگی دو ملت ایران و عراق تأکید کردند.