قالیباف: باید مکانیزم جدیدی برای شتاب‌دهی به مناسبات اقتصادی ایران و روسیه طراحی شود

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی  در جریان سفر خود به روسیه عصر سه‌شنبه (۲۱ بهمن) در جمع دیپلمات‌های جوان وزارت خارجه روسیه در آکادمی ‌دیپلماتیک این کشور، گفت: ایران و روسیه با سابقه تمدنی طولانی، به‌عنوان دو تمدن و دو جغرافیای نزدیک، تاریخ پرفراز و نشیبی را در همسایگی یکدیگر گذرانده و شناخت خوبی از هم دارند.
وی با بیان اینکه، حفظ استقلال ایران و تلاش برای پیشرفت کشور باید دو هدف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باشد افزود: همین دو هدف می‌تواند زیربنای روابط جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه باشد، البته استقلال را به معنای انزواگرایی نمی‌بینیم بلکه استقلال‌خواهی را در مقابل سلطه‌گرایی می‌بینیم.
قالیباف تصریح کرد: ما استقلال ایران را در نفی یکجانبه‌گرایی آمریکا و غرب می‌دانیم و متقابلا با دفاع از ایده چندجانبه‌گرایی، مبتنی بر عدالت، برای ملت‌های دنیا حقوق مسلمی‌قائلیم و معتقدیم دنیا باید به سمت چندجانبه‌گرایی برود. چندجانبه‌گرایی رویکردی است که هم در ایران و هم در روسیه در سال‌های اخیر دنبال شده و ما فکر می‌کنیم که یکی از ‌اشتراکا‌ت ایران و روسیه پیگیری رویکرد چندجانبه‌گرایی است.
وی ادامه داد:ما پیشرفت اقتصادی را در وابستگی به غرب یا عقب‌نشینی در مقابل آمریکا نمی‌دانیم، بلکه فکر می‌کنیم توجه به همسایگانمان و کشورهای دوست مثل روسیه کمک موثرتری برای سیاست خارجی پیشرفت‌گرا است.


وی ادامه داد: در محور آسیا- اوراسیا، رابطه روسیه و ایران به‌دلیل موقعیت ژئوپلتیک یکی از اساسی‌ترین روابط است. اکنون زمان آن رسیده که نگاه به روابط تهران- مسکو از زاویه روابط تاریخی همسایگی را به زاویه دید راهبردی ارتقا دهیم.
قالیباف بیان داشت: روسیه شریک موثر ایران در اجرای برجام بوده و از این جهت ما به دغدغه‌های روسیه توجه داریم. تحولات کاخ سفید هیچ تغییری در نگاه ما ایجاد نخواهد کرد بلکه معتقدیم همکاری‌های ایران و روسیه که در دوران سخت گذشته موثر بوده باید در آینده نیز تقویت شود.
وی بیان داشت: یکی از این موضوعات مکانیزم جدید برای شتابدهی به مناسبات اقتصادی است. این موضوعی است که باید در سطوح اول دو کشور مورد توافق قرار بگیرد. یکی دیگر از موضوعات می‌تواند ایجاد ‌هاب مالی تجاری میان ایران و روسیه باشد که به توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور کمک کند و تبادلات مالی و بانکی و تهاتر بین کالاها از مسیر این‌هاب انجام شود و نیاز تجار روسی و ایرانی را به‌صورت توامان تامین کند.
مفهوم پیام رهبر انقلاب ارتباط عمیق
 و چند ده ساله با روسیه است
محمدباقر قالیباف همچنین در محل شورای فدراسیون روسیه (سنا) با‌ اشاره به پیام رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور این کشور گفت: این پیام مهم درباره منطقه و قدرت‌های جهانی است و این مفهوم را در خود دارد که ارتباط دوجانبه ایران و روسیه ارتباطی راهبردی، عمیق و چند ده ساله خواهد بود و آنچه مدنظر است این است که توافق‌ها و تصمیم‌ها بین دوکشور بر اساس توافق‌های 20 و 50 ساله تداوم پیدا کند.
قالیباف تأکید کرد: تغییرات سیاسی در کشورهایی که روحیه سلطه‌گری و یکجانبه‌گری دارند هرگز در روابط عمیق بین ایران و روسیه تأثیر نخواهد داشت و این ارتباط راهبردی مستمر و دائمی ‌است.
رئیس مجلس افزود: بسیار طبیعی است که برای چنین ارتباط عمیق و مستمری باید همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، انرژی، حمل و نقل، علمی ‌و فناوری علمی‌ و دفاعی و امنیتی را توسعه دهیم.
باید برای تسهیل امور در مسیر اتحادیه اوراسیا
 نقشه راه مشخصی آماده کنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با «میخائیل میاسنیکوویچ» دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز با بیان اینکه همه بر روی اهمیت جایگاه اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتفاق نظر داریم، گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک فرصت بزرگ برای کشورهای منطقه است و البته هر موضوع مهم و حیاتی یک‌سری چالش‌ها هم در مسیر راه خود دارد و این حساسیت نشان می‌دهد که ما باید یک نقشه راه مدون و مشخص داشته باشیم.
قالیباف تأکید کرد: موضوعات بانکی، تسویه حساب‌ها، پیام رسان جایگزین سوئیفت میان کشورهای اتحادیه، مقررات مناطق آزاد، حمل و نقل و تهاتر در مسیر همکاری با این اتحادیه بسیار حائز اهمیت است و باید برای تسهیل امور در مسیر اتحادیه نقشه راه و لجستیک مشخصی را تدوین و آماده کنیم.
وی تصریح کرد: همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بسیار اهمیت دارد و آماده فراهم کردن دسترسی‌ها در این مسیر هستیم. همچنین تدوین یک نقشه راه میان‌مدت و بلندمدت در بحث حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است و باید از همین امروز برای آن برنامه‌ریزی کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به تکمیل کریدور شمال به جنوب، تصریح کرد: در آماده‌سازی زیرساخت‌های حمل و نقلی و حقوقی برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نباید لحظه‌ای تأمل کرد و در ایران همکاری با این اتحادیه به‌عنوان یک فرصت بزرگ برای گسترش همکاری‌های چندجانبه با کشورهای اتحادیه شناخته می‌شود و تمام تلاش خود را در این مسیر انجام خواهیم داد.
نقص‌ها و نارسایی‌ها مربوط به مدیریت‌هاست و ربطی به انقلاب اسلامی ندارد
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در دومین شب سفر خود به روسیه با حضور در سفارت ایران در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد.
با‌ اشاره به اینکه امروز نارسایی‌هایی در کشور داریم که آنها زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: برخی مواقع این مشکلات ما را از عظمت و دستاوردهای انقلاب غافل کرده که باید برای آن فکری کنیم؛ مردم در این زمینه گلایه‌هایی دارند که گلایه‌های آنها به حق است که ما به‌عنوان مسئول باید برای رفع آنها بکوشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز در کشور نارسایی‌هایی وجود دارد که ما نیز آنها را می‌بینیم اما همه ما به‌عنوان مسئول باید دقت داشته باشیم که این مشکلات ربطی به انقلاب اسلامی ندارد بلکه محصول عملکرد مسئولان است، در واقع وقتی مشکلات اثر گذاشت که ما از انقلاب فاصله گرفتیم.
قالیباف با بیان اینکه در جاهایی که در تصمیمات سیاست‌گذاران باور به سنت الهی کم شد آسیب دیدیم، گفت: در انقلاب اسلامی ایران باور به سنت الهی در سطح بالایی بود که از همین رو بسیاری از مشکلات حل می‌شد.
وی  با بیان اینکه هر کجا شما دیدید ‌اشکالی به‌وجود آمده مطمئن باشید در باورها و ارزش‌ها دچار ‌اشکال شدیم، گفت: در واقع هرجا باورمان به خدا کم شد دچار مشکل شدیم و همین به ما آسیب زد.
قالیباف تصریح کرد: مشکلات اقتصادی را با همین شرایط تحریم و کرونا می‌توانیم در یک برنامه ۵ ساله به‌گونه‌ای حل کنیم که کشور‌ به یک ثبات اقتصادی و منطقی برسد و به وضعیتی بهتر از وضعیتی اکنون برسیم.
برجام منطقه‌ای و موشکی مقدمه
برجام هسته‌ای نیست بلکه ویران‌کننده آن است
قالیباف همچنین در نشستی با اندیشمندان در محل موسسه شرق‌شناسی مسکو ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع گفت: اخیرا از جانب اروپا و هم از سوی آمریکایی‌ها این موضوع مطرح شده است که بازگشت به برجام باید مقدمه‌ای برای مذاکرات موشکی و منطقه‌ای باشد. این امر که در واقع به معنای گروگان گرفته شدن لغو تحریم‌ها از سوی غرب و درخواست امتیازهای اضافی از ایران است، به معنای وارد شدن در یک مسیر بن‌بست است. با تجربه‌ای که برجام هسته‌ای ایجاد کرده، تلاش برای برجام موشکی و منطقه‌ای نه تنها موفق نخواهد بود بلکه برجام هسته‌ای را هم تدریجا از بین خواهد برد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت آمریکا باید درک کند که حضور آن در منطقه روز‌به‌روز هزینه‌مندتر می‌شود و ایران هدف راهبردی خود درباره ضرورت خروج آمریکا از منطقه به‌ویژه پس از شهادت سردار سلیمانی را تعدیل نخواهد کرد، افزود: اساساً این امر نه در کنترل ایران و نه در کنترل هیچ کشور دیگری نیست بلکه یک خواسته مردمی در منطقه‌ای است که دهه‌ها از جانب آمریکا تحت ستم بوده و حالا تصمیم گرفته به این حضور ظالمانه پایان بدهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هشدار درباره برنامه جدید دولت آمریکا برای گروگان گرفتن زندگی و معیشت کشورهای منطقه با ابزار تحریم‌ها، تلاش برای اسقاط دولت‌ها و راه‌اندازی مجدد آشوب‌های مردمی که نشانه‌های جدی از آن وجود دارد مطلب مهم دیگری است که می‌خواهم بر آن تأکید کنم. دولت جدید آمریکا نباید به سنت شکست‌خورده دولت ‌ترامپ در زمینه مداخله امنیتی در سیاست داخلی کشورهای منطقه ادامه بدهد. ما اجازه نخواهیم داد زندگی مردم منطقه توسط آمریکا گروگان گرفته شده و به ابزار فشار برای تغییر سیاست‌های مستقلانه تبدیل شود.
ایران و روسیه
 به همکاری‌های ۲۰ و ۵۰ ساله می‌اندیشند
رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین و آخرین روز سفر خود به روسیه در گفت‌و‌گو با شبکه روسیه ۲۴ با رضایت‌بخش توصیف کردن همکارهای تهران و مسکو در حوزه‌های امنیتی و سیاسی، سطح تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور نیز مناسب و هدف ما از این سفر ارتقای سطح رابطه موجود به سطح راهبردی است.
قالیباف با بیان اینکه در این مرحله حساس از نظم جهانی، همکاری ایران و روسیه در سطوح راهبردی باعث ارتقای جایگاه هر دو کشور خواهد بود افزود: همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه از تحولات سوریه آغاز شده است که منجر حذف ‌تروریسم از این منطقه شد و این همکاری‌ها در دیگر حوزه‌ها قابلیت توسعه دارد.
وی تأکید کرد: لازمه این همکاری‌ها توسعه روابط دوجانبه در همه سطوح است که پارلمان‌های دو کشور می‌توانند نقش موثری در آن بازی کنند. ما به افق همکاری 20 ساله و 50 ساله می‌اندیشیم. ایران و روسیه می‌توانند در حوزه‌های مختلف تکمیل‌کننده یکدیگر باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین  شامگاه سه‌شنبه (۲۱ بهمن‌ماه) پس از سفری سه روزه با بدرقه رئیس کمیسیون روابط خارجی دومای روسیه، مسکو پایتخت روسیه را به مقصد تهران‌ ترک کرد.