پیوند ملت های ایران و عراق ناگسستنی است

رئیس قوه قضائیه عصر دوشنبه بنا به دعوت «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق در صدر یک هیأت بلندپایه قضایی به بغداد سفر کرد و در طول چند روز اقامت خود، هم بر پیگیری مجدانه پرونده شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی تأکید کرد و هم بر سر عفو و بخشش تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی و عراقی در زندان‌های دو کشور با مقامات عراقی به توافق رسید.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به بغداد در یادمان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه این شهر حاضر شد و طی سخنانی در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه شهادت این دو سردار بزرگ اسلام هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند، گفت: این دو قهرمان و همراهان ایشان، قهرمان مبارزه با تروریسم و دو قهرمان امنیت ساز برای عراق و ایران و منطقه بودند و امنیت را به منطقه هدیه کردند و کسانی‌ که آنها را به‌ شهادت رساندند کسانی هستند که نمی‌خواهند مردم ایران و عراق در امنیت زندگی کنند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نخستین دیدار خود در این سفر در گفت‌و‌گوی دو جانبه‌ای که با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق داشت، به موضوع زندانیان اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم زندانی‌ها را به ایران منتقل کنیم هم زحمت دستگاه قضایی عراق کم می‌شود و هم دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده‌های این زندانیان برطرف می‌شود. رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع قاچاق مواد مخدر هم ورود کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در صف اول مبارزه با مواد مخدر در جهان قرار دارد.
به‌ گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی بار‌ها به خاطر جدیت در مبارزه با مواد مخدر تشویق شده است و ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در این عرصه جدی بوده‌ایم. رئیس قوه قضائیه همچنین با تقدیر از عزم و اراده و جدیت دستگاه قضایی عراق برای مقابله با مواد مخدر گفت: مبارزه با مواد مخدر جدیت در حوزه انتظامی و قضایی را می‌طلبد، ولی باید بین کسانی که قاچاق مواد مخدر می‌کنند و کسانی که معتاد هستند تفاوت قائل شد. وی بر همین اساس پیشنهاد داد که تعداد اندکی که به‌دلیل ورود غیرقانونی و همچنین حمل مواد مخدر برای مصارف شخصی در عراق بازداشت شده‌اند مورد عفو قرار گرفته و به جمهوری اسلامی برگردند.


آیت‌الله رئیسی همچنین به تعدادی از زندانیان عراقی در ایران اشاره و برای بازگرداندن آنها به عراق اعلام آمادگی کرد. رئیس دستگاه قضایی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش از رئیس شورای عالی و دستگاه قضایی عراق برای پیگیری حقوقی پرونده ترور فرماندهان مقاومت و صدور حکم جلب برای «ترامپ» رئیس‌ جمهوری سابق امریکا به‌عنوان آمر این ترور جنایتکارانه تقدیر کرد. او تأکید کرد که اگر امریکایی‌ها در این جنایت تعقیب نشوند جرأت پیدا خواهند کرد که نه تنها در عراق بلکه در کشور‌های مختلف جنایات مشابهی انجام دهند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از دیدار و گفت‌و‌گوی رسمی دو جانبه با رئیس شورای عالی قضایی عراق در یک کنفرانس خبری حضور یافت و تأکید کرد که در گفت‌و‌گوهای خود با فائق زیدان در تسهیل تردد زائران ایرانی و همچنین مبادلات تجاری و مسائل حقوقی مربوط به این موضوعات، تبادل نظر کرده است.
درخواست صدور عفو زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در مذاکرات رسمی هیأت‌های قضایی ایران و عراق که در محل شورای عالی قضایی عراق در بغداد برگزار شد، از موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو زندانیان عراقی واجد شرایط که در ایران محبوس هستند خبر داد. رئیس قوه قضائیه گفت: صدور عفو زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق از مسائل مهمی است که قانوناً در اختیار رئیس‌ جمهوری و نخست‌وزیر عراق قرار دارد و از درخواست‌های مورد تأکید ماست. رئیس قوه قضائیه همچنین گفت که در سفر به عراق، فهرست زندانیان عراقی واجد شرایط عفو را تهیه کرده است.
در این جلسه، قاضی ویژه پیگیری پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس هم به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای پیگیری این پرونده پرداخت و گفت: از نخستین روز ارتکاب این جنایت و هدف قرار دادن حاج قاسم سلیمانی و نایب رئیس حشدالشعبی در سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ۱۳۹۸) دستگاه قضایی موضوع را در دو حوزه مورد پیگیری قرار داد. پس‌ از پیگیری‌های قضایی و انجام فرآیندها، حکم جلب برای رئیس‌ جمهوری سابق امریکا برابر ماده ۴۰۶ قانون محاکمات عراق، از سوی دستگاه قضایی این کشور صادر شده است و به موازات رسیدگی به پرونده عاملان این جنایت، این موضوع در دستور کار قرار گرفت که چه کسانی در این زمینه همکاری داشته‌اند.
او اضافه کرد: ما پیگیر هستیم آیا کسانی بوده‌اند که مسیر حرکت و اقامت فرماندهان شهید مقاومت را افشا کردند یا خیر، اما هنوز در این رابطه نتوانسته‌ایم به نتیجه خاصی برسیم چرا که مسیر شهدا در سه کشور لبنان، سوریه و عراق بوده است. در این مورد نیازمند هماهنگی و همکاری طرف‌های لبنانی و سوری هستیم که کار‌ها توسط دستگاه اطلاعاتی عراق در حال پیگیری است.
پیوند ایران و عراق ناگسستنی است
رئیسی سپس عصر سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق حاضر شد و با بیان این که پیوند ایران و عراق ناگسستنی است تأکید کرد: کسانی که سودای اختلاف افکنی را بین ایران و عراق را در سرمی پرورانند آبروی خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند اما راه به جایی نخواهند برد.
دیدار با سران عشایر از دیگر مراسمی بود که در محل سفارت ایران در عراق انجام شد و رئیس قوه قضائیه از آنان به‌ عنوان ذخایر الهی یاد کرد و در بخشی از سخنانش با اشاره به نقش غربی‌ها در ایجاد داعش و تسلیح و تجهیز گروهک‌های تکفیری تأکید کرد: ما خوب می‌دانیم که دشمن، داعش و تکفیری‌ها را تربیت کرد تا امنیت و آسایش و زندگی را از ملت‌های مسلمان منطقه در سوریه و عراق و لبنان و ایران و دیگر بلاد اسلامی سلب کند و نگذارد مردم منطقه روی امنیت را ببینند و مسلمان زندگی کنند.
رئیس قوه قضائیه در پایان تأکید کرد که یقین داریم دست انتقام الهی از آستین امت اسلامی بیرون می‌آید و انتقام خون شهدای مقاومت و سرداران شهید مبارزه با تروریسم را از ظالمان و امریکای جنایتکار خواهد گرفت.
نخست‌وزیر عراق: عفو زندانیان ایرانی محبوس در عراق در دست بررسی است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر خود به عراق شامگاه سه‌شنبه با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد و انتخاب عراق به‌عنوان اولین مقصد سفر خارجی اش در دوران تصدی مسئولیت دستگاه قضا را نشانگر اهمیت روابط دو کشور دانست. وی در این دیدار با تقدیر از تصمیم عراق برای اخراج نیرو‌های امریکایی از این کشور، زمان‌بندی برای اجرای مصوبه پارلمان عراق را لازم دانست.
رئیس دستگاه قضا با تقدیر از مواضع دولت عراق در قبال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران هم تأکید کرد: تحریم‌ها هیچگاه ملت ایران را متوقف نکرده است و ما ان‌شاءالله این تحریم‌ها را خنثی خواهیم کرد. رئیس قوه قضائیه خطاب به الکاظمی گفت که لغو روادید، می‌تواند در تسهیل امر زیارت مؤثر باشد و انتظار ما این است که این کار با همت و تلاش شما صورت گیرد.
مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار گفت: عفو زندانیان ایرانی محبوس در عراق در دست بررسی است و با همکاری وزارتخانه‌های دادگستری دو کشور پیگیری می‌شود. الکاظمی همچنین به پیگیری پرونده ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی اشاره کرد و گفت: این موضوع همچنان در حال پیگیری است و برخی احکام قضایی در این خصوص صادر شده است. وی در پایان با تقدیر از استقبال گرم مقامات ایرانی در جریان سفرش به تهران، از آیت‌الله رئیسی خواست که مراتب سلام و ارادت و احترام او را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ نماید.