من به مذاکره افتخار می‌کنم

آرمان ملي: سالگرد 22 بهمن روز مناسبي بود تا رئيس‌جمهور که در پيروزي انقلاب اسلامي‌ داراي نقش بود، به تشريح وضعيت کنوني و آنچه بپردازد که در 7 سال حضورش در پاستور گذشت. او همچنين از برنامه‌هاي باقي‌مانده دولت تدبير و اميد هم سخت گفت. حسن روحاني صبح ديروز در سخنراني خود به مناسبت 22بهمن سالروز پيروزي انقلاب اسلامي‌که به‌صورت ويدئوکنفرانسي برگزار شد با طلب عفو از مردم ايران اظهار کرد: به مردم مي‌گويم که اگر توطئه خارجي‌ها، صهيونيست‌ها، تندروهاي آمريکا و ارتجاع منطقه و جنگ تحميلي اقتصادي نبود ما امروز شرايط خيلي بهتري را در ايران شاهد بوديم و به همه آرزوهاي خود دست يافته بوديم. اهم اظهارات حسن روحاني در ادامه آمده است:
آن روزي که شاهد باشيم 1+5 به تعهدات خود عمل کرده‌اند آماده‌ايم به تعهدات خود در برجام عمل کنيم. راه ديگري براي منطقه و دنيا وجود ندارد و مسير حتما مسير سياسي و توافق دنيا و ايران است.
دوران تحريم حداکثري و جنگ اقتصادي تمام شده است، جنگ ديگر نيست و همه فهميده‌اند که فشار حداکثري شکست خورده، اما براي پيروزي نهايي هنوز به صبر و مقاومت نياز داريم. من در مقابل ملت ايران به خاطر صبر و مقاومتشان در مقابل توطئه‌ها و ذهن آگاهشان در برابر رسانه‌هاي مخرب سر فرود مي‌آورم. سه سال است که مي‌خواهند ترامپ را تطهير کنند و توطئه او را به‌عنوان ناکارآمدي دولت نام ببرند اما ديديد چگونه در جهان رسوا شدند و خواهند شد.
در سال‌هاي گذشته شاهد دو جنگ بوده‌ايم؛ يکي جنگ تحميلي هشت‌ساله و در اين سال‌هاي اخير جنگ تحميلي اقتصادي. ما از سال 97 تا امروز سه سال است که در جنگ اقتصادي هستيم.


تنها دولتي که بعد از جنگ هشت‌ساله کار خود را با رکود تورمي ‌يعني تورم 40 درصد و رشد اقتصادي منفي 7.6 درصد آغاز کرد دولت تدبير و اميد بود. رشد اقتصادي ما در بعضي از سال‌ها دو رقمي ‌بود و در سال 95 بالاي 14 درصد بود که بالاترين رشد اقتصادي در جهان بوده و اين يکي از افتخارات بي‌نظير اين دولت بعد از انقلاب است.
با مذاکره دولت را آغاز نکرديم، اما من به مذاکره افتخار مي‌کنم. مذاکره چيز منفي نيست و از لوازم دولت و حکمراني دنياي امروز و نه تنها امروز که ارث پيامبر(ص) است که در مقاطع مختلف با دشمنان خود حرف زد، مذاکره کرد، پيمان بست و صلح کرد که نمونه‌اش صلح حديبيه است. ما به مذاکره به‌عنوان راه پيامبر (ص) و امام مجتبي(ع) افتخار مي‌کنيم اما آغاز راه ما مذاکره نبود. اولين مصوبه ما احياي درياچه اروميه بود؛ يعني از محيط زيست و سلامت مردم آغاز کرديم.
درست است که ما در پي تعامل سازنده و مذاکره با جهان بوديم اما قبل از مذاکره به دنبال مبارزه با فساد بوده‌ايم. تنها اين دولت بود که تمام بخش‌هاي بانک‌ها و موسسات اعتباري غيرمجاز را منحل کرد و البته بهاي سنگيني هم براي آن پرداخت. هم بهاي حيثيتي و آبرويي که همچنان عده‌اي عصباني هستند و هم 30هزار ميليارد تومان از بانک مرکزي صرف شد تا بتوانيم بدهي‌هاي مردم را از اين موسسات غيرمجاز به مردم پرداخت کنيم.
آنها که مي‌پرسند چرا به دولت راي داديم و راي ما چه تاثيري داشت اين آمارها را ببينند. اساس کار انتخاب مردم است و هر جا مردم انتخاب خوب داشتند ثمره آن را سال‌هاي بعد ديدند. از ماست که بر ماست. با انتخاب خوب آينده خوب و با انتخاب بد آينده بد خواهيم داشت.
از همه رسانه‌ها مي‌خواهم که خدايي ناکرده به تاريخ و مردم خيانت نکنند. ما از سال 97 وارد يک جنگ اقتصادي شديم و ديگر مقايسه اين سه سال و آن چهار سال و نيم با گذشته نادرست است. مقايسه دوران جنگ بايد با دوران جنگ صورت بگيرد.
خوشحالم که يکي از مسئولان بزرگ بهداشتي کشور فرزند خود را براي واکسيناسيون در اختيار گذاشت تا درباره واکسن به مردم اطمينان دهد و حرف‌هاي ناروايي را که در اين زمينه گفته مي‌شد بشکند. مردم بايد بدانند اگر چيزي به کشور وارد مي‌شود و يا اگر مذاکره اي صورت مي‌گيرد و پيماني بسته مي‌شود همه در چارچوب مصالح ملي است و کسي چيز ديگري نبايد در ذهن اش باشد. ان‌شاءا... ما در کرونا پيروز خواهيم بود و در سال آينده هم واکسن داخلي در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.
دولت در روزهاي پاياني خود با بزرگ‌ترين اقدامات کار خود را به پايان مي‌رساند. دولت در تلاش است که شاهد يک انتخابات شکوهمند در خرداد 1400 باشيم.
امام در سايه اين سرمايه معنوي ما را پيروز کرد و امروز هم از نظر اخلاقي و هم از نظر علمي‌ قدرتمند هستيم. مردم مي‌دانند که در اين دولت به بزرگ‌ترين قدرت پدافندي تبديل شديم. از سامانه S300 که وارد کرديم تا سامانه سوم خرداد و باور 373. ما امروز بزرگ‌ترين قدرت پدافندي، موشکي، راداري و دريايي هستيم و موشک کروز دريايي را از 300 کيلومتر به 1000 کيلومتر و کروز هواپايه را به 1500 کيلومتر رسانده‌ايم. اما همه اين قدرت‌ها بايد در کنار قدرت اصلي يعني سرمايه اجتماعي، فرهنگي و معنوي باشد و تا زماني که اين دو سرمايه را داريم ملت شکست نخواهد خورد و به پيروزي نهايي دست خواهيم يافت.