به خاطر کارهای صورت‌نگرفته ‌طلب عفو می‌کنم

رئيس‌جمهور در چهل‌و‌دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامي: به خاطر کارهای صورت‌نگرفته ‌طلب عفو می‌کنم شرق: راهپیمایی سراسری بزرگداشت 22 بهمن و چهل‌و‌دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی روز گذشته در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار شد. این راهپیمایی به‌دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا، فقط به‌صورت خودرویی و موتوری برگزار شده است؛ با‌این‌حال برخی نیز با پای پیاده و با ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در مراسم راهپیمایی 22 بهمن، تمثال امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید محسن فخری‌زاده را در دست داشتند. در حاشیه مراسم تهران، سامانه موشکی «سوم خرداد» که از مهم‌ترین سامانه‌های پدافندی است و دو موشک دزفول و ذوالفقار بصیر نیز در میدان آزادی به نمایش گذاشته شد. همچنین چندین چترباز با حضور در مراسم 22 بهمن، ضمن حرکت‌های نمایشی، پرچم ایران را به اهتزاز در‌‌‌آورند. در پایان نیز قطع‌نامه سراسری این راهپیمایی در ۹ بند قرائت شد.
رئیس‌جمهوری نیز بر‌خلاف سال‌های گذشته که در میدان آزادی تهران صحبت می‌کرد، این‌بار به‌صورت تلویزیونی به این سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه پایان شب ظلمانی و طلوع فجر صادق برای همه آگاهان مشهود است، گفت: ‌«مردم جهان در این روزها یک بدهکاری بزرگ به ملت ایران دارند. اگر ملت بزرگ ایران در برابر این مستبد کاخ سفید نایستاده بود و با صبر و مقاومت او را به شکست نکشانده بود و اگر تدبیر دولت منتخب مردم نبود و بعد از خروج ترامپ از برجام ما هم خارج می‌شدیم، پیروزی بدون زحمت و بدون هزینه برای ترامپ به دست می‌آمد. اگر ما هم بلافاصله از برجام خارج شده بودیم، همه تحریم‌ها برگشته بود و توطئه اسرائیل و آمریکا در صفحه تاریخ به ظهور و بروز خود رسیده بود. اما مقاومت مردم و تدبیر دولت باعث شد در این سه سال، ترامپ بارها نمدمال شود».
حسن روحانی با بیان اینکه ما امروز در برابر ملت ایران سرافرازیم که به تعامل سازنده، اعتدال و به وعده‌هایی که به مردم دادیم در چهار سال و نیم اول به خوبی عمل کردیم، افزود: «من هشت سال دولت تدبیر و امید را به سه بخش تقسیم می‌کنم؛ دوران ثبات، رشد و پیشرفت از سال ۹۲ تا سال ۹۶، دوران جنگ تحمیلی در طول سه سال از ۹۷ تا پایان ۹۹ و شش‌ماهه پایان دولت، دوران بازآفرینی».
او گفت: «ما در آن شرایط دولت را آغاز کردیم، نه با مذاکره. البته من به مذاکرات هم افتخار می‌کنم، مذاکره چیز منفی‌ای نیست، مذاکره جزء لوازم یک دولت و حکمرانی مدرن دنیای امروز و نه امروز که ارث پیامبر بزرگ اسلام است. پیامبر(ص) در مقاطع مختلف با دشمنان خود حرف زد و پیمان بست و صلح کرد که نمونه بارز آن صلح حدیبیه است. ما به مذاکره و پیمان با دشمنانمان به‌عنوان راهی که پیامبر و امام مجتبی‌(ع) به ما آموخته است، افتخار می‌کنیم».


به تاریخ خیانت نکنیم
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از همه رسانه‌ها می‌خواهم که خدای‌ناکرده به تاریخ و به مردم خیانت نکنیم و واقعیت‌ها را بگوییم، عنوان کرد: «ما از سال ۹۷ وارد یک جنگ شدیم. مقایسه این سه سال با آن چهار سال و با گذشته مقایسه نادرستی است. مقایسه دوران جنگ باید با دوران جنگ باشد».
روحانی با بیان اینکه تحریم، کرونا، فشار رسانه‌ای و جنگ روانی و تهدیدهای نظامی چهار تهدید بود که در چهار جبهه در یک سال گذشته ما را تهدید کرد، اما ملت مقاومت ایستاد، گفت: «ما به‌حمدالله از خطر بزرگ کرونا عبور کردیم، گرچه هنوز راه درازی در پیش داریم. در موج اول دوم و سوم به بهترین شکل توانستیم از این موج‌ها عبور کنیم».
او با بیان اینکه ما در جنگ کرونا پیروز نهایی خواهیم بود، افزود: «سال آینده واکسن‌های داخلی ما در بازار در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. من بسیار امیدوار هستم که پایان دولتم با مهار کامل این ویروس باشد. دوران تحریم حداکثری تمام شد، دوران جنگ اقتصادی تمام شد، جنگ دیگر نیست، فشار حداکثری همه فهمیده‌اند که شکست‌ خورده است، اما برای رسیدن به پیروزی نهایی هنوز نیاز به صبر و مقاومت است».
در برابر ملت ایران سر فرود می‌آورم
روحانی افزود: «من در برابر ملت بزرگ ایران به خاطر صبر آنها در برابر رنج سه‌ساله و به‌خاطر مقاومتشان در برابر انواع توطئه‌ها و به خاطر ذهن آگاه آنها در برابر رسانه‌های مخرب بیگانه، سر فرود می‌آورم. سه سال است که می‌خواهند ترامپ را تطهیر کنند و توطئه و جنایت ترامپ را به‌عنوان ناکارآمدی دولت نام ببرند. دیدیم که چگونه در جهان رسوا شدند و رسواتر خواهند شد».
رئیس‌جمهوری یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی توسط امام راحل را تأسیس جمهوریت در این کشور در کنار اسلامیت نظام توصیف کرد و گفت: «امام‌(ره) جمهوریت را تأسیس کرد و به ما یاد داد پای صندوق باید برویم. امام به ما یاد داد ۴۷ روز بعد از انقلاب پای صندوق آرا باشیم. امام‌(ره) به ما یاد داد در هر مسئله مهمی با انتخاب خود، سرنوشت خود را تعیین کنیم».
او با بیان اینکه امام‌(ره) تأسیس‌گر بود و ادامه‌دهنده این راه هم مقام معظم رهبری بود، افزود: «رهبر انقلاب اسلامی در همه انتخابات‌ها تأکید کردند که انتخاب منتخب بسیار مهم است، اما اهم، مشارکت مردم است. رهبری عین این کلمات را چند روز پیش که در محضرشان بودم، یک بار دیگر تکرار کردند. من که بارها از ایشان شنیده بودم و خود ایشان هم یادآوری کردند. از ۲۵ سال پیش که در این زمینه صحبت کرده بودیم، باز هم فرمودند، مشارکت اهم است و انتخاب درست مهم».
روحانی بیان کرد: «همه ما باید به فکر مشارکت حداکثری باشیم؛ یک انتخابات شکوهمند، سالم و رقابتی که همه احساس کنند در انتخابات حضور دارند. ما باز هم ۷۰ و چند درصد مشارکت را می‌خواهیم، ۷۳ و ۷۵ درصد و ان‌شاءالله بیشتر و چه اشکال دارد که مردم ما در ماه‌های پیش‌رو حماسه‌های جدیدی بیافرینند».
از  مردم طلب عفو   می‌کنم
رئیس‌جمهور گفت: «از مردم ایران در این ایام جشن ملی می‌خواهم اگر در طول این هفت سال و نیم در بخش‌هایی از اداره کشور آن‌چنان که شایسته ملت ایران بوده، کارهایی صورت نگرفته، طلب عفو ‌کنم و به مردم می‌گویم اگر توطئه خارجی آمریکا و ارتجاع منطقه و جنگ تحمیلی نبود، امروز کشور در شرایط بهتری بود».
او افزود: «امام خمینی(ره) در سایه سرمایه اجتماعی و معنوی انقلاب را پیروز کرد و رژیم گذشته تکیه‌اش بر قدرت‌های خارجی بود. امام به قدرت‌های خارجی اعتقاد نداشت، او تکیه‌اش بر مردم بود؛ یعنی اعتماد به مردم و با مردم و مردم با دولت و همه در کنار هم و این سرمایه بزرگی است که می‌تواند ما را پیروز کند».
روحانی گفت: «تمام سرمایه دشمن این است که با سخن‌های نادرست مردم را از دولت جدا کند. امام در این سایه، سرمایه معنوی ایمان و اخلاق ما را به پیروزی رساند. ما امروز از لحاظ اقتصادی، علمی و نظامی قدرتمند و توانمند هستیم و بزرگ‌ترین قدرت پدافند نظامی کشور در این دولت ایجاد شده است. همه این قدرت‌ها باید همراه با قدرت اصلی، یعنی سرمایه اجتماعی و معنوی باشد و بدانیم با این دو سرمایه امام ما را پیروز کرد و تا زمانی که این دو سرمایه را داریم، ملت ما پیروز خواهند بود».
او افزود: «روزی که شاهد باشیم ۱+۵ به تعهدات خود عمل کرده است، ما آماده‌ایم به تعهدات خود در برجام عمل کنیم. راه دیگری برای مردم و منطقه وجود ندارد. حتما مسیر سیاسی و راه توافق دنیا با ایران، گفت‌وگو خواهد بود و در این مسیر موفق خواهیم بود».