اصولگرايان بايد براي مذاكره با آمريكا آماده باشند

آرمــان ملي- ســجاد جــنــت‌آبــادي: حسن روحاني که در دولت دوم خود با راي بالاي مردم بر سرکار آمد فکر مي‌کرد که در 4 سال دوم رياست‌جمهوري خود از لحاظ مسائل اقتصادي ايران را به سطح بالايي خواهد رساند اما ظهور دونالد ترامپ در پاييز 1395 همه پازل روحاني براي 4 سال دوم رياست‌جمهوري خود را برهم زد و به‌تدريج سيلي از تحريم‌ها به سمت ايران سرازير شد. حال که با توجه به اتفاقات رخ‌داده طي چند سال اخير اعتماد جامعه نسبت به دولت و برخي عملکردها کاهش يافته به نظر مي‌رسد که مردم از اصلاح‌طلبان هم نااميد شده‌اند. اين در حالي است که برخي مطرح مي‌کنند در صورتي که دولت آينده از اصولگرايان باشد، آنها به‌راحتي حاضر هستند تا با دولت جديد آمريکا وارد مذاکره شوند. در همين راستا «آرمان ملي» با فرزانه ترکان عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي و فعال سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته است که مي‌خوانيد:
در صورتي که هريک از جريانات سياسي اصلاح‌طلــب يا اصولگرا به قدرت برسند رويکردشان در قبال سياست ‌بين‌الملل و مواجهه با آمريکا چگونه خواهد بود؟
اصلاح‌طلبان بايد براي توسعه ايران و توجه به آنچه مورد توجه مردم است براي تغيير فضاي سياسي جامعه تلاش کنند. اصلاح‌طلبان بايد براي توسعه و پيشرفت جامعه تلاش خود را کرده و بايد حفظ ارزش‌هاي موجود در کشور براي توسعه ايران تلاش کنند. در سال‌هاي گذشته اين مسائل اولويت جبهه اصولگرايان نبوده است و در حال حاضر هم نيست، مخصوصا اصولگرايان تندرو اولويتشان در جامعه را پافشاري بر يکسري مسائلي مي‌دانند که شايد امکان اجراي آنها دقيق وجود نداشته باشد. آنها توافقنامه برجام يا مقابله مستقيم با آمريکا و عدم ارتباطات بين‌المللي را جزو سياست‌هاي خود در جامعه مي‌دانند. اما ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري در اين مسائل بايد در نظر گرفته شود و من اعتقاد دارم که رهبري مصالح مردم را بسيار دقيق در نظر مي‌گيرند و نمي‌گذارند که براي منافع مردم مشکلي ايجاد شود. البته بايد بر اين موضع هم تاکيد کرد که در مذاکرات برجام کوچک‌ترين گفت‌وگويي بدون هماهنگي با مقام معظم رهبري انجام نشد و ايشان در تمام مراحل مذاکرات را هدايت مي‌کردند. اصولگرايان اين موضوع را مي‌پذيرند و حتي تاييد هم مي‌کنند اما وقتي به دولت آقاي روحاني يا اصلاح‌طلبان حمله و اين موضوع را کتمان مي‌کردند. خروج ترامپ از برجام باعث شد که برجام از بين برود و ايران هم هيچ تقصيري در اين مساله نداشته است، بنابراين اگر هر دولتي بر سر کار بيايد بدون اجازه مقام معظم رهبري نمي‌تواند وارد مذاکره شود و بايد تدابير ايشان را تماما در نظر بگيرند. اما اين دشمني‌هاي و رفتار تندي که براي ارتباط ايران با دنيا دارند فقط درخصوص اصلاح‌طلبان است. اصولگرايان اگر خودشان وارد مذاکره با آمريکا شوند در آن زمان از مواضع تند خود کوتاه مي‌آيند رفتار خود را تغيير مي‌دهند.
برخي مي‌گويند اکثر مسائل کشور ما به موضوع تحريم ربط دارد چقدر با اين مساله موافقيد؟


نکته مهمي‌ که به آن تاکيد دارم اين است که نبايد همه موضوعات را به برجام ربط بدهيم و کاسبان تحريم در کشور از شرايط سخت مردم سود و بهره مي‌برند. آنها وقتي در کشور شرايط سختي وجود دارد بيشتر از مردم سوءاستفاده مي‌کنند و اگر برجام يا موضوع FATF اجرايي نشود کشور را به بن‌بست خواهند رساند. اعتقاد دارم موضوع FATF ازسوي برخي در داخل کشور به حاشيه کشيده شده است. بحث عدم تصويب اين لايحه به علت عدم توجه تندروهاي داخلي نسبت به مسائل مهم کشور بوده است و اگر ما حداقل مي‌توانستيم با تصويب اين لايحه خودمان را در معاملات بين‌المللي دنيا نگه داريم، شرايط امروز کشور بسيار بهتر از گذشته بود. *اصولگرايان که خود امروز از مخالفان مذاکره دولت روحاني هستند درصورتي‌که به رياست‌جمهوري برسند چگونه مي‌خواهند حرف از مذاکره بزنند يا به مذاکره بپردازند؟ آنها احتمالا به‌راحتي مذاکره خواهند کرد، اما وقتي که دولت آقاي روحاني يا اصلاح‌طلبان با مذاکره مي‌کنند، اين دولت را خيانتکار و مخالف مواضع ملي مي‌دانند. اصولگرايان به اين موضوع دقت نمي‌کنند مردم متوجه رفتارهاي متناقض آنها مي‌شوند که آنها مي‌خواهند هر موضوعي را به نفع خود به پايان ببرند، فقط به دنبال پيداکردن عناوين مختلف براي خود هستند.
بــرخي معتقدنــد آقــاي خاتــمي ‌بايد شخصا براي انتخابات کانديدا شوند وگرنــه مردم از تکرار مي‌کنم‌هاي ايشان حمايت نمي‌کنند. آيا امکان دارد با کانديدا شدن يک اصلاح‌طلــب واقعي در انتخابات رياست‌جمهوري مردم در انتخابات شرکت کنند؟
شــرط اصلي‌اي که اصلاح‌طلبــان بتــوانند براي انتخابات رياست‌جمهوري کانديدا شوند تصميمات دستگاه‌هاي نظارتي است که تجربه ثابت کرده، دستگاه‌هاي نظارتي روش خاص خود در انتخابات خواهد داشت و اين اتفاق براي انتخابات رياست‌جمهوري هم خواهد افتاد. بحث دوم هم اين است که بر فرض محال اگر تاييد صلاحيت‌ها را آسان‌تر بگيرند و کانديداهاي اصلاح‌طلبان هم تاييد صلاحيت شوند اما مردم اميد چنداني براي شرکت حداکثري در انتخابات ندارند.