جشنواره فجر می تواند نقطه آغاز حضور مردم در سالن های سینما باشد؟ لذت دوباره فیلم دیدن بر پرده نقره ای

گروه فرهنگ و هنر – دیگر کم‌کم لذت فیلم دیدن بر صفحه نقره‌ای سینماها دارد از یادمان می‌رود. یک سال است که سینماها یا تعطیل بوده‌اند یا آنقدر کم‌رونق بوده‌اند که با تعطیلی فرق چندانی نداشته‌اند. حالا همه ترجیح می‌دهند فیلم‌ها را در خانه‌هایشان ببینند تا خطر ابتلا به کرونا را به جان بخرند و به سینما بیایند، گرچه که حضور در سینما به مراتب امن‌تر از استفاده از مترو و اتوبوس‌های مملو از جمعیت است که جز ماسک‌ روی صورت‌ها تفاوتی با پیش از کرونا در مورد حجم انبوه مسافران ندارد. جشنواره فیلم فجر امیدی بود برای اینکه بشود دوباره اعتماد مردم را برای سینما رفتن بازسازی کرد اما آیا این اعتماد شکل گرفته است؟ آیا صاحبان فیلم‌ها حاضرند ریسک اکران فیزیکی را به جان بخرند تا سینماها جانی دوباره بگیرند؟
یک سال است که سالن‌های سینمای ایران به دلیل شیوع کرونا از رونق افتاده‌اند، گاهی با تعطیلی‌های چند ماهه و در بقیه اوقات با ترس مردم برای حضور در آن‌ها برای فیلم دیدن. اسفند ماه سال گذشته، زمانی که شیوع کرونا در کشور تایید شد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری تا اطلاع ثانوی تعلیق خواهند شد. اما این وقفه 4 ماه طول کشید تا سرانجام از اوایل تیرماه با اجازه ستاد کلی مبارزه با کرونا سینماها توانستند با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و با نیمی از ظرفیت، کارشان را از سر بگیرند. در این مدت برای آنکه کمی از ضررهای این تعطیلی جبران شود، اکران آنلاین در دستور کار قرار گرفت. همین موضوع باعث شد که مخاطبان، فیلم‌ها را با خیالی آسوده در خانه تماشا کنند و کم‌کم سالن‌های سینما روزهای خالی از تماشاچی را به عنوان یک واقعیت بپذیرد. در این میان گرچه اندک افرادی هنوز به سینما می‌رفتند اما تعطیلی چند باره سینماها باعث شد که امیدها برای دیدن رونق سینماها ناامید شود. روزها گذشت تا به ایام جشنواره فیلم فجر رسیدیم. گرچه برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر امسال هم تا کمی پیش از برگزاری در هاله‌ای از ابهام بود اما با تصمیم وزارت ارشاد و اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا این رویداد هنری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت محدود در برخی سینماهای کشور برگزار شد. همین موضوع سبب شد تا بارقه‌هایی از امید برای زنده شدن سینماها روشن شود.
بیستم بهمن در حالی که جشنواره فیلم فجر روزهای پایانی خود را می‌گذراند. مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش، درباره ادامه فعالیت سینماها پس از این رویداد گفت: با توجه به شرایطی که برای اکران فیلم‌ها در زمان جشنواره‌ فجر وجود داشت، ما نیز این روند را از این پس ادامه می‌دهیم و دو فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و «آنجا هم باران می بارد» به کارگردانی نادر طریقت از ۲۳ بهمن‌ماه اکران می‌شوند.
او افزود: همچنین فیلم «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد از ۲۹ بهمن و فیلم «آن شب » کورش آهاری از ۶ اسفند ماه روانه اکران خواهد شد.


شایسته اضافه کرد: سینماها همچنان بر رعایت پروتکل ها تاکید دارند و تمهیداتی که برای تضمین فروش سینماها در نظر گرفته شده بود تا آخر اسفندماه همچنان برقرار است.
در همین راستا، اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران همزمان باپایان جشنواره ملی فیلم فجر اطلاعیه‌ای را در همین زمینه منتشر کرد. در این بیانیه آمد: «با گرامی‌داشت فجر انقلاب اسلامی، برگزاری جشنواره فیلم فجر با همدلی و همفکری تولیدکنندگان آثار سینمایی و برگزارکنندگان جشنواره، همراه با همیاری مخاطبان فهیم و دوستداران سینما تجربه‌ای تازه و ارزنده برای سینمای ایران به ارمغان آورد و ثابت کرد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سالن‌های سینما محل امنی برای مخاطبان سینما است.
اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران ضمن سپاس از برگزارکنندگان جشنواره، مسئولان اجرایی و ناظران بر اجرا، از مردم و مخاطبان دوستدار سینما که به این رویداد مهم فرهنگی رونق بخشیدند قدردانی می‌کند و بر این باور است با اختتامیه جشنواره و فعالیت دوباره اکران فیلم در سینما، با همکاری و همیاری دست‌اندرکاران سینما و مخاطبان فهیم آن، رونق نمایش فیلم بار دیگر به سینما باز خواهد گشت».
تورج منصوری، تهیه‌کننده فیلم «لاله»، که یکی از فیلم‌هایی است که مجوز اکران را دریافت کرده است، درباره اکران آن در سینماها گفته است: باید گفت این فیلم اگر نمایش داده نشود باید چه کار کرد؟ فکر می‌کنم صاحبان فیلم سینمایی «لاله» این حق را دارند تا فیلمشان را روی پرده سینما ببینند و بازخورد مخاطب را داشته باشند. مطمئن هستم که اگر این فیلم در یک شرایط نرمال اکران می‌شد از فروش بسیار خوبی برخوردار می‌شد و شاید می‌توانست رکوردی را در فروش برای خود ثبت کند.
او ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی نمی‌دانم که قرار است چه اتفاقی برای «لاله» رخ می‌دهد و چه جور اکرانی دارد، واقعیت این است که نمی‌دانم نتیجه این اکران چه خواهد شد و نمی‌دانم اگر این فیلم اکران نشود تا چه زمانی باید منتظر ماند تا شرایط مناسبی برای اکران فراهم شود.
این تهیه‌کننده توضیح داد: زمانی که شرایط عادی شود باز هم زمان می‌برد تا مردم آرام آرام به روال عادی خود بازگردند و دوباره از سینما رفتن استقبال کنند، در چنین شرایطی باید فکر کرد که فیلم «لاله» تا چه زمانی می‌تواند طراوت امروز خود را برای مخاطب داشته باشد؟ این پرسشی است که من هیچ جوابی برای آن ندارم.
منصوری گفت: در حوزه تصمیم‌گیری برای زمان اکران «لاله» نقشی نداشتم، به این دلیل که این حق سرمایه‌گذاران فیلم است که به سرمایه خود فکر کنند، این حق کارگردان فیلم است که بیش از ۱۰ سال از زمان خود را روی این پروژه گذاشته است. بی‌شک صاحبان فیلم «لاله» تصمیم اکران را با فکر گرفته‌اند و امیدوارم به آن نتیجه ذهنی که همه این دوستان انتظار دارند از اکران «لاله» برسند.
اما آیا مردم برای دیدن فیلم‌ها به سینماها می‌روند؟ آیا سینماها در جای جای کشور فعالیت‌شان را از سر می‌گیرند؟ سید امیر مصباح، معاون هنری ارشاد اسلامی گیلان، درباره وضعیت ادامه فعالیت سینماهای گیلان پس از جشنواره فیلم فجر گفته است: با توجه به تداوم شرایط ناشی از کرونا، فعالیت سینماها تعطیل شده است و لذا سعی کردیم با اکران فیلم های جشنواره فجر قدمی کوچک برای فعالان این حوزه برداریم.
او با بیان اینکه در سال جاری شاهد بازگشایی چند مرحله ای سینماها بودیم، خاطرنشان کرد: او استقبال مردم از سینما به خاطر کرونا کاهش یافته و تهیه کنندگان نیز با توجه به سرمایه گذاری انجام شده برای تولید فیلم ها، تمایلی به اکران در این شرایط ندارند؛ البته برخی از سینماهای استان فیلم های گذشته را اکران کردند.
معاون هنری ارشاد اسلامی گیلان، از مردم خواست با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به پایان کرونا کمک کنند و گفت: امیدواریم تهیه کنندگان نیز فضا را برای اکران فیلم های خود امن ببینند و در نهایت شاهد روشن شدن چراغ سینماها باشیم.
همچنین علی سرتیپی، مدیرعامل دفتر پخش فیلمیران، درباره اینکه با توجه به شکسته شدن سد حضور مخاطب در سینماها همزمان با جشنواره فجر، آیا امیدوار است که این روند با استقبال بیشتر از سوی مردم در اکران عمومی ادامه پیدا کند؟ پاسخ داد: فکر می‌کنم با توجه به فیلم‌ها مردم استقبال خوبی داشته باشند، اما یکی از مشکلات بزرگ ما ساعت عبور و مرور است و اگر منع رفت و آمد تا قبل از ساعت 21 برداشته می‌شد اتفاق‌های بهتری می‌توانست بیفتد و آن وقت بدون کمک ارشاد هم می‌توانستیم جلو برویم، اما از آنجا که با توجه به محدودیت ساعت، سانس‌های کمتری هم خواهیم داشت قطعاً لازم است ارشاد در اکران عمومی فیلم‌ها کمک کند.
به هر حال بار دیگر سینماها فعالیت‌شان را از سر گرفتند و باید امیدوار بود که این فعالیت نقطه احیای دوباره سالن‌های سینما باشد چون در غیر این صورت ممکن است کم‌کم شاهد بسته شدن سالن‌های سینما برای همیشه باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
جشنواره فجر می تواند نقطه آغاز حضور مردم در سالن های سینما باشد؟ لذت دوباره فیلم دیدن بر پرده نقره ای محمدعلی وکیلی واکسن ایرانی نقطه کانونی قدرت ایرانی «ابتکار» انتظارات جامعه کارگری برای تعیین حقوق سال 1400 را بررسی کرد دستمزدهای خرد ، هزینه های کلان سرانجام بحث‌های مربوط به توافق هسته‌ای چه خواهد شد؟ برجام کلید واژه مهم در دیپلماسی جهانی عوارض خفیف در تزریق‌کنندگان واکسن اسپوتنیک نایب رئیس اتحادیه سکه و جواهر تهران تشریح کرد عوامل صعودی شدن قیمت سکه و طلا در بازار رئیس قوه قضاییه در نشست خبری: پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی باید همواره در دستور کار باشد محمود احمدی‌نژاد نگران مصالح مردم است؟ علیه فراموشی ظریف: ایران هیچ امتیازی نمی‌دهد محمد باقر قالیباف: مجلس شورای اسلامی از تقویت روابط راهبردی بین ایران و چین حمایت می‌کند حمله ارتش یمن به پایگاه ملک خالد عربستان با استفاده از موشکی جدید علم‌الهدی: تحریم‌ها بیشتر از اینکه بر ما اثر منفی داشته باشد، برای خود آمریکا خسارت‌بار بود سرلشکر سلامی: ‌ دشمنان ‌از قدرت آتش سپاه عبرت بگیرند