برداشت 8کیلو زعفران از نیم هکتار زمین!


در سال‌های گذشته زعفران تنها با نام استان خراسان شناخته می‌شد اما حسین خانزاده، کشاورز نمونه‌ روستای علی‌آباد از توابع بخش مشگین‌شرقی شهرستان مشکین‌شهر است که از اواخر سال ۱۳۹۴ اقدام به کشت زعفران کرده و در سال‌های ۹۶ الی ۹۸ به‌عنوان کشاورز برتر در حوزه کاشت و برداشت این محصول انتخاب شده است.  
این کشاورز مشکین‌شهری از مجموع نیم هکتار زمین توانسته حدود هشت کیلوگرم زعفران برداشت کند و این در صورتی است که کارشناسان ترویج کشاورزی اداره جهاد کشاورزی بر این باور هستند که در ازای کاشت نیم هکتار زمین کشاورزی برای زعفران به‌طور استاندارد سه کیلوگرم و برای یک هکتار شش کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود.
خانزاده؛ کشاورز مشکین‌شهری درباره ثمره دستیابی به چنین موفقیتی گفت: با توجه به سال پُربار در چینش و تمیز کردن مزرعه زعفران روزانه ۷۰ نفر کارگر از مهرماه مشغول کار بودند که در دهه اول آبان این فعالیت به اوج خود رسید. اگر امکانات و ماشین‌آلات مدرنیزه و مکانیزه تولید شود قطعا در منطقه علاقه‌مندی به این صنعت بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به انگیزه کشت زعفران در شهرستان مشکین‌شهر اذعان کرد: این شغل علاوه بر ایجاد اشتغال و کارآفرینی در منطقه زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی را نیز فراهم می‌کند.


این کشاورز مشکین‌شهری گفت: در تدارک دریافت مجوز صادرات این محصول هستیم و اگر این موضوع حل شود دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود و با بسته‌بندی‌های بهداشتی می‌توان این محصول استراتژیک را به بازار عرضه و از خروج خام و بدون بسته‌بندی آن جلوگیری کرد.
خانزاده تصریح کرد: علی‌رغم تلاش زیاد در بحث فروش عمده این محصول، متاسفانه عدم حمایت دولت، کشاورزان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.
همچنین مهندس اصغری؛ کارشناس گل و گیاه جهاد کشاورزی شهرستان مشکین‌شهر در این زمینه گفت: کشت زعفران از ابتدای سال ۹۲ در شهرستان مشکین‌شهر در بخش ارشق در قطعات کوچک شروع شده و الان این سطح کشت در شهرستان به سه هکتار رسیده است.
گفتنی است، بیش از ۹۰ درصد از تولید زعفران در بازارهای جهانی متعلق به ایران است به‌طوری‌که سالانه ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شود.