تاریخ ۲۸ خرداد برای برگزاری ۴ انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراها و دو میان‌دوره‌ای قطعی است

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: به این جمع‌بندی رسیدیم که به صورت میانگین و سرجمع به میزان ۱۰ درصد افزایش شعب داشته باشیم؛ بنابراین ما در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، قریب به ۷۰ هزار شعبه خواهیم داشت. این برنامه‌ای است که وزارت کشور دارد و با شورای نگهبان نیز در این زمینه صحبت‌هایی شده و موافقت‌هایی گرفته شده است. با توجه به اینکه هیئت نظارت بر انتخابات، در انتخابات ریاست‌جمهوری و دو میان‌دوره‌ای، شورای نگهبان و در انتخابات شوراها، مجلس شورای اسلامی است، با هیئت مرکزی نظارت مجلس صحبت کردیم و این توافقات صورت گرفته است.
عرف افزود: در مجموع وقتی گفته می‌شود شعبه، هر دو صندوق ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا مدنظر است و در برخی حوزه‌ها مانند تهران ۴ صندوق ریاست‌جمهوری، شوراها، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی داریم. بحث‌های اجرایی و فنی زیادی داشتیم که با تمام این بحث‌ها به این برنامه رسیدیم.
وی در ادامه گفت: برخی از پیشنهادات از جمله افزایش روزهای انتخابات در قانون دیده نشده است که طبعاً آنها را کنار گذاشتیم. پیشنهاداتی در رابطه با برگزاری انتخابات به صورت پستی داشتیم که چنین روشی را نمی‌توانیم انجام دهیم و در قانون نیست یا پیشنهادی در مورد برگزاری اینترنتی انتخابات مطرح شد که در هیچ جای دنیا انتخابات را اینترنتی برگزار نمی‌کنند و اصلاً در آن فضا محرمانگی معنا ندارد.
رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: در نهایت به افزایش شعب و افزایش ساعات در روز رأی‌گیری رسیدیم. از آنجایی که در ۲۸ خرداد روز بلند است، تصمیم بر آن شد که اگر بتوانیم دو ساعت زودتر انتخابات را شروع کنیم و به عنوان مثال به جای ۸ صبح، ساعت ۶ صبح انتخابات را کلید بزنیم تا هرکسی که علاقه‌مند است بتواند زودتر در انتخابات شرکت کند. عرف خاطرنشان کرد: در حال طراحی دو نرم‌افزار و به اصطلاح اپلیکیشن هستیم که یکی مربوط به شعبه‌یابی و دیگری مربوط به ثبت‌نام است و بر روی پرتال وزارت کشور بارگذاری خواهد شد. ثبت‌نام این دوره انتخابات چه در ریاست‌جمهوری و چه در شوراهای شهر و روستا و دو میان‌دوره‌ای، به شکل غیرحضوری خواهد بود و افراد در منزل یا محل کار و هر جایی که هستند وارد می‌شوند و اطلاعات خود را ثبت می‌کنند.


وی تصریح کرد: در بحث شعبه‌یابی نیز این امکان را برای افرادی که قصد دارند رأی بدهند فراهم کردیم تا با ورود به اپلیکیشن شعبه‌یاب، متوجه شوند که کدام شعبه به منزلشان نزدیک است و بر اساس رنگ شعب به صورت آنلاین متوجه شلوغی، خلوتی و یا نیمه‌شلوغی شعبه‌ها شوند و شعبه مدنظر خود را انتخاب کنند.
رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: به لحاظ قانونی ما دیگر نمی‌توانیم تاریخ را تغییر دهیم زیرا ما زمان را به عنوان مثال برای سال بعد، از سال قبل که معمولاً دو زمان است، به شورای نگهبان اعلام می‌کنیم. شورای نگهبان یک روز را می‌پذیرد و اعلام می‌کند و سپس تقویم انتخابات تنظیم می‌شود؛ یعنی کل تقویم انتخابات میان‌دوره‌ای‌ها، ریاست‌جمهوری و شوراها بر اساس ۲۸ خرداد است و اگر زمان را تغییر دهیم، کل تقویم ما به هم می‌خورد. بر این اساس، آن چیزی که قطعی است ۲۸ خرداد است و ما باید خودمان را آماده کنیم که یک انتخابات پرشکوه برگزار شود.
عرف افزود: ما در ۱۲ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از مشارکت بین ۵۰ درصد تا ۸۵ درصد داشته‌ایم. یعنی کسی توقع ندارد ما بیش از ۸۵ درصد یا کمتر از ۵۰ درصد مشارکت داشته باشیم. تصور من این است که ما باید میانگین این درصدها را در نظر بگیریم. فضای کشور هنوز انتخاباتی نشده است اما روند این را نشان می‌دهد که میزان مشارکت بالای ۵۰ درصد باشد.
وی اظهار داشت: کره جنوبی توانست هم مشارکت قابل قبولی را محقق کند و هم شیوع بیماری را مدیریت کند؛ یعنی یک انتخابات پارلمانی که برگزار کرد، توانست با پروتکل‌ها و آموزش‌هایی که داده بود مشارکتی ۶۵ درصدی ایجاد کند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کره‌ای‌ها، بیماری کرونا بعد از انتخاباتشان اوج پیدا نکرد. ما معتقدیم این یک تجربه موفق است. ما تمام پروتکل‌های آنها را گرفتیم و ترجمه کردیم تا در دستور کار خود قرار دهیم.