صعود دسته‌جمعی بازار‌های مالی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در جریان مبادلات دیروز بازار سرمایه که اولین روز از تغییر دامنه نوسان بود نرخ سهام بین منفی‌٢ و مثبت ٦‌درصد بود بازار سبز پوش شد، به‌طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با بیش از ٤٥‌هزار واحد رشد در کانال یک میلیون و ٢٦٠ هزار واحد قرار گرفت، ارزش مبادلات این روز نیز بیش از ١٦‌هزار میلیارد تومان بود و ارزش کل بازار مذکور بیش از ٥هزار‌هزار میلیارد تومان بر آورد شد.
شاخص کل فرابورس نیز با ٣٣٤ واحدی معادل ١/ ٩‌درصد رشد کرد و ارزش مبادلات روز گذشته این بازار بیش از ٨‌هزار میلیارد تومان و ارزش کل این بازار نزدیک ٢هزارهزار میلیارد تومان بود، بدین ترتیب مجموع ارزش مبادلات روزانه بورس و فرابورس حدود ٢٥‌هزار میلیارد تومان بود. همچنین شاهد رشد نرخ دلار به کانال ٢٦‌هزار تومان و سکه نیز به مرز ١٢‌میلیون تومان بودیم. فروکش کردن انتظارات در مورد رفع تحریم‌ها و تقویت انتظارات تورمی و همچنین ساری شدن آثار حجم نقدینگی ٣هزارو ۲۰۰‌هزار میلیارد تومانی در اقتصاد در رشد بازار‌های مالی مؤثر است.
دامنه نامتقارن و آینده بازار
دیروز، اما روز خاصی برای بازار سرمایه ایران بود؛ چراکه بر اساس تصمیم شورای عالی بورس از روزشنبه تا اطلاع ثانوی، دامنه نوسان قیمت در تمامی نماد‌های معاملاتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به صورت نامتقارن از منفی و مثبت ۵‌درصد به مثبت ۶ و منفی ۲‌درصد تغییر می‌یابد. این در حالی است که دامنه نوسان در انواع اوراق با درآمد ثابت، اختیار معامله، اختیار فروش تبعی، آتی، آتی سبد سهام و اوراق تسهیلات مسکن بدون تغییر خواهد ماند.


در عین حال، بر اساس شنیده‌ها، قرار است دامنه نوسان در بازار سرمایه تا حدود یک‌ماه آینده به صورت جدید باقی بماند و این در حالی است که پیش از این، زمزمه‌هایی برای حذف دامنه نوسان در آینده نزدیک در بازار سرمایه ایران به گوش می‌رسید.
بورس تهران در دو سال اخیر تغییرات زیادی را از سر گذرانده و در حالی که ضریب نفوذ بورس در جامعه ایرانی به شدت بالا رفته (یکی از بالاترین‌ها در سطح جهان)، پیش بینی می‌شود حذف دامنه نوسان و تغییر الگوی تأمین مالی از نظام بانکی به سمت بازار سرمایه می‌تواند آینده بسیار روشنی را برای فعالان این حوزه رقم بزند.
رکورد زنی طلا و ارز در بازار
همچنین روز گذشته قیمت طلا و ارز نیز رکورد زد. قیمت طلا و سکه طرح جدید در روزگذشته نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شد، سکه بعد از مدت‌ها بار دیگر وارد کانال ۱۲‌میلیونی شده است، فعالان بازار از افزایش تقاضا برای خرید سکه خبر می‌دهند و این موضوع هم یکی از دلایل افزایش قیمت سکه است. هرچند از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است، اما قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبر‌های سیاسی است.
روز گذشته اونس جهانی طلا هزارو ۸۲۵ دلار قیمت خورد و در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۱۷۹‌هزار تومان، قیمت دلار ۲۶‌هزار و ۱۰۰‌تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲‌میلیون‌و ۸۰‌هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به فروش رسید.
در بازار سبزه‌میدان نیز، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار‌تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان و سکه یک گرمی ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان معامله شد.
یورش قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومان
همچنین در بازار ارز، قیمت دلار ۲۶‌هزار و ۱۰۰‌تومان، قیمت یورو ۳۱‌هزار و ۶۰۰‌تومان و درهم امارات ۷‌هزار و ۱۸۰‌تومان اعلام شده‌است.
در صرافی‌های بانکی نیز قیمت دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴‌هزار و ۹۸۰‌تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۴‌هزار و ۴۸۰‌تومان تعیین شده‌است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۰‌هزار و ۲۷۰‌تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹‌هزار و ۷۷۰‌تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
از نگاه تحلیلگران فنی، رفتار بازار در بهمن‌سال جاری نشان می‌دهد که تقاضا به بازار بازگشته است، با این حال، برخی از فعالان بازار عنوان می‌کنند، قیمت دلار در ۲۰‌روز اخیر نزدیک ۲۰‌درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌است و پس از چنین رشدی، نیاز به یک اصلاح قیمت دارد. یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان می‌کرد، در صورتی که قیمت بدون اصلاح رفتار افزایشی را ادامه دهد، ریزش دوباره‌ای را پیش رو خواهد داشت.
تعطیلات چینی و کاهش تقاضای حواله‌ای
یکی از عواملی که موجب می‌شود، معامله‌گران نسبت به روند افزایشی قیمت دلار در هفته جاری تردید کنند، تعطیلات سال نوی چینی است. تعطیلات چینی از روز جمعه آغاز شده است و تا انتهای هفته جاری ادامه دارد. از آنجا که چین اصلی‌ترین شریک تجاری ایران است، از نگاه برخی فعالان، تعطیلی آن کشور منجر به کاهش تقاضا‌های تجاری و ارزی خواهد شد. آن‌ها باور دارند، یکی از عواملی که موجب شد قیمت دلار در روز‌های انتهایی هفته گذشته رشد سنگینی را تجربه کند، همین تعطیلات چینی بود که مقداری تقاضا‌های تجاری را به جلو انداخت.