پرسه ویروس انگلیسی در میان مردم

پيمان نامدار، رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان قزوين، روز جمعه خبر داده که يک مرد 48 ساله اهل آبيک بر اثر ابتلا به گونه جهش‌يافته کرونا، جان باخته است. اما روز گذشته نيز وزير بهداشت اعلام کرد که خانم 71 ساله‌اي بوده و افزود: مورد ديگر در هشتگرد استان قزوين بود در اين بين روز گذشته نيز همچنين اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، نايب‌رئيس مجلس و عضو ستاد مقابله با کرونا، گفت که نمونه‌هايي از ويروس ثبت‌شده در بريتانيا و آفريقاي جنوبي ديده ‌شده است.
ويروس به مسابقات آفرود نمي‌رسد!
همزمان با اعلام خبر شناسايي فرد مبتلا به کروناي انگليسي در استان، خبر برگزاري مسابقه آفرود سواري 9 استان به ميزباني قزوين و در آبيک قزوين نيز منتشر شد که تاريخ برگزاري اين مسابقه 24 بهمن ماه اعلام شده بود. برگزاري اين مسابقه به مسئولان وزارت بهداشت اعلام شد و درخواست توقف اين مسابقه با توجه به حجم شرکت کنندگان و استان‌هايي که به آن تردد خواهند داشت و تماشاگران آن که از هر نقطه کشور مي‌توانند راهي شده باشند مطرح شد ولي خبرنگاران استاني اعلام کردند که اين مسابقه برگزار شد. ايرج حريرچي، معاون کل وزير بهداشت در خصوص علت برگزاري اين مسابقه در چند کيلومتري شهري که درگير کروناي انگليسي شده است گفت: وزارت بهداشت دقيقا مي‌داند که در چه نقطه‌اي از استان کروناي انگليسي وجود دارد. آفرود سواري در قزوين هيچ ارتباطي با ويروس انگليسي قزوين ندارد. قزوين يک ميليون و دويست هزار نفر جمعيت دارد، فرد مبتلا شده و متاسفانه فوت شده از کرونا انگليسي از طبقه اجتماعي نبوده که به مسابقه آفرود سواري مربوط باشد و ده ها کيلومتر با منطقه برگزاري آفرود فاصله مکاني داشته است.
طغيان کروناي جديد


دکتر حميد سوري اپيدميولوژيست نيز درباره تفاوت‌هاي ويروس جهش يافته انگليسي با واريانت قبلي ويروس کرونا گفته است: «اين بيماري علامت متفاوتي با ويروس قبلي ندارد. ويروس جهش يافته همان ويروس قبلي است و به لحاظ شدت ابتلا تفاوت معناداري نيز در آن ديده نمي‌شود تنها سرعت انتشار اين واريانت ويروس نگران کننده است بنابراين اولين کاري که به لحاظ کنترل اپيدمي بايد انجام گيرد تشکيل گروه‌هاي پاسخ سريع است تا مراقبت فعال انجام گيرد به اين معنا که بايد ترددها کنترل شود و اگر لازم باشد ارتباط سلبي در آن منطقه صورت بگيرد. دومين نکته اين است با توجه به اينکه در چنين شرايطي احتمال ابتلا بالا مي‌رود تمهيدات مراقبتي توسط مردم بايد تشديد شود، يعني اگر در منطقه‌اي چنين موردي گزارش شود احتمال اينکه در تعاملات اجتماعي، مراکز خريد و سفر شانس ابتلا بالاتر رود بسيار زياد است و بايد با احتياط و دقت رفتار کرد. وي در ادامه به مردم توصيه کرد: از افرادي که به تازگي از بريتانيا برگشته‌اند مواجهه مستقيم و غيرمستقيم نداشته باشند و به محض مشاهده چنين افرادي مورد را به مسئولان بهداشتي مرتبط در محل زندگي شان اطلاع دهند. اين استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با بيان اينکه ما معيارهاي اوليه کنترل اپيدمي را به همه استان‌ها ابلاغ کرده‌ايم، افزود: يکي از خطرات بالقوه که اقدامات فعلي و کنترلي ما را تهديد مي‌کند اين است که کانون آلودگي در جغرافياي زماني محدودي حالت طغيان پيدا مي‌کند و همين کانون‌هاي آلودگي زحمات انجام شده براي کاهش آمار را به هدر مي‌دهند. بنابراين لازم است به اين اتفاقات محلي رخ داده حساس باشيم. براي همين ما به دانشگاه‌هاي علوم پزشکي ابلاغ کرده‌ايم به محض اينکه موردي از طغيان در جايي ديده شود تيم‌هاي واکنش سريع عوامل موثر طغيان و اقدامات لازم را ارزيابي و تحليل کنند.»
افزايش شهرهاي قرمز از خوزستان
رنگ‌بندي جديد از شنبه 25 بهمن‌ماه در سراسر کشور اعمال شد و بنابر نقشه جديد رنگبندي 40 شهرستان در وضعيت نارنجي، 229 شهرستان ديگر در وضعيت زرد و 172 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، شهرستان‌هاي اهواز (به همراه هويزه و دشت آزادگان)، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون از استان خوزستان در وضعيت قرمز قرار دارند. سيماسادات لاري سخنگوي وزارت بهداشت مي‌گويد که کاهش رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در بين مردم، سبب شده تا اين هفت شهر در وضعيت قرمز کرونا قرار بگيرند. طبق آمار وزارت بهداشت و درمان نيز از روز جمعه (24 بهمن) تا شنبه (25 بهمن) 7هزار و 120 بيمار جديد کوويد19 در کشور شناسايي که 578 نفر از آنها بستري شدند. در همين مدت 74 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و 3720 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.