حضور حداکثری جریان‌های سیاسی با ۴ کاندیدا

آرمان ملي- حميد شجاعي: بسياري از کارشناسان و چهره‌هاي سياسي بر اين عقيده‌اند که مشارکت حداکثري از مولفه‌هاي قدرتي است که نظام همواره بدان افتخار کرده و تاريخچه برگزاري انتخابات‌هاي مختلف و درصد بالاي مشارکت‌کنندگان نيز همين امر را تاييد مي‌کند. با اين حال برخي روندها و عملکردهاي نه چندان موفق موجبات گلايه در جامعه را فراهم آورده است. چنانکه ديگر سخن از انتخابات و مشارکت در ميان مردم مثل سابق از اهميت خاصي برخوردار نيست و جامعه نگرشي خنثي به بحث انتخابات پيدا کرده است. با اين حال برخي معتقدند هنوز هم مي‌توان با برخي اقدامات رضايت جامعه را جلب کرد و با اجازه دادن به جريان‌هاي سياسي براي حضور فعال در انتخابات؛ 1400 پرشکوهي را رقم زد. حسين مرعشي سخنگوي حزب کارگزاران معتقد است: «اگر مساله رقابت در عرصه سياسي ايران جدي شود و شخصيت‌هاي معتبر وارد صحنه شوند، يقينا فضا مي‌تواند تغيير کند، در عين حال مي‌توان مردم را متقاعد و قانع کرد چراکه به‌هرحال مساله سرنوشت مردم ايران مهم است و بايد مسائل را حل و فصل کرد.»
انتخابات؛ مشارکت حداکثري
اين روزها هر جا که صحبت از انتخابات رياست‌جمهوري سال 1400 است بحث حضور و مشارکت مردم در انتخابات به‌عنوان پيش‌فرض قطعي اين مساله مطرح مي‌شود. به عبارت ديگر نمي‌توان از انتخابات گفت اما از مشارکت مردم صحبت نکرد. همين موضوع است که چند ماهي است بسياري از مسئولان را به صرافت انداخته که در اظهاراتشان همواره بر لزوم مشارکت حداکثري تاکيد کنند و مشارکت حداکثري را به سان پشتوانه نظام تلقي کنند. با اين حال بسياري براي تحليل اين فضا مولفه‌هاي ديگري را نيز در نظر مي‌گيرند. مولفه‌هاي تاثيرگذاري همچون نارضايتي مردم از شرايط موجود، برخي ناکارآمدي‌ها و رويکردهاي بسته درخصوص حضور تمام جريان‌هاي سياسي در انتخابات که هر کدام در جاي خود تاثير مشخصي بر مشارکت جامعه در انتخابات خواهد گذاشت. برخي معتقدند که انتخابات مجلس يازدهم در اسفند 98 را مي‌توان پيش‌نمايشي از نوع نگرش مردم به مقوله انتخابات با توجه به شرايط موجود در جامعه دانست و اگر شرايط به همين منوال باقي بماند و در حدفاصل 4 ماهه باقي مانده تا انتخابات 1400 تغيير محسوسي در شرايط جامعه را شاهد نباشيم، نمايش اصلي در 28 خرداد خواهد بود که مشارکتي به مراتب کمتر در انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم رقم خواهد خورد. آنچه مسلم است ايجاد ميزاني از رضايتمندي در جامعه است که نوع نگاه مردم به انتخابات را به‌عنوان محلي براي تغيير عوض کند از يک سو و اجازه حضور به همه جريانات سياسي با ظرفيت‌هاي حداکثري‌شان در انتخابات از سوي ديگر تا حدود زيادي مي‌تواند مشارکت بالاي مردم در انتخابات را رقم بزند. کافي است که عزم و اراده‌اي براي اين مهم در مسئولان و نهادهاي مسئول وجود داشته باشد تا شايد بازهم شاهد بازيابي اعتماد عمومي در جهت برگزاري انتخاباتي پرشور، رقابتي و مشارکتي باشيم.
اصلاح‌طلبان به وضع اصولگرايان دچار شده‌اند


يک فعال سياسي اصلاح‌طلب درخصوص شرايط جامعه و مشابهت آن با سال 92 اظهار داشت: هم مي‌توان اين بحث را مطرح کرد و هم مي‌توان گفت حتي وضعيت فعلي از 92 بدتر است. مشکلي که در 92 ما با آن مواجه نبوديم اين بود که سرمايه‌اي داشتيم و آن سرمايه، اعتمادي بود که مردم به شخصيتي مثل مرحوم آقاي هاشمي يا به‌طور عام به جناح اصلاح‎طلب داشتند. حسين‌مرعشي گفت: اصولگرايان به دلايل مختلفي که در جاي خودش قابل بحث و بررسي است، تقريبا 3 دهه است که قادر نيستند اکثريت مردم را با خودشان همراه کنند يعني سخنانشان، نوع گفتار و ادبيات سياسي‌شان به گونه‌اي نبوده که بتواند اکثريت مردم را تحت تاثير قرار دهد. در مقابل اصلاح‌طلبان هم چند سال است که دچار اين وضعيت شده‌اند. وي افزود: اصلاح‌طلبان از 96 به اين سو دچار همان مشکلي شدند که اصولگرايان از قبل دچار آن بودند يعني اصلاح‌طلبان هم الان قادر نيستند مردم را بسيج کنند و اين خطر است. ببينيد چيزي که به عنوان خطر تلقي مي‌شود اين است که نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرايان ديگر قادر نيستند مردم را سمت خود جذب کنند. سخنگوي حزب کارگزاران افزود: حتي فراتر از بي‌اعتمادي مردم است، خطر کاملا در کمين کشور است و هر کسي که دلش براي ايران مي‌سوزد بايد در تغيير اين فضا نقش‌آفريني کند. وي ادامه داد: در واقع اصلاح‌طلبان دو مشکل دارند؛ يک مشکلشان اين است که همچنان در نظام نگاهي که به آنها مي‌شود، نگاهي نيست که نشان دهد نظام به آنها اعتماد دارد و ديگر اينکه مردم را هم نمي‌توانند بسيج کنند. مرعشي درخصوص راهکار اين موضوع اظهار کرد: از نظر بنده رهبري ورود کنند و چه جناح سياسي اصولگرا و چه جناح سياسي اصلاح‌طلب و به همه علامت دهند و تشويق کنند که وارد صحنه شوند اگر مساله رقابت در عرصه سياسي ايران جدي شود و شخصيت‌هاي معتبر وارد صحنه شوند، يقينا فضا مي‌تواند تغيير کند. در‌عين‌حال مي‌توان مردم را متقاعد و قانع کرد چراکه به‌هرحال مساله سرنوشت مردم ايران مهم است و بايد مسائل را حل و فصل کرد. وي افزود: نظام مي‌تواند از بين 4 جناح اصلاح‌طلبان، اصولگرايان، اعتداليون و انقلابيون چهار کانديدايي که براي نظام مطلوبيت حداکثري دارند مثلا بگويند در اصولگرايان آقاي علي لاريجاني، در اصلاح‌طلبان آقاي ظريف يا آقاي جهانگيري، در اعتداليون آقاي نوبخت و در جبهه انقلابيون و پايداري‌ها، آقاي رئيسي يا آقاي قاليباف، به‌هرحال 4 نفر مي‌شود يک سبد! در واقع مي‌توان به يک سبد، کار را علامت داد و بقيه‌اش را به عهده مردم و رقابت‌هاي سياسي بگذاريم. هر کدام از اينها که برنده شدند نظام برنده است چون از قبل تمهيد مقدمات صورت گرفته است. مرعشي درخصوص رياست احتمالي جبهه اصلاح‌طلبان ايران بيان کرد: به نظر من فضاي کلي حاکم بر اين نهاد جديد رياست آقاي نبوي است.