انفجار تانکر، مرز ایران و افغانستان را به آتش کشید

آرمان ملي: روز گذشته آتش‌سوزي گسترده در مرز ايران و افغانستان (در نزديکي تايباد ايران) رخ ‌داد و ويدئوها و تصاوير منتشر شده از آتش‌سوزي، انفجارها و دامنه گسترده آتش سوزي و فرار مردم براي دور شدن از محل را نشان مي‌دهد. ظاهرا و طبق ادعاي شاهدين، حدود ساعت يک ظهر روز گذشته به گزارش برخي از رسانه‌ها از محل حادثه، اين انفجار تبعاتي براي تاسيسات مرزي و گمرکي ايران نيز در پي داشته و با رسيدن آتش به داخل خاک ايران سبب انفجار برخي از مخازن آب و گاز شده است. يگان‌هايي از نيروي زميني ارتش مستقر در نوار مرزي و نيروي انتظامي ايران جهت امدادرساني و کنترل منطقه وارد عمل شده‌اند. ظاهرا يک خودروي حمل سوخت زماني‌که وارد خاک افغانستان مي‌شود از مردم و مقام‌هاي افغان درخواست کمک کرده بود که تانکرش نشتي دارد ولي کسي به کمک او نرفته تا اينکه انفجار رخ مي‌دهد. طبق ادعاي شاهدين «ابتدا يک تانکر گاز آتش گرفته که بعد از انفجار اين تانکر، ساير تانکرها نيز آتش گرفتند.» به نقل از رانندگان خودروهاي ترانزيت در مرز دوغارون، بيش از 500 دستگاه تانکر حامل سوخت گاز و تيل در آتش سوخته‌اند. يکي از تاجران ادعا کرده 25 تانکر مواد نفتي‌اش آتش گرفته و تاکنون خسارت فراواني ديده است.
آماده‌باش استان خراسان
وحيد قتالي، والي هرات در پيام ويدئويي از خسارات بزرگ مالي براثر آتش سوزي خبر داده و گفته که خودروهاي آتش‌نشاني ايران به نقطه صفر مرزي رسيده اند. او همچنين خواستار همکاري تاجران در حراست از اموال، دور کردن خودروها از محل و جلوگيري از سوءاستفاده احتمالي شد. در اين بين محسن نجات، مديرکل دفتر بحران در استانداري خراسان رضوي به ايرنا گفته که « در پي اين حادثه 20 دستگاه خودرو سبک و سنگين با تجهيزات کامل اطفاء حريق و نيروي آموزش ديده ، تعداد 21 دستگاه آمبولانس از اورژانس و جمعيت هلال احمر و 3 فروند بالگرد اورژانس و نيروي انتظامي براي کمک‌رساني در منطقه استقرار پيدا کرده‌‎اند.» وي همچنين افزود: «بيمارستان‌هاي خراسان‌رضوي براي پذيرش مجروحان حادثه گمرک اسلام قلعه اعلام آمادگي کردند.» مديرکل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي با اشاره به آماده‌باش بيمارستان‌هاي استان در خصوص کمک به مجروحان اين حادثه عنوان کرد: «در صورت نياز بيمارستان‌هاي مشهد، فريمان، تربت‌جام، تايباد و خواف آمادگي صد در صدي براي امدادرساني به مجروحان را خواهند داشت. درخواست داريم تا مردم از مراجعه به منطقه که باعث اخلال در روند امدادرساني مي‌شود، پرهيز نمايند.» همچنين هادي رمضاني، رئيس جمعيت هلال احمر شهرستان تايباد اعلام کرد: تمام نيروهاي نظامي و امدادي در تلاش هستند مرز دوغارون را تخليه کنند تا بتوانند آتش را مهار کنند.
گمرک اسلام قلعه تعطيل شد


گمرک اسلام قلعه-دوغارون نيز تعطيل شده و به گفته برشنا، شرکت ملي برق افغانستان، برق وارداتي ايران از هرات نيز قطع شده است. مسئولان بهداشت در هرات گفته‌اند که تاکنون 17 مجروح دچار سوختگي به مراکز درماني هرات منتقل شده‌اند. تا لحظه تنظيم اين گزارش وضعيت دو نفر آنان وخيم گزارش شده‌است. همچنين به گفته مديرکل گمرک دوغارون گفت: در پي انفجار در گمرک اسلام قلعه در مرز دوغارون تايباد اکنون تمامي مسيرها به سمت مرز مسدود شده است.