طرح شفافیت این هفته دوباره در دستور کار مجلس قرار می­‌گیرد

 دیروز مجلس شورای اسلامی پس از جلسه غیرعلنی در حالی کار خود را در صحن علنی آغاز کرد که ادامه بررسی طرح جهش تولید مسکن در دستور کار قرار داشت.
جلسه غیرعلنی مجلس دقایقی قبل از نشست علنی به ریاست «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه رئیس مجلس گزارشی از سفر خود به کشور روسیه به نمایندگان ارائه داد.
«ابوالفضل ابوترابی» نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با‌ اشاره به نشست غیرعلنی دیروز مجلس گفت: در این جلسه رئیس مجلس گزارشی از سفر خود به کشور روسیه به نمایندگان ارائه کرد. رئیس مجلس گفت که اصل سفر به روسیه به دعوت رئیس مجلس این کشور انجام شد و من به دعوت وی به این کشور سفر کردم.
وی افزود: در این جلسه آقای قالیباف عنوان کرد که رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که حتماً سفر به روسیه انجام شود و بنده به این سفر بروم.


ابوترابی خاطرنشان کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با‌ اشاره به انتشار برخی اخبار در فضای مجازی در مورد سفر وی به کشور روسیه گفت که عکس‌های منتشرشده در فضای مجازی مربوط به سفر من در دوره‌ای است که شهردار تهران بودم و به دعوت شهردار سن‌پترزبورگ به روسیه رفته بودم و مربوط به سفر این دوره نبوده است.
بررسی طرح جهش تولید مسکن
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن با ماده 6 این طرح موافقت کردند.
در ماده ۶ این طرح آمده است: به‌منظور تأمین مالی برنامه‌های حمایتی مسکن، وزارت راه و شهرسازی از طریق صندوق ملی مسکن می‌تواند یارانه سود انتشار اوراق تامین مالی بخش مسکن نظیر اوراق رهنی، اوراق خرید دین و سایر اوراق تامین مالی بخش مسکن موضوع قانون اوراق بهادار را از محل منابع صندوق ملی مسکن پرداخت ‌نماید.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس، در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن، با ماده 7 این طرح موافقت کردند. از 228 نماینده حاضر در مجلس 119 نماینده به این ماده رأی موافق داده و 12 نماینده هم رأی مخالف دادند ضمن اینکه 4 رأی هم ممتنع بود.  در ماده 7 این طرح آمده است: وزارت راه و شهرسازی موظف است برای اجرای برنامه‌های حمایتی نسبت به واگذاری اراضی مورد نیاز ساخت مسکن به‌صورت اجاره 99 ساله اقدام نماید.
همچنین در تبصره این ماده آمده است که مبلغ اجاره بهای سالانه اراضی اجاره 99 ساله این ماده حداکثر معادل 20 درصد قیمت منطقه‌ای زمین مسکونی متناسب با قدرالسهم هر متقاضی در همان سال یا یک درصد ارزش کارشناسی روز زمین در ابتدای سال واگذاری (هرکدام کمتر باشد) تعیین می‌گردد.
مقدمات الحاق زمین‌­های مستعد برای شهرها
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 26 بهمن) مجلس و در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن را بررسی کرده و با ماده ۱۱ این طرح موافقت کردند. از 247 نماینده حاضر در صحن علنی 194 نماینده به این ماده رای موافق داده و 2 رای هم مخالف بود ضمن اینکه 8 رای هم ممتنع بود.
در ماده ۱۱ این طرح آمده است: سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است زمین‌های مستعد توسعه شهری با اولویت شهرهای در حال تهیه طرح جامع شهری را شناسایی و مقدمات الحاق آنها به شهرها را فراهم نماید.
با موافقت نمایندگان مجلس مواد ۹، ۱۰، ۱۲ و ۱۳ این طرح به منظور رفع ابهامات به کمیسیون عمران ارجاع شد.
طرح شفافیت
 در نشست فراکسیون انقلاب اسلامی
حجت‌الاسلام «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» نایب‌رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی از بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در این فراکسیون خبر داد. وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: این جلسه قرار است در ساعت 16 (دیروز) برگزار شده و اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی این طرح را بحث و بررسی کرده و نظرات پیشنهادی ارائه دهند.
نایب‌رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی تصریح کرد: این نشست در محل صحن علنی مجلس برگزار می‌شود.
میرتاج‌الدینی اظهار داشت: علاوه‌بر بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان قرار است گزارش کمیسیون ویژه درباره طرح جمعیت و فرزندآوری هم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
قالیباف: طرح شفافیت
 این هفته در دستور کار
«حجت‌الاسلام جواد نیک» بین نماینده مردم کاشمر در مجلس در تذکری خطاب به قالیباف رئیس مجلس اظهار داشت: به‌دلیل عدم رأی ‌آوردن این طرح، علیه شما و مجلس یازدهم هجمه‌هایی صورت گرفت و علی‌رغم اینکه در شفافیت و دفاع از آن اظهاراتی داشتید، چون هنوز رأی به شفافیت آراء داده نشده، برخی نمایندگان در جریان رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند که از صبح چندبار شاهد این موضوع بوده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه باید موضوع شفافیت در دستور کار قرار گیرد افزود: مقصود از شفافیت صرفاً در امر قانونگذاری نیست بلکه باید در اجرا هم شفافیت باشد، چنانچه 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی داده شده که با لایحه بودجه ‌این میزان 160 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که باید مشخص شود دست چه کسی است.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای حفظ انتظام در مجلس باید رأی به شفافیت، شفاف باشد.
نیک‌بین اظهار داشت: باید فرق خائن و خادم مشخص شود و مردم با فرد منافق برخورد می‌کنند لذا خواستار قرار گرفتن موضوع شفافیت آراء نمایندگان در دستور کار جلسه روز سه‌شنبه هستیم.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده محلات با تأکید بر اینکه بحث شفافیت مورد توجه مجلس بوده است خاطرنشان کرد: این طرح نیازمند دو سوم آرای نمایندگان بود که در زمان رسیدگی تنها 3 رأی کم آورد.
رئیس مجلس گفت: بر اساس ماده 130 آیین‌نامه داخلی مجلس که نمی‌توان به یک طرح زودتر از 6 ماه رسیدگی کرد، بیش از 50 امضا جمع‌آوری شده که بر همین اساس طرح شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند در دستور کار هفته جاری قرار گیرد.
امروز بازدید هیئت تحقیق و تفحص از سایپا
علی‌اکبر کریمی ‌نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس روز دوشنبه (27 بهمن 99) از شرکت سایپا بازدید خواهند کرد.
وی افزود: جلسه اولیه اعضای هیئت‌رئیسه هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان برگزار شد و در این جلسه تقسیم کارها انجام شده و محورهای کار مشخص شد.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس اظهار داشت: در جریان بازدید فردا تعداد دیگری از اعضای کمیسیون نیز اعضای هیئت تحقیق و تفحص را هم همراه خواهند کرد.