کرونا پا به پای خرید شب عید

گروه اجتماعی / تا یک‌ ماه دیگر وارد سال 1400 می‌شویم، کرونا در عید امسال نیز همچون سال گذشته با ما خواهد بود. با این‌همه بسیاری از شهروندان هنوز باور نکرده‌اند که باید امسال را هم همچون سال گذشته متفاوت پشت سر بگذارند. برخی‌ها از حالا در تدارک خرید شب عید، به خیابان‌ها آمده‌اند و با وجود هشدارهای زیاد کارشناسان درباره شیوع موج چهارم و نگرانی از درگیر شدن بخش زیادی از مردم با کرونای انگلیسی، باز هم برای دید و بازدیدهای سال جدید نقشه می‌کشند.
این روزها خیابان‌های شهر ظاهراً با کرونا خداحافظی کرده‌اند، آنچه دیده می‌شود، کم‌توجهی یا بی‌توجهی مردم در بازار، پاساژها و مغازه‌ها است. برخی فکر می‌کنند با کاهش تعداد فوتی‌ها، خطر کرونا کمتر شده است، اما این روزها خطر شیوع کرونای انگلیسی هم به هشدارهای قبلی اضافه شده است.
خانم اسکندری می‌گوید که برخی از مغازه‌ها، تخفیف‌های فریبنده گذاشته‌اند و مدام هم برای ما پیامک زده می‌شود یا حتی برخی سالن‌های زیبایی با ما تماس می‌گیرند تا وقت شب عید را رزرو کنیم. خب ما ترجیح می‌دهیم که دراین وضعیت گرانی‌ها، لااقل کالاهایمان را ارزان‌تر تهیه کنیم، بالاخره اگر زنده بمانیم به لباس و کیف و کفش احتیاج داریم و معلوم نیست که سال آینده چقدر توان خرید داشته باشیم.
آقای کریمی که تازه عیدی‌بازنشستگی‌اش را دریافت کرده، می‌گوید خیلی‌ها مثل من آمده‌اند که به یاد عید، حال و هوایی عوض کنند و گرنه با این یک میلیون و 500 هزار تومان خیلی هنر کنیم بتوانیم آجیل بخریم تا لااقل امسال جلوی میهمان‌هایمان شرمنده نشویم.


او می‌گوید که فکر می‌کند تا عید، کرونا خیلی کمرنگ‌تر شود، دلیلش را هم کاهش آمار فوتی‌ها می‌داند و می‌گوید که امیدوار است امسال بتواند به دیدار خانواده‌اش در شیراز برود.
خانم روحی هم که کارمند یکی از ادارات دولتی است، با وجود همه هشدارها، برای خرید به بازار تهران آمده. خودش از شلوغی خیابان‌ها تعجب کرده اما می‌گوید که بالاخره باید زندگی کرد! نگرانی‌اش نه از بابت کرونا که از گرانی اجناس است و مدام می‌گوید امسال هم میهمان نیاید به نفع همه‌مان است!
با همه این اوصاف، کارشناسان معتقدند که اگر این رویه ادامه یافته و مردم بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها باشند، به‌طور قطع، شاهد آمار بالای مبتلایان در روزهای آخر سال و بویژه شب عید خواهیم بود؛ عیدی که ممکن است با افزایش تلفات، مواجه شود.