50 میلیون دلار در آتش گمرک مرزی سوخت

گروه حوادث /  حادثه انفجار و آتش‌سوزی در گمرک «اسلام قلعه» ولایت هرات افغانستان که منجر به سوختن حدود یک هزار کامیون و تریلی شد با مهار آتش به مرحله لکه‌گیری رسید.این حادثه ظهر شنبه 25 بهمن در یکی از پارکینگ‌های مرز دوغارون رخ داد و یکی از تانکرهای حامل مواد سوختی ناگهان منفجر شد و آتش به سایر ناوگان پارک شده سرایت کرد که منجر به یک آتش‌سوزی مهیب در منطقه شد.
سوختن 1000 کامیون
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با بیان اینکه طبق گمانه زنی‌ها تعداد کامیون‌هایی که در انفجار مرز دوغارون در خراسان رضوی آتش گرفتند به 1000 دستگاه رسیده به ایلنا، گفت: عملیات اطفای حریق در ساعات اولیه بامداد یکشنبه به پایان رسید و عملیات لکه‌گیری و اطفای حریق نقطه‌ای همچنان ادامه دارد. از دیروز طرف افغانستانی نیز شروع به پاکسازی محل کرده است و این مرز حداقل دو هفته تعطیل خواهد بود.این در حالی است که مقام‌های محلی ولایت هرات در غرب افغانستان می‌گویند که آتش‌سوزی در گمرک مرزی اسلام قلعه به‌صورت صد درصد مهار نشده ولی از شدت آتش کاسته شده است. هیأتی از مقام های ولایت هرات، رئیس عمومی گمرکات وزارت مالیه و مسئولان سایر ادارات مرتبط نیز برای سنجش میزان خسارات و چگونگی وقوع حادثه به محل رفتند. همچنین وزارت مالیه افغانستان اعلام کرده که برای جلوگیری از تأخیر در طی مراحل گمرکی اموال بازرگانان و محموله‌های تجارتی، گمرک روزنک و گمرک محصولی هرات را به‌عنوان جایگزین در نظر گرفته است. بازرگانان می‌توانند از این طریق اموال خود را صادر و وارد کنند.
گمانه زنی در مورد تلفات انسانی


یونس قاضی‌زاده، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات نیز اظهار کرد: نزدیک به ۵۰۰ تانکر در پارکینگ بوده که طعمه حریق شده است. به گفته او براساس آمار ابتدایی نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار به بازرگانان خسارت وارد شده ولی هنوز آمار قطعی خسارات مشخص نیست. البته وی مقصر اصلی وقوع این حادثه را، اجرای دستورالعمل جدید وزارت حمل‌ونقل افغانستان دانسته که تانکرها و کامیون‌های حامل بار را بمدت دو هفته در گمرک نگهداشته بودند.در حالی که گروه‌های حاضر در محل اذعان می‌کنند، آمار کشته و زخمی‌‌های این انفجار مهیب بالغ بر ۷۰ نفر است اما امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان گفت: این حادثه دلخراش تلفات جانی نداشته است و شماری از راننده‌ها زخم سطحی برداشتند و در شهر هرات مداوا شدند.وی همچنین از دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک به اطفای حریق و اجازه دادن به ورود صدها کامیون به خاک کشور برای مصون ماندن از آتش سوزی تقدیر کرد.
 علت آتش‌سوزی
نعمت‌الله الکوزی، مسئول بخش نظارت شورای انسجام خودروهای باربری در افغانستان گفته بود که «تانکر حامل گاز که از ایران عازم افغانستان بود، نشتی داشته است. تحقیقات اولیه ما نشان می‌دهد که راننده وقتی وارد خاک افغانستان شده از مردم و مقام‌های افغان برای رفع نشتی تانکرش درخواست کمک کرده بود ولی کسی به او کمک نکرده و منجر به این حادثه شده است.در ادامه رسیدگی به این حادثه مسئولان کشور ایران نیز وارد عمل شدند و استاندار خراسان رضوی به مرز افغانستان رفت.پس از آن هم اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار خراسان رضوی تأکید کرد که از هیچ کمک و تلاشی برای اطفای حریق در مرز دوغارون مضایقه نشود.
سیدعلی حسینی، رئیس آتش‌نشانی شهر مرزی تایباد نیز گفت: ۶۵ آتش‌نشان از شهرهای تایباد، تربت‌جام، باخرز، فریمان و خواف با ۲۰ دستگاه خودروی سنگین و چهار خودروی نیمه‌سنگین آتش‌نشانی از عصر شنبه از دو جبهه شرقی و غربی عملیات مهار آتش گسترده و انفجارهای پی‌در‌پی در اسلام‌قلعه افغانستان را انجام داده‌اند.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد محتویات تریلی‌ها و کامیون‌هایی که دچار حریق شده‌اند، شامل اقلام مختلفی از جمله مشتقات نفتی، پارچه، خشکبار است و وسعت حادثه بیش از 20هزار مترمربع است.
آتشپاد سیدعلی حسینی رئیس آتش‌نشانی شهر مرزی تایباد واقع در شرق خراسان رضوی و نقطه مقابل تأسیسات حادثه‌دیده گمرک افغانستان نیز گفت: در پی ساعت‌ها تلاش نیروهای آتش‌نشان تایباد و دیگر شهرهای مرزی واقع در شرق خراسان رضوی آتش‌سوزی گسترده تأسیسات گمرکی در اسلام‌قلعه افغانستان ساعت شش صبح روز یکشنبه تحت کنترل درآمد.
محسن سیاح، فرماندار تایباد نیز گفت: 5مصدوم که همه اتباع کشور افغانستان هستند برای درمان به بیمارستان خاتم الانبیای تایباد اعزام شدند.
وی در ادامه افزود: در پی مهار آتش‌سوزی وسیع در اسلام‌قلعه افغانستان رفت‌وآمد ناوگان ترانزیت، حمل‌ونقل و جابه‌جایی بار و کالا که دچار وقفه شده بود ظرف ۴۸ ساعت آینده در گذرگاه مرزی دوغارون واقع در این شهرستان شرقی خراسان رضوی عادی می‌شود.