ضرورت مدیریت بازار مسکن


اسماعیل حسین زهی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

قیمت مسکن بشدت گران شده و کار بجایی رسیده که خرید مسکن برای بسیاری از افراد جامعه از جمله دهک های پایین جامعه به رویا تبدیل شده است. به همین جهت مجلس شورای اسلامی سعی کرده طرحی برای ساماندهی مسکن تصویب کند تا به این آشفته بازار سامان دهد. از آنجا که قیمت زمین بخش قابل توجهی از قیمت مسکن را شامل می شود، تامین زمین ارزان قیمت برای ساخت واحد مسکونی در طرح جهش تولید و تامین مسکن با جدیت مورد توه قرار گرفت. در این طرح وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده اراضی واقع در محدوده طرح هادی روستاها را برحسب درخواست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور توسعه و هدایت ساخت و ساز در روستاها به صورت رایگان در اختیار این نهاد قرار دهد. همچنین سازمان جنگلها و مراتع و آبخیز داری کشور نیز مکلف شده اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها را با هدف ارائه به سازندگان مسکن به وزارت راه شهرسازی تحویل دهد.

همچنین دولت مکلف است بر اساس طرح جهش تولید و تامین مسکن تا سال ۱۴۰۴ سالانه یک ملیون واحد مسکونی بسازد که خوشبختانه تمامی ارزیابیها برای میزان اراضی مورد نیاز ساخت مسکن، انجام شده و هیچ محدودیتی در خصوص متراژ زمینها نیست برای این منظور از تمامی مسئولان مرتبط دولتی و کارشناسان مربوطه دعوت شد تا با حضور در جلسات کمیسیون عمران طرح پخته و کارآمدی تدوین شود.

یکی از مباحثی که مطرح می شد، ورود مسکن به بازار سرمایه و بورس بود که به نظر درست نمی آید زیرا هرچیزی که وارد بورس شده معمولا افزایش قیمت داشته است. از این رو ورود مسکن به بازار سرمایه منطقی به نظر نمی رسد ضمن اینکه ساماندهی بازار مسکن صرفاً با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا صورت میگیرد. بزودی مشخص می شود که اقدامات مجلس درحوزه مسکن ضمن ایجاد تعادل در زمینه عرضه و تقاضا، دست دلالان و سوداگران را نیز از بازار مسکن کوتاه میکند به نوعی که در حال حاضر اقدامات و طرحهای حمایتی مجلس ضمن جلوگیری از افزایش قیمت مسکن موجب کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصد قیمتها شده است.