ابعاد پرونده فساد «گروه ياس» و اتهام «قائم‌مقام شهردار اسبق تهران» روشن شود

محمدجواد حق‌شناس رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه بايد به سوالات مردم در خصوص فساد و قانون‌گريزي‌هاي افسار گسيخته مديريت قبلي شهرداري تهران پاسخ داده شود، گفت: مديريت شهري تهران در دوره پنجم مي‌توانست به سهولت با ادامه همان روند آميخته به فساد شهر را اداره كند اما امروز افتخار شوراي پنجم اين است كه همه تلاش خود را براي مقابله با اين فساد سيستماتيك و جايگزيني شفافيت به  كار گرفته است.
حق‌شناس در توضيح اين مساله در صحن علني شور‌اي شهر تهران تاكيد كرد: يكي از حوزه‌هايي كه دست كم در دو دهه اخير به‌شدت تحت‌تاثير فساد سياسي و اقتصادي بوده مديريت شهري تهران است. به خاطر داريم كه جناب آقاي قاليباف شهردار محترم سال‌هاي ۸۴ تا ۹۶ در پايان دوره مديريت خود با افتخار فرمودند كه اصلاح‌طلبان در باتلاق شهرداري غرق خواهند شد. ايشان به خوبي به زوايا و عمق فساد و كلاف سردرگمي كه براي مديريت شهري جديد به ميراث گذاشته شد با خبر بودند و به درستي از آن به عنوان يك باتلاق ياد كردند اما اين تصور كه اصلاح‌طلبان در اين باتلاق غرق خواهند شد به تحقق نپيوست.
او در نطقي كه در دويست و هفتاد و دومين جلسه شورا آن را قرائت كرد توضيح داد: آنچه به ميراث مانده بود انباشت در حد انفجار نيروي انساني كه ظرف ۱۲ سال به 65هزار نفر رسيده بود، انباشت بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان بدهي بانكي با سود بانكي سرسام‌آور كه هنوز هم نتوانسته‌ايم از شر آن خلاص شويم. ساختار و تشكيلات سازماني به حد افراط و انفجار گسترده و ناكارآمد، رويه و روندها و روزنه‌ها و شكاف‌ها و فرهنگ سازماني ناسالم و عمدتا فسادآلود كه شهرفروشي‌ها و املاك نجومي، نقض گسترده طرح جامع و تفصيلي و نيز حريم شهر فقط بخش كوچكي از آن است. در چنين شرايطي مديريت شهري تهران در دوره پنجم مي‌توانست به سهولت با ادامه همان روند آميخته به فساد شهر را اداره كند. مي‌شد همچون گذشته شهر را بفروشد از بانك‌ها قرض كند و با زد و بندهاي گوناگون با صاحبان قدرت و ثروت پروژه‌هاي بزرگ بسازد. مي‌توانست چند هزار نفر نيروي جديد استخدام كند و با بذل و بخشش‌ها و حاتم بخشي‌ها از جيب مردم برنامه‌ريزي سياسي و انتخاباتي كند.
او تاكيد كرد: بر همين اساس يكي از پرونده‌هاي قضايي مربوط به فساد بزرگ و گسترده در مديريت شهري سابق كه اخيرا مطرح و برخي اخبار جسته و گريخته در برخي رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است كه جاي تامل و رسيدگي دارد. اخبار واصله حاكي از آن است كه براساس گزارش بخش نظارتي سپاه پاسداران موضوع فساد در پرونده «گروه اقتصادي ياس» در دستور كار رسيدگي قرار گرفته و قائم‌مقام شهردار اسبق وقت تهران به اتهام فساد مالي به ۲۰ سال زندان و بازگشت حدود ۴۸۰ ميليارد تومان اموال به يغما رفته محكوم شده است. اخبار حاكي از آن بود كه رسيدگي به اين پرونده به عهده رييس محترم ستاد كل نيروهاي مسلح واگذار شده است.


حق‌شناس افزود: اطلاع‌رساني ناقص و مبهم و اهميت موضوع و ارتباط مستقيم آن با شهرداري، اينجانب را بر آن داشت كه طي يادداشتي از جناب آقاي سردار محمد باقري رييس محترم ستاد كل نيروهاي مسلح درخواست نمايم تا اطلاعات پرونده را در اختيار شوراي شهر قرار دهد و بلافاصله در پاسخ مراتبي اعلام شد كه مي‌تواند گام مثبتي در جهت روشن شدن ابعاد موضوع براي افكار عمومي تلقي شود. در پاسخ ستادكل نيروهاي مسلح اعلام شده است كه پرونده اوليه موضوع توسط مراجع نظارتي سپاه پاسداران تشكيل شده و توسط رييس محترم قوه قضاييه شعبه رسيدگي‌كننده ويژه در سازمان قضايي نيروهاي مسلح مامور رسيدگي به پرونده شده است.
او ادامه داد: اخبار ديگري كه منتشر شده است نشان مي‌دهد كه در جريان تشكيل پرونده، رسيدگي انجام شده و حتي در راي صادره هيچ توجهي به حقوق شهرداري تهران صورت نگرفته و عملا شهرداري هيچ‌گونه نقش و جايگاهي در ماجرا نداشته است. اين در حالي است كه مشخصا شهرداري تهران يك طرف كل اين قراردادها و ذينفع اصلي بوده و اگر هم اموالي به يغما رفته است اموال شهرداري و به عبارت بهتر ثروت مردم ستمديده تهران بوده است. حال سوالاتي مطرح است كه لازم است پاسخ داده شود و ضرورت وجود دارد و لازم است به آن توجه شود. تشكيل دادگاه خاص همچون دادگاه ويژه روحانيت و دادگاه نظامي و سازمان قضايي نيروهاي مسلح براي آن نيست كه حريم امني براي صنف خاصي در نظر گرفته شود براي آن است كه به لحاظ اختيارات و مسووليت‌هاي خاص اين افراد رسيدگي دقيق‌تر و مقررات سخت‌گيرانه‌تري اعمال گردد. سوال اين است كه چرا و چگونه فساد يك مقام ارشد شهرداري كه يك نهاد عمومي است به صورت غير شفاف و بدون توجه به حقوق مادي و معنوي مديريت شهري در دستور كار قوه قضاييه قرار گرفته و اطلاع‌رساني و شفاف سازي لازم مد نظر قرار نگرفته است؟ آيا ابعاد اين فساد در همين حدود بوده يا بسيار گسترده‌تر و پيچيده‌تر است؟ و آيا شهردار محترم وقت و ساير مديران شهرداري يا ساير نهادها نيز در آن نقشي داشتند؟
حق‌شناس افزود: شهردار محترم تهران به شوراي شهر و افكار عمومي گزارش دهند كه چرا با وجود اخبار ناقصي كه در جريان پرونده منتشر شده بود تا اين حد در ورود به پرونده كوتاهي و تاخير صورت گرفته است؟ چه اقدامات قضايي در دستور كار شهرداري قرار گرفته است؟ تكليف مطالبات كلان شهرداري شامل طلب حدود ۵ هزار ميليارد توماني و محكوميت ۴۸۰ ميليارد توماني و تاخير تاديه بازپرداخت اين مبالغ از سال ۹۳ تاكنون و بازگشت آن به خزانه شهرداري چيست؟ پرونده‌هايي كه مي‌بايد در دستوركار پيگرد قضايي شهرداري قرار گيرد يا قرار گرفته است كدام است؟ انتظار مي‌رود نهاد محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به لحاظ سوابق و حجم گسترده معاملات گذشته، حال و آينده خود در شهرداري تهران يك‌بار با شفافيت و قاطعيت تمام موضع خود را در ارتباط با اين پرونده و پرونده‌هاي مشابه پيدا و پنهان اعلام نمايد.
او ادامه داد: در اوايل دوره مديريت شهري فعلي گزارش ويژه‌اي تحت عنوان گزارش تحويل و تحول تهيه و به شورا ارايه شده بود كه لازم است با توجه به اطلاعات واصله جديد توسط شهردار محترم تكميل و به شوراي شهر ارايه شود. همكاران گرامي سوالات بسياري وجود دارد كه بايد پاسخ داده شود. مردم مي‌پرسند چگونه در حساب‌هاي شهرداري، اين سازمان بيش از ۸۰ ميليارد به موسسات خيريه بدهكار است اما حساب و كتاب اين خيريه‌ها ۵ تا ۷ ميليارد تومان دريافتي بيشتر از شهرداري را نشان مي‌دهد؟ مردم مي‌پرسند پروژه هزار و يك شب چگونه به ثمن ۱۶۵ هزار تومان در متراژ هكتاري در منطقه ۲۲ واگذار شده است؟ يا اينكه املاك واگذار شده به بيمارستان تخصصي مغز در چه قالبي صورت گرفته است؟ چرا تمامي شركت‌ها و سازمان‌هاي شهرداري فقط بايد از شركت سيماچوب خريد كنند و ما به التفاوت پولي كه بابت ترك تشريفات مربوط به آن پرداخت مي‌شده است الان كجاست؟ موضوع وجوه مالي ناشي از فروش تراكم و هولوگرام براي خيريه امام رضا چيست؟ واگذاري زمين شهروند فرمانيه به بانك تات در چه چارچوبي صورت گرفته است؟ تشكيل حدود ۳۰ شركت و موسسه در قالب هولدينگ ياس چه داستاني است و چه مقدار هولوگرام و تراكم با چه ماموريت‌هايي به اين شركت‌ها واگذار شده است؟