بن نایف اسلحه ی پنهان بایدن

رضا بردستانی‪-‬ با رفتن «ترامپ» خواب خیلی‌ها در منطقه ی خاورمیانه و جهان، پریشان شد! اردوغان آرام‌تر اظهار نظر می‌کند، دیگر از عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل خبری نیست، حملات به سوریه و لبنان توسط رژیم صهیونیستی کاهش یافته و عربستانی‌ها روی خط سکته ی کامل قرار گرفته اند.
در خبرها می‌خوانیم به زودی انصارالله یمن از لیست گروه‌های تروریستی خارج می‌شود ـ شاید همین سه شنبه ی پیش رو ـ ،
در خبرها می‌خوانیم فشارها بر عربستان از ناحیه ی نهادهای حقوق بشری افزایش یافته، در خبرها می‌خوانیم الهذلول آزاد شده و در نهایت در خبرها می‌خوانیم؛ بر بایدن فشار آورده‌اند تا بن سلمان، ولیعهد مخلوع را آزاد کند و این نخستین گام برای بازسازی حامیان عربستانیِ دموکرات‌ها است.
تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که ماه عسل بن سلمان با رفتن ترامپ به زمستانی سرد و سخت بدل خواهد شد و نیز گفته بودند که بایدن با بن نایف راحت‌تر می‌تواند کنار بیاید تا بن سلمان و حدس می‌زدند که اگر بن سلمان نتواند ساکنان جدید کاخ سفید را قانع کند.باید شاهد فروپاشی در هیئت حاکمه ی عربستان باشیم و می‌شد فهمید که آمریکا اگرچه فروش اسلحه به امارات و عربستان را معلق کرده تاتکلیف جنگ یمن را روشن کند اما دور از ذهن نبود که سلطه دموکرات‌ها بر عربستان به شیوه ی ترامپ ادامه پیدا نکند.


دُمِ خروس ماجرا بیرون زد:« یک افسر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با ۳۰ سال سابقه خدمت از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور خواست پس از موفقیت در آزادی لجین الهذلول، مسئولان عربستانی را برای آزادی محمد بن نایف، ولیعهد سابق این کشور تحت فشار بگذارد.» این افسر اطلاعاتی، بروس ریدل است که در مقاله‌ای در سایت موسسه بروکینگز آمریکا نوشت:« آزاد شدن لجین الهذلول به این معنا است که فشار خارجی بر عربستان ممکن است نتایج مثبتی داشته باشد.»
ریدل همچنین نوشته: تلاش برای ترور بن نایف در سال ۲۰۰۹ او را به یک قهرمان مردمی تبدیل کرد زیرا او اصرار داشت شخصا به استقبال عبدالله عسیری، یکی از اعضای القاعده برود که مدعی شده بود از گذشته خود توبه کرده اما هنگام دیدار با بن نایف با بمبی که همراهش پنهان کرده بود، خود را منفجر کرد. بن نایف در این ترور زخمی شد اما این آخرین باری نبود که بن نایف هدف ترور
قرار گرفت، او چهار بار مورد ترور قرار گرفت.»
این افسر آمریکایی، بن نایف را در میان هم‌نسلان خود باهوش‌ترین و موفق‌ترین دانسته و خاطرنشان کرده:«محمد بن سلمان یک سال کامل است که پسر عموی خود را از دنیای خارج دور نگه داشته و او را به اتهام خیانت بازداشت کرده و به نظر می‌رسد به او اجازه نمی‌دهد خدمات پزشکی و یا دارو دریافت کند و احتمالا جانش در خطر است. او محاکمه قضائی نشده و اتهام خیانتی که به او زده شده، احمقانه است، او در زندان است چرا که جایگزینی مقبول در داخل و خارج عربستان برای پسر عموی بی‌پروای خود است. بن سلمان می‌خواهد کاندیدای اصلی جایگزینی پدرش برای حاکمیت را نابود کند. تیم بایدن به ویژه رهبران اطلاعاتی جدید او باید بن سلمان را برای آزادی بن نایف تحت فشار بگذارند، ما به همین اندازه مدیون او هستیم.»و همگان می‌دانند آزادی بن نایف برای بن سلمان کم از یک انتحار سیاسی یا کناره‌گیری شیک از قدرت نیست! حال باید دید بایدن با این اسلحه ی پنهان، چگونه علیه بن سلمان، سود خواهد برد.