تحریم‌ها رفع نشوند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره ضرب‌الاجل سوم اسفند براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: اگر تحریم‌ها رفع نشوند دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.
به گزارش تسنیم، خطیب‌زاده یادآورشد: این اقدام به ‌معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است و به ‌معنی پایان تمامی نظارت‌ها نیست، در واقع ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.
 وی با بیان اینکه همکاری با آژانس ادامه می‌یابد، عنوان کرد: تمامی این اقدامات برگشت‌پذیر هستند به ‌شرطی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند.
استمرار رویکرد ترامپ


 درخصوص تحریم‌ها توسط بایدن
سخنگوی وزارت خارجه درباره توییت وزیر امور خارجه آمریکا درباره برجام مبنی بر دیپلماسی اصولی خاطرنشان کرد: آمریکا متأسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی عمل می‌کند. آنچه امروز رخ می‌دهد با قبل از 20 ژانویه تفاوتی نکرده است؛ همان فشار حداکثری و جنایت بر ملت با همان رویکرد ادامه دارد.
خطیب‌زاده اظهار داشت: اکنون که با شما صحبت می‌کنم، آمریکا فرقی با دوران ترامپ درخصوص تحریم‌ها نکرده است و این می‌تواند موجب شرم کسانی باشد که کارزار انتخاباتی خود را مبنی بر فاصله گرفتن از ترامپ پایه گذاشته بودند. اگر دیپلماسی اصلاح مسیر غلط باشد ایران مطابق آنچه گفته است پاسخ مناسب را به این اصلاح سیاست‌ها خواهد داد.
سفر موفق رئیس قوه قضائیه به عراق
به گزارش فارس، وی سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه به عراق را جزو سفرهای بسیار موفق خارجی در این حوزه برشمرد و گفت: ایشان در چهار حوزه پیگیری روابط را داشتند، پیگیری شهادت سردار سلیمانی، مراودات سیاسی، مسائل قضایی و کنسولی و ملاقات‌ها در بهترین سطح و شرایط برگزار شد و از نظر وزارت امور خارجه یکی از موفق‌ترین سفرهایی بود که در این حوزه انجام شده است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: هم توافقات و سه سندی که امضا شد می‌تواند به ارتقای روابط کمک شایانی را داشته باشد.
خطیب‌زاده به سفر «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی به دمشق و ملاقات با بشار اسد درباره ادامه پیگیری حل و فصل بحران سوریه اشاره کرد.
سهل‌انگاری‌های جدی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
وی در پاسخ به سؤالی درباره نامه جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص اصل محرمانگی اطلاعات عنوان کرد: این اولین نامه ما نبوده است و ان‌شاءالله آخرین نامه ما باشد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: درخصوص همکاری‌ها با آژانس به عنوان نهاد فنی موضوع، نهایت همکاری را داشتیم. متاسفانه در گذشته چندین بار درز اطلاعات صورت گرفته است. آژانس مسئولیت قطعی و مستقیمی نسبت به حفظ محرمانگی تمامی اسناد همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد.
خطیب‌زاده با بیان اینکه البته این اسناد محرمانه هستند، یادآور شد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا شفاف است و هیچ محل سؤالی نیست.
وی افزود: متاسفیم برخی سهل‌انگاری‌های جدی در اطلاعاتی که به آژانس داده شده در گذشته رخ داده است و برای یادآوری مسئولیت آژانس این نامه ارسال شده است.
سایر اخبار این روزنامه