انحصار در تاسیس داروخانه موجب ایجاد فساد خواهد شد

جوکار گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده که در آینده نزدیک مسئله انحصاری بودن تاسیس داروخانه‌ها را حل کرده و رای دیوان عدالت اداری را اجرایی می‌کنیم.
به گزارش یزدرسا، دی ماه سال گذشته بر اساس مصوبه سی و سومین نشست هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شد که در راستای «اصلاح رویه‌های مرتبط با مجوز تاسیس داروخانه‌ها»، حداکثر ظرف سه هفته عناوین و شناسنامه مجوزهای روی درگاه ملی مجوزهای کشور را تکمیل و به‌روز‌رسانی کند. همچنین این وزارتخانه موظف شد حداکثر ظرف مدت دو ماه به اصلاح آیین‌نامه و ضوابط تاسیس و اداره داروخانه‌ها با حذف محدودیت‌های جمعیتی و جغرافیایی (حدود فاصله و سقف تعداد برای صدور مجوزهای جدید یا تمدید) مطابق آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و ابلاغ آن اقدام کند.
اجرایی نشدن رای دیوان عدالت اداری
توسط وزارت بهداشت با گذشت بیش از یک سال


اما با گذشت بیش از یک سال از صدور رای دیوان عدالت اداری و ابطال مصوبه وزارت بهداشت در خصوص محدودیت تاسیس داروخانه‌ها بر اساس سرانه جمعیتی و انحصاری دانستن آن توسط دیوان، وزارت بهداشت همچنان از اجرای حکم قانونی استنکاف می‌ورزد و درست پس از صدور این رای توسط دیوان، سعید نمکی
در اظهار نظری با اعلام مخالفت صریح و آشکار عنوان کرد: تاسیس داروخانه باید حساب شده باشد و وزارت بهداشت موافق تاسیس بی‌رویه داروخانه نیست. داروخانه باید در مناطق مختلف توزیع شود تا مردم بتوانند در مدت زمان مشخصی خود را به آن برسانند. این رویه صحیح نیست که هر کسی، هر جایی که خواست داروخانه یا مطب تاسیس کند و باید تاسیس داروخانه بر اساس نیاز کشور، مناطق جمعیتی مختلف و مناطق محروم باشد.
معترض بودن فارغ التحصیلان و داروسازان
به اجرایی نشدن قانون
در یک‌طرف ماجرا فارغ‌التحصیلان و داروسازان جوانی قرار دارند که به این انحصار در مجوز تاسیس داروخانه‌ها و اجرایی نشدن قانون توسط وزارت بهداشت معترض‌اند و این قوانین سخت‌گیرانه را موجب بیکاری بسیاری از داروسازان و از طرفی موجب انحصار و سرمایه‌گذاری و سودآوری هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران در این حرفه می‌دانند. در سوی دیگر ماجرا وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان هستند که معتقدند این قوانین برای تاسیس داروخانه‌ها، در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت‌محور است و در صورت لغو این قوانین، تنها مردم متضرر خواهند شد.
وزارت بهداشت قول اجرای
حکم دیوان عدالت اداری را داده است
محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو گفت: تاکنون وزارت بهداشت از رای هیئت دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف محدودیت‌های جمعیتی و جغرافیایی جهت تاسیس داروخانه‌ها طفره رفته و آن را نپذیرفته است تا با اجرایی شدن این رای، قانون تحقق پیدا کرده و به دنبال آن بسیاری از مشکلات حل شود.
وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته وزارت بهداشت اعلام کرد به دنبال این هستیم که این مشکل حل شود و حکم دیوان عدالت اداری را پذیرفته‌ایم و در آینده نزدیک مسئله انحصاری بودن تاسیس داروخانه‌ها را حل کرده و رای دیوان عدالت اداری را اجرایی می‌کنیم.
جوکار تصریح کرد: با اعلام نظر وزارت بهداشت و قول اجرایی شدن رای هیئت دیوان عدالت اداری از طرف آنها، نمایندگان مجلس نیز صحبت‌های آنها را پذیرفته‌اند و امیدواریم این مسئله به زودی حل شود و فعلا استفاده از ابزارهای نظارتی و طرح سوال از وزیر بهداشت در این زمینه انجام نمی‌شود.