ضرورت تلاش مسئولان برای کنترل بازار


رئیس قوه قضاییه گفت: آمادگی داریم درب زندانهای خود را باز کنیم تا مدعیان حقوق بشر، هر زندانی را که در ایران میخواهند، ببینند. مشروط به اینکه بگذارند ما هم هر زندانی را که در کشور آنها میخواهیم ببینیم.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه اجرای عدالت را یکی از مصادیق قدردانی از حضور مردم در عرصههای مختلف دانست و گفت: مسئولان در همه حوزهها به ویژه در دستگاه قضایی باید در مسیر اجرای عدالت بکوشند و این مسیر به هیچ عنوان نباید دچار حاشیه شود.

وی با بیان اینکه تلاش مسئولان برای کنترل بازار به ویژه در شب عید و ایام نزدیک به انتهای سال موضوع بسیار مهمی است، تاکید کرد: مردم نباید در خرید کالاهای اساسی و مورد نیاز خود، دغدغه قیمتهای بازار را داشته باشند.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر لزوم مدیریت زنجیره تولید تا مصرف گفت: کنترل قیمتها و مدیریت بازار که یکی از موضوعات مورد انتظار مردم است باید به شکلی باشد که آحاد جامعه بدون دغدغه بتوانند نیازمندیهای خودشان را تامین کنند.

رئیسی خود به سفر هفته گذشته هیئت قضایی عالی رتبه ایرانی به عراق که با دعوت مسئولان عالی قضایی این کشور صورت گرفت اشاره کرده و گفت: این سفر روشن کرد که بیش از هر زمان دیگری توطئه مستکبران برای جدایی و اختلاف ایران و عراق نقش بر آب شده است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز دلدادگی به نظام، انقلاب و رهبری در میان مردم عراق موج میزند، افزود: یکی از جلوههایی که در سفر به عراق دیده شد آن بود که تمام مردم و مسئولان عراقی نسبت به هدایتهای رهبری و خدمات صادقانه سپاه اسلام توجه بسیار زیادی داشته و دارند.

رئیسی افزود: تمام مردم و مسئولان عراقی دائما این نکته را گوشزد میکردند که آنها هیچگاه خدمات شهید سلیمانی و همچنین خدمات ارزشمند ایران در مقابله با داعش و تکفیریها را فراموش نخواهند کرد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: همکاری جمهوری اسلامی ایران با مردم و مسئولان عراق در شکست داعش و تکفیریها، همواره در تاریخ و عصرها و نسلها باقی خواهد ماند.

رئیسی با اشاره به ظرفیتهای بسیار زیاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان ایران و عراق، تاکید کرد که همکاری صمیمانه دو ملت میتواند این ظرفیتها را احیا کند.

رئیس دستگاه قضا اولویت سیاست خارجی ایران را همکاری با همسایگان دانست و گفت: امیدواریم همکاریهای بین المللی ما با عراق و سایر کشورهای همسایه بتواند مثمر ثمر باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه قریب به ۳۵ هزار زوج ایرانی و عراقی گرفتار مسائل احوال شخصیه هستند، گفت: در این زمینه کارگروهی از طرفین ایرانی و عراقی تشکیل شد تا موضوع را دنبال کند.

رئیس قوه قضاییه در همین زمینه حجت الاسلام مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه را به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران مامور رسیدگی به این موضوع کرده و ابراز امیدواری کرد نتیجه فعالیت این کارگروه ظرف مدت زمان کوتاهی مشخص شود.

رئیسی با اشاره به طرح موضوع تسهیل زیارت زائران در سفر به عراق، از سازمان حج و زیارت کشورمان خواست که این موضوع را دنبال کند و خاطر نشان کرد: تسهیل زیارت زائران و دلدادگان به وجود مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ائمه اطهار (ع) از نکات بسیار مهمی بود که در سفر عراق به آن پرداخته شد و امیدواریم وعده عراقیها در خصوص موضوع «لغو روادید» که مورد خواست جمهوری اسلامی ایران است انجام شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به پیگیری وضعیت زندانیان عراقی حاضر در ایران و همچنین ایرانیانی که در زندانهای عراق به سر میبرند، گفت: در جریان سفر عراق، موضوع عفو و بازگشت ایرانیانی که به دلیل تردد غیرمجاز، اعتیاد یا مسائلی از این قبیل در زندانهای عراق به سر میبرند بررسی و مقرر شد که این موضوع هم از طرف ایران و هم از طرف عراق پیگیری شود. دنبال شدن این موضوعات دغدغههای بسیاری از خانوادهها را مرتفع خواهد کرد. آیت الله رئیسی با اشاره به پیگیری موضوع تسهیل تجارت و بازرگانی در جریان سفر به عراق عنوان کرد: طرح این مسئله از ناحیه جمهوری اسلامی ایران با استقبال مسئولان و مقامات عراقی مواجه شد و طرف عراقی وعده تسهیل این موضوع را به ما داد.

رئیس دستگاه قضا، مسئله پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی را مسئله امت اسلامی عنوان کرد و با اشاره به اقدامات مثبت طرف عراقی در زمینه پیگیری این پرونده، گفت: قرار شد همکاری دو کشور در این موضوع تا زمان حصول نتیجه ادامه پیدا کند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه عراقیها برای پیگیری پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس مصمم و با اراده هستند، گفت: قرار شد همکاری طرفهای ایرانی و عراق در موضوع تبادل اطلاعات به ویژه در بخشهایی که نیاز به تحقیقات بیشتری هستند بیشتر شود.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد که کیفر مجرمین، عاملان و مباشران در ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی نباید مشمول مرور زمان شود و همکاری دستگاههای قضایی ایران و عراق هر چه زودتر این پرونده را به نتیجه برساند.

رئیسی با اشاره به برخی اقدامات، اطلاعیهها و بیانیهها تحت عنوان «دفاع از حقوق بشر» که در گوشه و کنار جهان صادر میشود، اظهار کرد: من اخیرا از مقتل شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس آمدهام. چرا برخی کشورها و مجامع بینالمللی که امروز احساس وظیفه میکنند نسبت به یک دیپلمات ایرانی یا یک زندانی اطلاعیه بدهند، نسبت به تروریسم رسمی دولتی اظهار نظر نمیکنند؟

رئیس دستگاه قضا با اشاره به وضعیت کودکان، زنان و انسانهای بی گناه در یمن گفت: جای شگفتی است که امروز هزاران کودک یمنی به خاک و خون کشیده میشوند، اما کسی اظهار نظر نمیکند. مگر کودکان و زنان یمنی که روزانه هزاران نفر از آنها از بین میروند، بشر نیستند؟

رئیسی با اشاره به آمار بسیار بالای مرخصی زندانیان کشورمان در دوران شیوع کرونا گفت: هرکشوری مدعی است در جریان کرونا به اندازه جمهوری اسلامی ایران به زندانیانش مرخصی داده و به اندازه ما نسبت به زندانیان با رافت و مهربانی برخورد کرده است، اعلام کند. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: ما آمادگی داریم دربهای زندان هایمان را برای دیدن هر کشوری در عالم که بخواهد درون آنها را ببیند باز کنیم مشروط بر اینکه اجازه دیدن هر زندانی در هر کشوری که ما هم اراده کردیم، داده شود؛ اگر این اتفاق بیفتد مشخص خواهد شد که کجا به حقوق بشر توجه شده و در کجا این حقوق نادیده گرفته میشود.

آیت الله رئیسی افزود: امروز آزادگان عالم، توجه غربیها به حقوق انسان را باور نمیکنند و میدانند که این اقدامات غربیها سیاسی است و آنها حقوق بشر را دستاویزی برای فشار بر کشورهای مستقل و در حال توسعه دنیا در آوردهاند.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر این نکته که توجه به حقوق انسانها و زندانیان که از آموزههای دین مبین اسلام است، همواره مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی و در راس آن شرع انور، توجه به حقوق انسان و حقوق بشر جزو مبانی اصلی است و اگر تخلفی هم در گوشهای اتفاق بیفتد، بیش و پیش از هر کسی، سازوکار اداری کشور مدعی آن خواهد بود.