سازوکار‌های قانونی علیه نماینده متخلف در جریان است

سرویس حوادث جوان آنلاین: سردار مهدی حاجیان در نشست خبری روزگذشته گفت: سرباز پلیس راهور وظیفه قانونی‌اش را خیلی خوب انجام داد و مورد حمایت پلیس است و سازوکار‌های قانونی پرونده علیه نماینده متخلف در جریان است. ما گزارش شکایت خود را به مجلس ارسال کرده‌ایم که فرایند در حال طی شدن است. سخنگوی ناجا گفت که نیروی انتظامی از حق سربازان و کارکنان خود قاطعانه دفاع خواهد کرد. وی درباره اجازه تردد به نمایندگان مجلس در خط ویژه و دیدار عنابستانی با فرمانده ناجا پس از سیلی خوردن سرباز وظیفه اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود بعد از سیلی خوردن سرباز مجوز تردد برای نماینده‌ها داده شده است کذب محض است. هیچ مجوزی از آن تاریخ داده نشده که در واقع نه درخواستی شده و نه مجوزی داده شده‌است. اینکه گفته می‌شود آن نماینده به دیدار سردار اشتری آمده است، این دیدار مربوط به پنج ماه گذشته بود و بعد از آن تاریخ سردار اشتری با این نماینده دیداری نداشته است. سخنگوی ناجا در پاسخ به این سؤال که آیا دفاع دلیگانی نماینده اصفهان از نماینده متخلف خدشه‌ای به اقتدار پلیس وارد نمی‌کند گفت که پلیس در تعامل با دستگاه‌های دیگر حرکت می‌کند.
در ادامه نشست خبرنگار «جوان» از سخنگوی ناجا این سؤال را مطرح کرد که برخورد پلیس با متخلفان و مجرمان جریمه و مجازات محور است و این موضوع تأثیر چندانی در کاهش تخلفات و بازدارندگی از بروز جرائم نداشته و آیا بهتر نیست پلیس در اجرای طرح‌های خود که با فرسایش نیروهایش هم مواجه می‌شود، از برایند علمی کارشناسان بهره‌مند شود که به جای جریمه و مجازات کردن متخلفان آن‌ها را از حقوق اجتماعی محروم کنند، گفت: نگاه ما جریمه محور نیست و ما پیشنهاد‌هایی هم برای مجازات‌های جایگزین داده‌ایم مانند همین طرح موتور یار را متخلف را می‌آوریم و از او می‌خواهیم دو ساعت یا سه ساعت کار پلیسی انجام دهد که آموزشی هم است و در مواردی ما علاوه بر جریمه محرومیت‌هایی هم در نظر گرفته‌ایم، مانند رانندگانی که نمره منفی دارند و نمره منفی آن‌ها از نرم آن گذشته است باید مجدداً آموزش ببینند و‌گرنه اجازه رانندگی به آن‌ها داده نمی‌شود. از طرفی در نیروی انتظامی معاونت اجتماعی ناجا را داریم که نگاه ما در آن بر آسیب‌های اجتماعی است که بعد تبدیل به جرم اجتماعی می‌شود، به همین دلیل نیروی انتظامی با تشکیل همین معاونت و تشکیل اداره کل آموزش همگانی و مشارکت مردمی به سمتی حرکت کردیم که امنیت را مردم محور کنیم، چون امنیت محصول ارزشمند مشترک است و منحصراً توسط پلیس تأمین نمی‌شود. پلیس جامعه محور برهمین مبنا است که ما قبل از شکل‌گیری بزه درمان را تحت عنوان آسیب شروع کنیم و با خیلی از نهاد‌ها هم در این رابطه همکاری داریم.
محدودیت‌های کرونا
وی افزود: پس از ورود این ویروس به کشور محدودیت‌هایی در زمینه حضور مردم و کارکنان نهاد‌ها و ادارات اعمال و ابلاغ شد، اما کار نیروی انتظامی تعطیل بردار نیست و در این بحران تمام و کمال با تمام نیرو‌ها حضور و فعالیت داشتیم و نیروی انتظامی نه تنها از مأموریتش کم نشد بلکه اضافه هم شد.


ما این محدودیت‌ها را نتوانستیم در نیروی انتظامی اعمال کنیم، حتی برعکس در نیروی انتظامی آماده‌باش داده شد و همه کارکنان نیروی انتظامی در زمان بحران کرونا در سر کار حاضر شدند.
درباره جریمه کرونایی راننده و سرنشینان
سخنگوی نیروی انتظامی ادامه داد: در بحث اعمال محدودیت‌ها بیش از ۶‌میلیون و ۶۰۰‌هزار مورد اعمال قانون شده است که ۴ میلیون و ۲۰۰‌هزار خودرو تخلفاتشان محرز شده است. وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جریمه نداشتن ماسک هم گفت: اگر راننده در محدوده محدودیت‌های اعلام شده ماسک نداشته باشد جریمه نمی‌شود، اما اگر سرنشین داشته باشد و ماسک نزده باشد، هم راننده و هم سرنشینان آن جریمه می‌شوند. وی درباره پیامک‌های کشف حجاب ادامه داد: کشف حجاب در قانون جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده است و نیروی انتظامی ساز و کاری به عنوان سامانه ناظر ایجاد کرده است، افرادی که به این دلیل به پلیس مراجعه می‌کنند توجیه شده و به آن‌ها تذکر داده‌می‌شود. این سامانه مدتی ایراد داشت و در حال حاضر برطرف شده است. وی درباره انتشار خبری مبنی بر جریمه افراد در پمپ بنزین‌ها توسط پلیس گفت: این خبر کذب است. اما یکی از اقدامات پلیس تذکر لسانی است و تاکنون ۲ میلیون و ۱۸۰‌هزار تذکر لسانی به ناقضان پروتکل‌ها ارائه شده‌است. وی درباره زیست شبانه گفت: الان کشور در وضعیتی نیست که این موضوع با توجه به کرونا مطرح شود و شاید این اقدام باعث شیوع بیشتر کرونا شود.